Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 101 EersteEerste ... 78910111959 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 1004
    Senior Member

Standaard

De body template. Die heb ik ook van 18 mm MDF gemaakt. Eerst met de lintzaag, daarna met de shinto rasp, gewone rasp, vijlen, en vlakke en ronde schuurblokken met 80 grit.

Ik wil de randen nog insmeren met verdunde houtlijm om ze wat steviger en minder kwetsbaar te maken.

Die shinto rasp is echt geweldig gereedschap. Je haalt er in korte tijd enorm veel hout mee weg; dat scheelt uren vijlen en schuren.

De zijkanten moeten goed haaks zijn. Zo doe ik dat: haaks en vlak schuurblok op mijn vlakke werkbank.

Het resultaat:

Senior Member

Standaard

Ik vrees dat ik geen volute kan maken, als ik de Kluson banjo tuners in de headstock wil. Ze nemen veel meer plaats in dan gewone tuners, en de kop moet dan kaarsrecht zijn op de plaatsen waar de mechanieken komen.

Dat is verder geen ramp; op de eerste foto zie je de Klusons op de (non reversed) kop zonder volute. De eerste zit bijna op de plaats waar de volute begint. Op de tweede foto gewone tuners; die nemen minder plaats in, en zitten verder van de topkam af.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Die shinto rasp is echt geweldig gereedschap. Je haalt er in korte tijd enorm veel hout mee weg; dat scheelt uren vijlen en schuren.
    Een beetje prettig gereedschap scheelt een stuk inderdaad.
    Ik heb van die snap-in raspen van microplane, ook mooi spul.
    https://www.microplane.com/microplane-woodworking-tools

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Ik vrees dat ik geen volute kan maken, als ik de Kluson banjo tuners in de headstock wil. Ze nemen veel meer plaats in dan gewone tuners, en de kop moet dan kaarsrecht zijn op de plaatsen waar de mechanieken komen.

Kun je, als je graag een volute wilt, die banjo tuners niet andersom schuin zetten waarmee je ruimte creëert voor die volute?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Kun je, als je graag een volute wilt, die banjo tuners niet andersom schuin zetten waarmee je ruimte creëert voor die volute?
    Ik hoef niet perse een volute, liever niet zelfs. Maar ik dacht aan de stevigheid.

Senior Member

Standaard

Da’s bij een Gibson toch geen issue....

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Da’s bij een Gibson toch geen issue....
    Hahaha neuhhh ...

Vooral met de joekels van tuners achter op de kop, en een body shape die nauwelijks in een standaard past, vraag ik me sowieso af waar ik dat ding ooit moet laten zonder dat ie omdondert. Maar dat zien we dan wel weer.

Senior Member

Standaard

Ik zat eens naar mijn template te kijken, en ik zie verschil tussen de verhoudingen in de body bij een paar tekeningen. Op mijn template is de onderste ‘boog’ minder diep dan op andere tekeningen, of de bovenste ‘hoorn’ waar je arm op rust minder hoog.

Mijn template en de tekening die ik gebruikt heb:

Twee andere tekeningen:

Ik heb de afstand bij de ‘taille’ vanaf de zijkant tot de middellijn gemeten, en er zit echt verschil in. Mijn template (de bovenste tekening) lijkt ‘uit het lood’. Zien jullie dat ook ? Ik denk dat ik een nieuwe body template moet maken, of kijken of ik die van mij aan kan passen. Dat wordt weer een bezoekje aan de printshop. De onderste tekening heb ik als 1:1 .pdf bestand. Daar zitten meteen de giede plekken voor de control cavity en de bedradingsgeulen in.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 11 september 2020 om 21:17

Standaard

Ik heb je bovenste tekening even verhoudingsgewijs op de foto "geprojecteerd'
    Daar lijkt het alsof de tekening vooral korter is.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FransT Bekijk bericht
    Ik heb je bovenste tekening even verhoudingsgewijs op de foto "geprojecteerd'
    Daar lijkt het alsof de tekening vooral korter is.
    Nee, dat klopt goed ! Hier ligt de papieren mal op die van MDF, een cm naar rechts verschoven dan.

Dat ‘projecteren’ is trouwens een handige truuk ! Ik kan het niet zo mooi als jij, maar na wat gepruts bleken de bodyvormen aardig te verschillen. Zo kwam ik er perfect achter waar ‘m de kneep zit.Mijn template is aan de bovenkant te ‘krap’. De onderkant klopt redelijk. Dat wordt een nieuwe maken ... Die mallen leveren wel hun geld op: pas met een houten model zag ik dat de eerste headstock niet mooi is, en de bodytemplate niet wat ik wil. Maar goed dat ik niet meteen in dat sapeli ben gaan hakkuh.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 11 september 2020 om 21:22

Senior Member

Standaard

Stukken beter. Ik heb een nieuwe template voor de body gemaakt. Die staat links op de foto. De oude (met de oude hals) rechts. De verhoudingen kloppen zo veel beter, vind ik. Jullie ?

De nieuwe body template. Een foto maken is lastig: de lijnen lijken niet evenwijdig. Dat zijn ze wel !

Het wordt nog een heel gepuzzel. Op de tekening van de nieuwe body komt de hals tussen de 17e en de 18e fret in de body. Dat moet bij de 19e fret. Ik moet goed naar de plaatsing van de brug kijken !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 14 september 2020 om 16:07

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten