[QUOTE=Erik de Perik;3501883, incl. de customs die ik ook nog heb.[/QUOTE]
Harley bentons!!!
De Kluson 6-in-line banjo tuners zijn binnen ! Eerste indruk: heel fraai, prachtig afgewerkt, solide, draaien soepel, en ik vind de nikkel uitvoering prachtig. Ze passen mooi bij de brug en tailpiece: ook nikkel. Bijna jammer dat de pickups chroom zijn. Goede en snelle service van WD Music Products UK, en mijn eerste bestelling ooit uit het buitenland. Wel prijzig: omgerekend kosten die dingen € 35,- per stuk.
Deze stemmechanieken zijn een gemoderniseerde uitgave van de oorspronkelijke jaren ‘60 Firebird tuners.
![]()
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 12 december 2020 om 15:08
Ik was benieuwd of de hoek van de headstock groot genoeg was om de snaren er zonder string guide overheen te laten lopen. Dat is ie: een liniaal over de frets komt ruim boven de pegs van het eerste mechaniek uit.
![]()
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 12 december 2020 om 19:42
Hoe nu verder ? De werkvolgorde. Eerst werk ik de hals (de hiel) nog goed af.
Daarna zou ik graag voor ik verder ga eens willen kijken of de hals (uilijning, radius, actie etc.) goed is. Als dat niet zo is dan kan ik nog het nodige corrigeren; ik ben bijvoorbeeld bang dat de frets er echt niet goed inliggen.
Om dat te doen zou ik de tuners en het tailpiece vast moeten monteren, vóór het lakken dus. De brug mag dan nog even ‘los’ blijven, zodat ik later de intonatie nog helemaal perfect kan maken. Daarna kan ik de hals op de gitaar klemmen, er provisorisch wat snaren op spannen, en de uitlijning en actie checken. Als alles dan goed is lijm ik de hals vast, schuur alles mooi glad en kan de gitaar in de lak.
Dat betekent dan wel dat de studs voor het tailpiece en de gaten voor de tuners al in het hout zitten voordat ik alles ga spuiten. En dat is weer niet ideaal.
Ik kom er niet goed uit. Tips ? Wat is een logische manier ? De gaten en studs afplakken ?
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 12 december 2020 om 19:41
Ik snap het niet helemaal. Ik ben niet zo’n intellectueel als edp maar die studs lijm je toch niet vast ofzo? Ik werk altijd zo. Hals vastklemmen. Twee tuner erin. (De hoge en lage e). Zo zie je of je hals goed is uitgelijnd ten opzichte van de brug (in de laagste positie) en de elementen en geeft een globale indruk van de hoek. Als ie nu al aanloopt moet je dat dan corrigeren maar met alle snaren erop op spanning gaat geen wereld van verschil maken. ik zou nooit gaten boren na het lakken. Of begrijp ik het niet goed?
Jawel hoor ! Het gaat er idd om dat ik dacht dat de gaten pas na het lakken geboord moeten worden. En die tailpiece studs zitten niet gelijmd, maar zitten wel loeistrak in die gaten geklemd als ‘t goed is.
Dus eigenlijk kan ik ‘t beste de hele gitaar helemaal afmaken (behalve de elektronica) en dan pas lakken ?
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 12 december 2020 om 19:56
Favorieten/bladwijzers