Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 40 van 101 EersteEerste ... 3038394041425090 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 391 t/m 400 van 1004
    Senior Member

Standaard

Je zegt het 2e dotje zit iets te laag, ik vind het knap dat je de rest uit de hand mooi in het midden hebt geboord. Ik heb een stukje haaks aluminium van ca 1.5cm breed genomen daar op de gewenste plaats een gaatje in geboord met de diameter van het staafje en dat klem ik op de hals en dan zit het gaatje altijd in het midden van de binding. is maar een idee hoor geen commentaar

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Ik heb het idee dat ik deze discussie al een keer gevoerd heb ...

Yup.... :-)

Overigens ben ik het niet helemaal met Kim eens, niet op stemming blijven is volgens mij voor 90% terug te voeren op een slechte topkam of andere zaken als een instabiele hals oid. Wel zijn er een hoop goedkope mechanieken die weliswaar prima de stemming vasthouden maar gewoon niet lekker stemmen door rare ratio en speling en gewoon niet lekker voelen.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

Senior Member

Standaard

Ik wil niet het topic kapen, maar mijn telecaster ontstemde behoorlijk bij wat steviger soleerwerk, en dat is met een set goeie tuners opgelost. Wat ik bedoel is dat het onderdeel is van het op stemming brengen en houden, en daarmee (mede) essentieel voor de bespeelbaarheid.

Maar wat de cowboy al zei, die discussie is al gevoerd.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Maar wat de cowboy al zei, die discussie is al gevoerd.
    De Cowboy gaat voor de Kluson banjo tuners. Ik wil de Firebird kwa looks zoveel mogelijk laten lijken op de Johnny Winter Firebird V. Ik wacht dus nog wel even af of de gitaar goed genoeg wordt voor die investering van rond de € 200,-. Zo niet, dan worden het ‘gewone’ tuners. Vandaar dat ik nog geen gaten in de headstock kan maken.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Je zegt het 2e dotje zit iets te laag, ik vind het knap dat je de rest uit de hand mooi in het midden hebt geboord. Ik heb een stukje haaks aluminium van ca 1.5cm breed genomen daar op de gewenste plaats een gaatje in geboord met de diameter van het staafje en dat klem ik op de hals en dan zit het gaatje altijd in het midden van de binding. is maar een idee hoor geen commentaar
    Heb ik overwogen, maar het teststukje ging zo makkelijk dat ik dat niet gedaan heb. Het 2e dotje was gewoon slordigheid; ik had tape over de binding geplakt voor het uittekenen. Dat had ik er na het ponzen en voor het boren beter af kunnen halen, dan had ik waarschijnlijk gezien dat dat gaatje niet op de goede plek zat. Volgende keer dus toch maar dat aluminium hoekje van Han. De hals met fretboard ligt hier op mijn eettafel, en het foutje valt eigenlijk helemaal niet op, dus ik laat het maar zo. Ik kan het altijd nog ‘repareren’ als ik me er ooit aan ga ergeren. Het is trouwens wel de makkes van iedere gitaar die je zelf bouwt: je weet letterlijk elk foutje te zitten, terwijl dat anderen niet eens op zou vallen.

En over die dotjes op de 12e fret: er hangt hier nog een zondaar aan de muur: mijn Suzuki dreadnaught. Ook maar één dotje op de 12e fret; is me nooit opgevallen, haha ! (De rest hier heeft er wel gewoon 2.)

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 9 november 2020 om 16:08

Senior Member

Standaard

Weekje niet op het forum kunnen kijken helaas. Hoop gemist Damn, deze gaat er goed uit zien!

Dat dotje te laag, is balen. Het is wel te repareren vermoed ik, maar ik denk dat het persoonlijk zo zou laten. Niet perfectie maakt iets uniek.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384 Bekijk bericht
    Weekje niet op het forum kunnen kijken helaas. Hoop gemist Damn, deze gaat er goed uit zien!

Dat dotje te laag, is balen. Het is wel te repareren vermoed ik, maar ik denk dat het persoonlijk zo zou laten. Niet perfectie maakt iets uniek.
    Ik kan er mee leven. Het is te repareren (gaatje uitboren, stukjes binding oplossen in aceton, gaatje vullen met die pasta, binding bijwerken, opnieuw boren, nieuwe side dot lijmen) maar er is het risico dat dat een veel grotere troep wordt.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384 Bekijk bericht
    Het is juist de charme van de imperfectie.
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Het wordt tijd om de toets op de hals te lijmen. Ik heb gecheckt of de lijmvlakken van de hals en de toets perfect vlak en recht zijn: dat zijn ze.

Daarna heb ik de toets op de goede plaats op de hals geklemd, en met de kolomboor twee gaatjes van 2 mm door een fretslot geboord. Naast de truss rod, natuurlijk. Daar komt een stukje plastic van de side dots (ook 2 mm) in. Met die position dots zorg ik dat de toets bij het lijmen niet verschuift, en precies op de goede plaats blijft zitten.

De ‘position pin’ zit vast in de toets met een beetje secondenlijm.

Ik heb de pins afgesneden met mijn fret pull tangetje, en laat ze ongeveer 3 mm uit de toets steken. Dan hoef ik ze later niet uit de fretslots te zagen: dat gaat een beetje lastig met de binding aan de zijkanten.

Het gaatje komt helemaal onder de fret.

Twee position pins houden de toets precies op hun plaats. Klaar om te lijmen. Of vergeet ik nog iets ?

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 9 november 2020 om 20:13

Senior Member

Standaard

Natuurlijk moet de truss rod er eerst nog in. Die zou in theorie in het gat richting toets kunnen schuiven, maar als ik de toets op de hals klem zit er geen beweging in. En als ik de truss rod ook maar een beetje aandraai zit ie toch klem.
    Ik ga zorgen dat de truss rod niet kan rammelen door er een stukje opgevouwen afplaktape onder te leggen.

Op de foto hieronder zie je alles wat er van de hals over is gebleven na het uitfrezen van de pickup cavity. De hals wordt dus alleen maar in de neckpocket gelijmd met een halve cm meer dan het hout dat onder de toets zit. De toets komt tot die ‘richel’. Is dat genoeg ?

Volgende stap: het lijmen van de toets op de hals. Ik ga de hals dus afronden met de toets er al op. Fretten de deskundigen hier voor of na het ronden ?

En zie ik nog iets over het hoofd voordat ik ga lijmen ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 9 november 2020 om 20:30

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten