Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 101 EersteEerste ... 567891757 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 1004
    Senior Member

Standaard

Vraag:

De hals van de Firebird zit op mijn bouwtekening met een hoek van 3 graden in de body gelijmd. Op de tekening doen ze dat door de neck pocket in een hoek van 3 graden te frezen. Ik zie ook wel dat die hoek in de hiel van de hals gemaakt wordt. Wat is de beste manier ? Het lijkt mij dat je met de hoek in de hiel van de hals meer kan corrigeren voor je hem vastlijmt, maar het frezen van de hoek in de neckpocket lijkt me dan weer makkelijker om secuur te doen.

Tot nu toe heb ik alleen maar kant-en-klare halzen in rechte Tele body’s zonder halshoek gezet. Behalve in mijn steel body baritone met de Stetsbar trem; daarvan heeft de neckpocket een hoek, maar die moet ik binnenkort eens shimmen, want die hoek is te groot. Ik heb nog nooit een hals gemaakt, en nog nooit een gelijmde ‘angle’. Ik zoek de makkelijkste manier !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 8 september 2020 om 13:41

Senior Member

Standaard

Ik maak zelf altijd de halshoek in de body pocket. De freesmal iets ophogen aan 1 zijde zodat hij in de goede hoek ligt ten opzichte van de body. De aansluiting van halshiel tegen de zijkant van de body moet je dan ook in de juiste schuinte zagen. En ik schaaf dan de bovenzijde van de body (onder het fretboard) ook in 3 graden i.v.m. de schuinte van je fretboard aan moet sluiten op je body.
    Dit heb ik zo gedaan bij mijn SG en ook weer bij mijn baby bird. Of dit de juiste en makkelijkste manier is weet ik niet, maar het werkt voor mij.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Er lijken wat berichten verdwenen te zijn, maar ik kreek een mooie tip van Thiez voor de volute. Met een foto. Maar die is nou weg. In ieder geval: bedankt ! Ik snap het weer wat beter !

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Er lijken wat berichten verdwenen te zijn, maar ik kreek een mooie tip van Thiez voor de volute. Met een foto. Maar die is nou weg. In ieder geval: bedankt ! Ik snap het weer wat beter !
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...=1#post3491388

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Hahaha ! Okeeeej ! Thanks mate.

Senior Member

Standaard

Hogere wiskunde, vandaag.

Ik ben dus niet blij met de headstock op mijn 1:1 bouwtekening (real size, nagemeten en klopt). Dat zag ik toen ik de proef-headstock nog eens goed bekeek. Ik had nog een andere print, met daarop de headstock die ik wil. Die print bleek bij nameten niet 1:1 te zijn, maar kleiner.

Ik heb de breedte bij de nut op alletwee de tekeningen nauwkeurig nagemeten, en de tekening die te klein is moet tot 110,13% vergroot worden.

Met wat beeldbewerkings-programma’s heb ik een .pdf gemaakt van de nieuwe headstock, op de goede grootte. Die heb ik af laten drukken.

Van de twee prints (hals van de oude 1:1 print en vergrote headstockprint) heb ik met carbonpapier een nieuwe afdruk voor een template op 18 mm MDF gemaakt. Dan merk je hoe belangrijk een goeie centerlijn is !

Zagen doe ik morgen, want door al dat gereken komt er zo langzaamaan rook uit mijn oren. Maar: de template klopt en heeft de goede afmetingen.

Dit zijn de oude (boven) en de nieuwe headstock, in de verhouding zoals ze op mijn prints staan. Je ziet dat de onderste echt kleiner is.

De print van de nieuwe headstock. De bovenste is 110% groter, en dat is de goede.

Ik heb eerst de headstock uitgelijnd op de centerlijn op het MDF, en de print met carbonpapier op een nieuwe template overgezet.

Daarna heb ik de goede hals uitgelijnd (op de centerlijn !!!) en ook op de template overgezet.

De nieuwe hals-template.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 8 september 2020 om 19:46

Senior Member

Standaard

Die headstock komt waarschinlijk van de pdf die ik gemaakt had in een van de eerste posts. Die was idd niet 1 op 1. Kan ik wel voor je maken als het nog nodig zou zijn.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Die headstock komt waarschinlijk van de pdf die ik gemaakt had in een van de eerste posts. Die was idd niet 1 op 1. Kan ik wel voor je maken als het nog nodig zou zijn.
    De template is nu goed, en ik heb ook een goede 1:1 tekening van de body. Maar toch bedankt !

Senior Member

Standaard

Ik heb een nieuwe neck template gemaakt, met een veel betere headstock. Links de oude, rechts de nieuwe.

De bovenste is de nieuwe kop.

De hals zit bij de 19e fret in de body. Die fret heb ik op de template gemerkt. Vanaf daar begint de lijmverbinding in de body.

Verder heb ik na zitten denken over de fretboard radius.

De Johnny Winter Firebird heeft een radius van 12”. Ik speel hier op van alles, maar 12” lijkt me toch behoorlijk plat. Regel is: een kleine radius (ronder) is goed voor akkoordenwerk, een grotere radius (platter) is goed voor solospel.

Ik kan natuurlijk maken wat ik zelf wil. Wat denken jullie van een radius van 9.5” ? De best bespeelbare gitaar die ik heb is mijn ‘71 Telecaster, met een 7.25” radius. Maar dat is misschien voor de Firebird wel heel rond ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 9 september 2020 om 16:13

Senior Member

Standaard

12 inch is redelijk standaard raduis tegenwoordig. Ik ben niet anders gewend van mijn sg's dus ik vind het fijn spelen. Moet ook zeggen dat ik aan andere radius snel wen. Heb op 2 van mijn gitaren een 16 inch en die spelen ook prima. Ik merk dat zelf bijna niet, tenzij het echt een 7.5inch is idd.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten