Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 25 van 101 EersteEerste ... 1523242526273575 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 241 t/m 250 van 1004
    Senior Member

Standaard

De bouw loopt tot nu toe voorspoedig, dus ik durfde weer wat nieuwe spullen te kopen bij TLC Guitar Goods. Die kwamen vandaag (en lekker snel) binnen: altijd leuk ! Net Sinterklaas !

- 3-ply slagplaat materiaal
    - 2 x 500K potmeters lineair
    - 2 x 500K potmeters audio
    - 2 x 0.047 uF condensators
    - Drie standen toggle switch
    - Artec mini humbucker neck
    - Artec mini humbucker brug
    - Chroom/nikkel pickup ringen
    - Trapezoid pearl (plastic) inlays
    - Zwart side dots staafje
    - Multi contact jack

Ik heb ergens anders (Tonefactory) nog een ABR-1 Tune O Matic brug en tailpiece besteld, maar daar zit een levertijd op.

De zwarte ringen om de Artec pickups zijn spuuglelijk. De nikkelkleurige ringen zijn een stuk mooier. Die moest ik natuurlijk wel meteen even passen:

Stukken beter, toch ?

De elektronica.

De inlays. Dat wordt de volgende uitdaging. Ze zijn in elk geval dik genoeg: 3 mm.

En natuurlijk was ik verrot benieuwd hoe alles er ongeveer uit gaat zien.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 14 oktober 2020 om 22:28

Senior Member

Standaard

Ik had zelf niet bespaard op de pickups, als je niet helemaal met het geluid tevreden bent zal je altijd het gevoel hebben dat het daaraan kan liggen. Ik ben er voor om die parameter gelijk uit te schakelen.
    Afgezien daarvan heb ik HELE slechte ervaring met Artec. Nou is dat een OEM bulk Chinees dus dat hoeft niet voor alles te gelden maar goed, zie regel 1. En een mini humbucker is fysiek anders dan een firebird pickup en als je zegt, maakt me niks uit, ok.

Ik ben zelf fan het firebird geluid, (ergonomisch kan ik niks met die gitaar) dus waarschijnlijk hecht ik er teveel belang aan voor jou dus never mind, carry on.

Senior Member

Standaard

Ik heb nog geen idee waar het geluid van mijn Johnny Bird heen zal gaan; dat hangt niet alleen af van de pickups. Verder is mijn budget niet eindeloos, helaas. Dus ik ga er voorlopig de cheapest mini humbuckers in zetten die ik kon vinden, met een paar ‘redelijke’ reviews. Het hangt van de rest van de bouw af, en van het geluid dat dat op gaat leveren, of ik de pups nog ooit ga upgraden. Als het hele verhaal niet van goeie kwaliteit wordt en onverhoopt mislukt, dan zit ik hier liever met wat goedkope elementen omhoog, dan met bijvoorbeeld een paar high end Mojotone Johnny Winter pickups van een paar honderd euri (net als bijvoorbeeld met de Kluson banjo tuners). Het gaat me nu bij de pickups vooral even om de maatvoering. Bij de keuze voor de Kluson banjo tuners (rond de € 200,-) gaat dat niet: de gaten zitten daarvan echt op een andere plaats dan bij ‘gewone’ tuners. Dus daar wacht ik zo lang mogelijk mee. Kortom: ik heb er over nagedacht ! LOL.

Zelf een gitaar bouwen met redelijke spullen (hout, hardware etc.) is sowieso niet goedkoop. Ik zal binnenkort eens een overzicht posten van wat ik er tot nu toe al aan kwijt ben. Spoiler alert: Tot nu toe zit er als ik alles aan materiaal meereken (en dus niet de uren die er in zitten) al € 460,- in de gitaar. Voor € 150,- meer (en ik heb nog geen tuners en lak gekocht !) heb je al de hele goede Ephiphone Firebird. Dus je moet er wel lol in hebben !

Ik hoop dat ik met mijn uitgebreide ‘blog’ hier op Gitaarnet wat mensen kan inspireren om als beginnende luthier zelf eens een gitaar te bouwen, en er net zoveel lol in te hebben als ik, maar als je alleen maar wil bezuinigen op de kosten, dan ontneem ik je van harte die illusie.

Of hij moet net zo goed worden als deze ...
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 15 oktober 2020 om 12:05

Senior Member

Standaard

De slagplaat. Ik heb een flink stuk 3-ply materiaal gekocht. En dat had ik ook nodig, LOL.

Alles ging prima met de lintzaag ...

... tot ik er bij het afwerken achter kwam dat er aan één kant beschermfolie zit, en dat het plastic daaronder veel mooier glimt dan de achterkant. De Wet van Murphy ging meteen in werking: het folie zat aan de verkeerde kant. Iemand nog een lefty slagplaat voor een Firebird nodig ?

Nog maar een dan. We zijn nou toch bezig.

De randen afwerken:

Ik moet later de zijkanten nog afschuinen.

Senior Member

Standaard

De randen zijn bijgewerkt en met een vijltje afgeschuind.

Voor:

Na:

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 15 oktober 2020 om 16:57

Senior Member

Standaard

Mijn eerste poging om een inlay te maken. Daarvoor zijn twee zaken broodnodig:

- Precisie
    - Geduld

Dat zijn nou net twee zaken die De Cowboy niet volop voorradig heeft. Dus moet hij zowel mentaal als fysiek nog wat meer Zen worden. En nog even flink oefenen. Misschien moet ik ook de Dremel er eens bij pakken. Wordt vervolgd.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 15 oktober 2020 om 17:23

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Ik heb nog geen idee waar het geluid van mijn Johnny Bird heen zal gaan; dat hangt niet alleen af van de pickups. Verder is mijn budget niet eindeloos, helaas. Dus ik ga er voorlopig de cheapest mini humbuckers in zetten die ik kon vinden, met een paar ‘redelijke’ reviews. Het hangt van de rest van de bouw af, en van het geluid dat dat op gaat leveren, of ik de pups nog ooit ga upgraden. Als het hele verhaal niet van goeie kwaliteit wordt en onverhoopt mislukt, dan zit ik hier liever met wat goedkope elementen omhoog, dan met bijvoorbeeld een paar high end Mojotone Johnny Winter pickups van een paar honderd euri (net als bijvoorbeeld met de Kluson banjo tuners). Het gaat me nu bij de pickups vooral even om de maatvoering. Bij de keuze voor de Kluson banjo tuners (rond de € 200,-) gaat dat niet: de gaten zitten daarvan echt op een andere plaats dan bij ‘gewone’ tuners. Dus daar wacht ik zo lang mogelijk mee. Kortom: ik heb er over nagedacht ! LOL.

Zelf een gitaar bouwen met redelijke spullen (hout, hardware etc.) is sowieso niet goedkoop. Ik zal binnenkort eens een overzicht posten van wat ik er tot nu toe al aan kwijt ben. Spoiler alert: Tot nu toe zit er als ik alles aan materiaal meereken (en dus niet de uren die er in zitten) al € 460,- in de gitaar. Voor € 150,- meer (en ik heb nog geen tuners en lak gekocht !) heb je al de hele goede Ephiphone Firebird. Dus je moet er wel lol in hebben !

Ik hoop dat ik met mijn uitgebreide ‘blog’ hier op Gitaarnet wat mensen kan inspireren om als beginnende luthier zelf eens een gitaar te bouwen, en er net zoveel lol in te hebben als ik, maar als je alleen maar wil bezuinigen op de kosten, dan ontneem ik je van harte die illusie.

Of hij moet net zo goed worden als deze ...
    Hij gaat minimaal net zo goed worden. Voor jouzelf in ieder geval, alleen al omdat je hem zelf bouwt. En gezien de tijd en het oog voor alle details, gaat dit een heel mooi ding worden.

Inderdaad is zelf bouwen absoluut niet goedkoper. Ik zelf heb mij wel ooit daardoor laten leiden. Maar dan niet een complete zelfbouw, maar ben begonnen met een LP kit. Die kit kon ik redelijk goedkoop scoren en de afwerking was ook goedkoop. Dat zie je er inmiddels ook wel van af. Maar ben er nog steeds enorm blij mee. En niet geheel onbelangrijk, dit was de start van de verslaving. En dan ga je alles zelf doen en dan is het zeker niet goedkoop, wel heel vermakelijk en het hebben van een zelfgebouwde gitaar is gewoon priceless.

Als budget een issue zou zijn, vind ik bezuinigen op de pickups zo heel erg slecht nog niet eens. Ja, die dingen zijn heel belangrijk voor het geluid, maar ook weer het meest simpele om later te upgraden. En wie weet... Soms klinken goedkope pickups helemaal zo slecht nog niet!

Senior Member

Standaard

Thanks for the peptalk ! Dat had ik vandaag effe nodig, haha ! En: we zijn ‘t helemaal eens.

Senior Member

Standaard

Voor je inlay zou ik voorsteken met een kleiner beiteltje. Hiermee heb je iets meer controle, minder kans op uitschieters. Zelf snij ik de inlays in met een mesje, steek dan de randen van het deel wat er uit moet schuin of met een klein beiteltje, dan met het kleine beiteltje het midden verwijderen en dan eventueel met een iets bredere beitel nalopen om mooi vlak en strak te maken. En uiteraard is de key om je beitels vlijmscherp te houden, maar dat is standaard.

Overigens kan zelfbouwen goedkoper zijn. Dat is het mooie van zelfbouw, je kan helemaal zelf bepalen hoe duur hij gaat worden. De babybird voor mijn neefje heb ik zo goedkoop mogelijk gehouden. Dus die is gemaakt van 2e hands traptreden, een reststukje ovangkol fretboard, reststukje esdoorn op de top, dot inlay, goedkope chinese hardware, motip lak, etc. Dat dingetje heeft bij elkaar 70 a 80 euro gekost denk ik.
    Mijn zelfbouw SG heeft bij elkaar ook maar 230 euro gekost. Alle hardware 2e hands kopen scheelt veel in prijs. 1 element erin ipv 2 of 3. Je hebt het voor een groot deel zelf in de hand.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is de beste manier om een 3 graden angle in de neck pocket te frezen ?

Ik denk nu over:

- Eerst een goed passende pocket maken zonder angle, nog niet helemaal op de goede diepte;
    - Het laatste stuk met een template onder een hoek van 3 graden uitfrezen, en de randen van de pocket die er al in zit als geleider voor mijn frees met geleidewieltje gebruiken. Ik maak dus als het ware een angle in een bestaande, rechte pocket.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 16 oktober 2020 om 13:59

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten