Hoe krijg ik vetvlekken uit het sapele ?
Hoe krijg ik vetvlekken uit het sapele ?
Heb je al azijn geprobeerd?
Ammoniak lijkt me prima
De dikte van de headstock is uiteindelijk op 14 mm uitgekomen, zag ik. Moet 15 mm zijn; maakt die mm iets uit ?
Ik ga de hele hals (en in ieder geval de kop) zwart spuiten, dus ik kan zonder probleem een laag fineer op de kop leggen.
Verder ben ik een beetje met de leveling beam aan de gang geweest: de hals is kaarsrecht, ook de zijkanten. Tijd om een truss rod en een toets te bestellen. Ik kan kiezen tussen Indisch of Braziliaans palissander. Welke is het ‘donkerst’ ?
Het zal iets in de sterkte afdoen maar bij de meeste basgitaren en bij fender gitaren is de kop 14mm. je kunt voor de zekerheid nog de kop fineren, maar ik denk dat het niet perse nodig is.
Het gaat me meer om de inbouwdiepte voor de tuners, maar dat zit wel goed denk ik.
Ik zou er trouwens het liefste Kluson banjo tuners in zetten, maar ik moet even kijken of ik dat doe, want die dingen zijn aardig aan de prijs. Later ‘upgraden’ kan niet, want de gaten zitten op een totaal andere plaats. Maar de Klusons zijn wel het gaafste.
![]()
Ik was nog niet aangehaakt omdat een Firebird niet zo hoog op mijn radar staat en ik dacht ik lees later wel even bij..... dat “even” werd wel wat langer!! Hahaha!
Prachtig topic weer, alles aandachtig gelezen! Als ik de ruimte en de spullen had zou ik ook van scratch af aan gitaren willen bouwen. Tot die tijd bewonder ik de topics hier.
Tip voor de tuners: ik vermoed dat je gewoon zo dicht mogelijk bij JW’s origineel wil blijven... consessies ga je later spijt van krijgen.... die banjo tuners misschien daarom maar gewoon doen?
Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com
Ik ben aardig tevreden met de headstock. Er moet nog een hoop geschuurd worden, maar dat komt nog wel.
Dat ‘kringetje’ is van de bovenfrees, maar dat komt goed met vuller.
Er zit genoeg hout aan de achterkant om toch een volute te maken.
Hier zit de scarf joint: die is vrijwel onzichtbaar.
![]()
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 oktober 2020 om 15:30
Thanks ! ... ik ben wel héél breed van stof ...
Ik heb nog even tijd, en het zal afhangen van hoe goed alles gaat lukken. Maar natuurlijk heb ik de Klusons het liefste. Ze zijn alleen in het buitenland te krijgen, en met shipping en tax gaat dat al gauw in de richting van een eutje of 200,-.
Favorieten/bladwijzers