Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 37 van 101 EersteEerste ... 2735363738394787 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 361 t/m 370 van 1004
    Senior Member

Standaard

Ik blijf worstelen met de neck angle, maar het komt uiteindelijk allemaal wel goed. Vandaag heb ik wat shims gemaakt. De eerste was te dun; de tweede lijkt goed. Ik heb ze eerst met de lintzaag op 5 mm uitgezaagd uit een stuk mahonie dat ik nog van de hals over had. Daarna heb met blokschaafje, schraapstaal en heel veel schuren en meten een shim gemaakt van 3 naar 1 mm, en later nog een van 3 naar 2 mm.

Shim in de pocket.

De liniaal plat op de toets komt nu 1 mm boven de rand van de brug uit, zonder zadel. Daar komt dus nog de frets (1,3 mm) bij, en twee keer de actie op de 12e fret (zeg 3 - 4 mm). Wat denken jullie ? Kan dit zo ? Ik lijk wat nerveus, hahaha, maar het is mijn eerste neck die ik onder een hoek maak, en die ik ga lijmen. Moet meteen goed, dus.

Ik heb nog twee wieltjes voor als de brug wat hoger moet. Dat is niet echt nodig, maar het maakt de brug wat steviger in het hout van de body.

Ik denk dat ik wacht met het lijmen van de hals tot alles (pickups, brug) op z’n plaats zit.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 november 2020 om 23:26

Senior Member

Standaard

Angle lijkt me zo redelijk goed uit te komen. Dan zal straks je brug een milimeter of 4-5 van de body staan verwacht ik. Het blijft altijd lastig die neck angles, ik zit zelf ook bij elke bouw weer te twijfelen op dit punt. Altijd een spannend moment om die hals er definitief in te lijmen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Als je zeker wil zijn, zou ik voor het lijmen een of twee snaren monteren (hals met klem in pocket) eventueel met voorlopig tailpiece. Mèt snaarspanning doet altijd nog net iets anders dan dryfit.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Als je zeker wil zijn, zou ik voor het lijmen een of twee snaren monteren (hals met klem in pocket) eventueel met voorlopig tailpiece. Mèt snaarspanning doet altijd nog net iets anders dan dryfit.
    Da’s stom toeval: ik ben net bezig deze foto’s te posten. Nog niet met snaren: alles ligt nog los op de body. En het gaat hier even om de uitlijning, niet om de neck angle.

De uitlijning van de hals. Ik heb met twee touwtjes en een hoop tape eens gekeken hoe die eigenlijk is. Ik ben redelijk tevreden: de ‘snaren’ lopen mooi langs de toets, en de brug staat ten opzichte van het middelste deel hout van de body (dat verhoogde deel) een kleine millimeter uit het lood naar de treble-kant.

Misschien moet ik een ander topkammetje maken - de ‘snaren’ lijken wel iets te veel naar binnen te liggen.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 november 2020 om 15:35

Senior Member

Standaard

Het frezen van de pickup cavities. Dat ging lekker snel, na twintig keer meten of alles ook echt op de goeie plek zat.

Ik heb eerst de gaten geboord waar de stelschroeven van de pickups in komen. Die moeten nog wat uitgebeiteld, maar ze zitten netjes onder de pickupring.

De template voor het frezen van de gaten.

Ik heb hier ook voorgeboord.

Frezen:

De eerste freesbeurt, een paar mm.

Steeds verder:

25 mm diep.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 november 2020 om 22:29

Senior Member

Standaard

Het resultaat. Ik moet alle hoeken nog recht steken om de pickups in de holtes te kunnen zetten.

Het enige nadeel is dat het gedeelte van de hals dat onder de neck pickup zit nu nog maar een paar mm dik is. Dus ik heb eigenlijk alleen het hout onder de toets om de hals in de body te lijmen. Is dat genoeg ?

Senior Member

Standaard

De eerste Artec mini humbucker zit op z’n plaats !

Gaatje geboord naar de kabelgoot.

Haaks.

Het brugelement.

Senior Member

Standaard

... en nummertje twee:

Zo. Bier.

Senior Member

Standaard

Studs voor het tailpiece: voor of na het lakken in de body plaatsen ?

Senior Member

Standaard

Volgens mij, na, maar ik ben geen gitaarbouwer.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten