Oorspronkelijk geplaatst door
The Crash Cowboy
Ik heb nog geen idee waar het geluid van mijn
Johnny Bird heen zal gaan; dat hangt niet alleen af van de pickups. Verder is mijn budget niet eindeloos, helaas. Dus ik ga er voorlopig de cheapest mini humbuckers in zetten die ik kon vinden, met een paar ‘redelijke’ reviews. Het hangt van de rest van de bouw af, en van het geluid dat dat op gaat leveren, of ik de pups nog ooit ga upgraden. Als het hele verhaal niet van goeie kwaliteit wordt en onverhoopt mislukt, dan zit ik hier liever met wat goedkope elementen omhoog, dan met bijvoorbeeld een paar
high end Mojotone Johnny Winter pickups van een paar honderd euri (net als bijvoorbeeld met de
Kluson banjo tuners). Het gaat me nu bij de pickups vooral even om de maatvoering. Bij de keuze voor de
Kluson banjo tuners (rond de € 200,-) gaat dat niet: de gaten zitten daarvan echt op een andere plaats dan bij ‘gewone’ tuners. Dus daar wacht ik zo lang mogelijk mee. Kortom: ik heb er over nagedacht ! LOL.
Zelf een gitaar bouwen met redelijke spullen (hout, hardware etc.) is sowieso niet goedkoop. Ik zal binnenkort eens een overzicht posten van wat ik er tot nu toe al aan kwijt ben.
Spoiler alert: Tot nu toe zit er als ik alles aan materiaal meereken (en dus niet de uren die er in zitten) al € 460,- in de gitaar. Voor € 150,- meer (en ik heb nog geen tuners en lak gekocht !) heb je al de hele goede
Ephiphone Firebird. Dus je moet er wel lol in hebben !
Ik hoop dat ik met mijn uitgebreide ‘blog’ hier op
Gitaarnet wat mensen kan inspireren om als beginnende
luthier zelf eens een gitaar te bouwen, en er net zoveel lol in te hebben als ik, maar als je alleen maar wil bezuinigen op de kosten, dan ontneem ik je van harte die illusie.
Of hij moet net zo goed worden als
deze ...
Favorieten/bladwijzers