Nou, ik moet zeggen: dat viel me alles mee.

De vorige keer had ik dus de toetsen allemaal weer in beweging, en vandaag heb ik de pootjes die de aanslag doen nagelopen. Puntjes plastic, sommige te lang en/of dik, zodat je hard moest duwen en dan een hele harde PLOING kreeg, en sommige te kort, zodat ze de snaar nauwelijks of niet raakten. De meeste kon je wel een beetje naar binnen of naar buiten duwen, sommige heb ik voorzien van nieuwe plasticjes, en uiteindelijk voelen de toetsen redelijk gelijkmatig. Er zitten nog steeds wel een paar tussen die nét iets zwaarder spelen (en dus nét iets harder klinken) maar met elke minimale aanpassing zijn ze vervolgens weer te zacht, en dan moet je weer terug, en... nouja. Het werkt wel ongeveer.

En dan dus stemmen! Wel even wat anders dan die paar knoppen op een gitaar... Ik had al een filmpje bekeken van iemand die dat even voordeed, dus ik heb het op dezelfde manier gedaan, in plaats van alle toetsen langslopen met de stem-app op mijn telefoon. Begin ergens in het midden met een toets die je op je telefoon stemt, en ga dan op gehoor de kwintencirkel af, zodat je uiteindelijk in het midden twee octaven rond bent gelopen, en dat die zuiver zijn. En tenslotte vanuit het midden alle toetsen af omhoog en omlaag, in octaven. Het werkt eigenlijk prima.

Tsja... En nu... Weer zo'n instrument waar ik niet veel mee kan... Ik kom niet veel verder dan het intro van het liedje van The Addams Family. Dat klinkt op zich wel aardig vintage correct, maar heel hoogdravend is het niet.

Nouja, we kijken het even aan. Hij staat maar een klein beetje in de weg, voorlopig kan ik er nog prima omheen werken. Thuis is er denk ik echt geen plek voor, zelfs als ik Fobo's suggestie opvolg.
Maar hij moet nog maar niet meteen weer weg, want hij is veel te lollig. En onze dochter wil er misschien wel eens iets mee, als ze op pianoles wat Bach-dingen krijgt.