-
8 september 2020, 18:04
Hogere wiskunde, vandaag.
Ik ben dus niet blij met de headstock op mijn 1:1 bouwtekening (real size, nagemeten en klopt). Dat zag ik toen ik de proef-headstock nog eens goed bekeek. Ik had nog een andere print, met daarop de headstock die ik wil. Die print bleek bij nameten niet 1:1 te zijn, maar kleiner.
Ik heb de breedte bij de nut op alletwee de tekeningen nauwkeurig nagemeten, en de tekening die te klein is moet tot 110,13% vergroot worden.
Met wat beeldbewerkings-programma’s heb ik een .pdf gemaakt van de nieuwe headstock, op de goede grootte. Die heb ik af laten drukken.
Van de twee prints (hals van de oude 1:1 print en vergrote headstockprint) heb ik met carbonpapier een nieuwe afdruk voor een template op 18 mm MDF gemaakt. Dan merk je hoe belangrijk een goeie centerlijn is !
Zagen doe ik morgen, want door al dat gereken komt er zo langzaamaan rook uit mijn oren. Maar: de template klopt en heeft de goede afmetingen.
Dit zijn de oude (boven) en de nieuwe headstock, in de verhouding zoals ze op mijn prints staan. Je ziet dat de onderste echt kleiner is.

De print van de nieuwe headstock. De bovenste is 110% groter, en dat is de goede.

Ik heb eerst de headstock uitgelijnd op de centerlijn op het MDF, en de print met carbonpapier op een nieuwe template overgezet.

Daarna heb ik de goede hals uitgelijnd (op de centerlijn !!!) en ook op de template overgezet.

De nieuwe hals-template.
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 8 september 2020 om 19:46
Regels voor berichten