Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 20 EersteEerste ... 4567816 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 196
    Senior Member

Standaard

De Epiphone 12 string zit nu een kleine week in de klemmen, en het bovenblad buigt steeds verder omlaag. Ik denk dat het tijd wordt om eens te kijken hoe het er mee staat.

21 juni, belly bow zonder klemmen:

21 juni, met klemmen:

22 juni:

24 juni:

25 juni:

26 juni:

Ik haal zo de klemmen er af. Ik kan me niet voorstellen dat het iets geholpen heeft, maar we zullen zien.

Senior Member

Standaard

Op de Contessa 12 string (die van de neck reset) had ik problemen met de B snaren, die ik net als de rest een hele toon lager stem: DGCFAD. De B snaren werden echt vals als ik er te hard op duwde onder het spelen. Het scheelde wel een kwart toon.

Ik heb de actie op de 1e fret verlaagd naar 0.18”, en daardoor is een deel van het probleem weg. De B snaar blijft nog niet helemaal zuiver, maar het is een hele verbetering. Dank voor de tip, Plant & Erik de Perik.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 26 juni 2020 om 17:01

Senior Member

Standaard

neem mij niet kwalijk als ik het mis heb maar ik snap het vocht haalt de bolling uit het blad even niet.

als je voor een skutsje de eikenhouten planken wilt buigen maken ze de buitenkant nat/stoom van de bocht en verhitten ze de binnenkant.
    vochtkant zet uit en wordt buigzaam, hitte kant krimpt door verdwijnen van vocht.

Hout buigen door middel van branden

Deze oude buig techniek werd vroeger veel toegepast bij het maken van boten. Het principe van buigtechniek lijkt een beetje op hout buigen door middel van stoom. Het grote verschil is echter dat er bij deze techniek geen stoom kist gebruikt wordt.

Bij het branden van hout is een brander nodig, een gewicht en kokend heet water. Het branden gaat als volgt in zijn werk. Hang het gewicht aan het einde van de plank en breng heet water aan op de bovenzijde van de plank. Verhit vervolgens het hout aan de onderzijde met de brander. Zorg er voor dat de bovenzijde van de plank nooit droog is. Blijf nu net zolang doorbranden totdat het hout in de juiste vorm is gekomen.

Het nadeel van deze techniek is dat het hout aan de onderkant enigszins verbrand. Hier door zal aan het einde van het proces het verbrande hout af geschaafd moet worden.
    https://www.houtbewerkingscursus.nl/hout-buigen/

is het nu dan niet eerder zo dat van het bovenblad het droge hout gaat zwellen door opname van vocht? en het lijkt alsof de bult naar beneden gaat maar in wezen de zijkanten omhoog komen?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    neem mij niet kwalijk als ik het mis heb maar ik snap het vocht haalt de bolling uit het blad even niet.

als je voor een skutsje de eikenhouten planken wilt buigen maken ze de buitenkant nat/stoom van de bocht en verhitten ze de binnenkant.
    vochtkant zet uit en wordt buigzaam, hitte kant krimpt door verdwijnen van vocht.

https://www.houtbewerkingscursus.nl/hout-buigen/

is het nu dan niet eerder zo dat van het bovenblad het droge hout gaat zwellen door opname van vocht? en het lijkt alsof de bult naar beneden gaat maar in wezen de zijkanten omhoog komen?
    Ik heb geen idee. Ik zag deze manier ergens, maar echte luthiers beweren dat het zo niet gaat, en dat geloof ik ook. Zij halen de brug en de bridge plate er af, en lijmen die er opnieuw in, met een rechtgedrukt bovenblad. Maar de bridge plate weghalen wordt me te moeilijk.

Senior Member

Standaard

De klemmen zijn er af. De belly bow is bijna weg, maar er zitten geen snaren op de gitaar. Een rechte lat op de frets komt een stuk hoger boven de brug uit dan eerst. Ik vind het resultaat best spectaculair, maar de vraag is dus of dat zo blijft.

Een paar foto’s voor en na:

Voor:

Na:

Op het blokje werd het blad omlaag geklemd.

De bolling achter het blokje:

Voor de ingreep, maar met (losgedraaide) snaren kwam de rechte meetlat precies op de bovenkant van de brug uit:

Na de ingreep zit die lat er 1 à 2 mm boven.

Ik laat de gitaar een nachtje rusten, en kijk dan morgen weer. Zou mooi zijn als alles zo blijft ...
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 26 juni 2020 om 19:57

Senior Member

Standaard

Weer twee opknappertjes: een Epiphone SG instapper met een bolt-on neck, en een akoestische SX gitaar met elektronica er in. Er is weinig mis mee; even nakijken en op MP zetten, denk ik.

Senior Member

Standaard

De buik is niet helemaal verdwenen, maar (met 2 snaren) is de actie toch behoorlijk lager: van 4 mm naar 2 mm (bas) en 2,5 mm (treble). Die zal wel weer hoger worden als alle 12 snaren er op liggen.

Ik denk dat de hele klem-actie niet echt veel heeft uitgehaald. Morgen nieuwe snaren er op, en dan kijk ik wel verder.

De brug was om een of andere reden behoorlijk gekrast. Omdat het niet erg is als ie een fractie lager wordt heb ik hem een beetje bijgeschuurd.

Daarna heb ik de frets gevlakt, gekroond en gepolijst, de gitaar wat schoongemaakt, en de brug en de toets in de lijnolie gezet.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 27 juni 2020 om 18:57

Senior Member

Standaard

Was het niet verstandiger om iets aan de bracing van het bovenblad toe te voegen?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Was het niet verstandiger om iets aan de bracing van het bovenblad toe te voegen?
    Ik heb eerst dit geprobeerd. Morgen even opspannen en kijken hoe het er voor staat. Er zijn nog een aantal opties: zadel verlagen als dat genoeg kan, of een neck reset als dat nodig is. Andere opties (een nieuwe bridge plate maken en de ouwe er uit halen, iets veranderen aan de bracing) zijn te moeilijk met mijn bescheiden vaardigheden. Stapje voor stapje, haha !

Senior Member

Standaard

Gezien jouw vaardigheden kun jij dit best...!!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten