Een goeie strat moet een beetje rammelen Brum. Zo'n strakke neckpocket is natuurlijk allemaal erg premium en zorgt er voor dat je forumvriendjes niet beginnen te mekkeren over je net aangeschafte plank maar gaat ie er beter van klinken? Bij Fender doen ze niet aan die flauwekul dus daar krijg je gewoon een original vintage old spec custom shop neckpocket met wat bewegingsruimte![]()
The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
http://gitaarpodcast.nl/
Jij weet toch helemaal niet wat een ander wel of niet boeit?
Ik weet niet of dat veel scheelt op de uiteindelijke prijs. In de tijd dat zo'n ding staat te rammelen kun je zelf wat anders doen, en sommige klussen zijn misschien sneller, maar als daar een machine uurtarief tegenover moet staan waar je U tegen zegt dan is het niet per se gunstig.
Ik heb geen idee hoe de cnc machine van een gemiddelde zzp-bouwer er uit ziet en kost, maar in de metaalbewerking is er ook in Nederland echt nog wel ruimte voor een conventionele freesbank met een mannetje, voor bepaalde klussen.
Laatst gewijzigd door D3nnis; 10 juni 2020 om 18:00
Hmm, dat is goed te doen inderdaad, komt nog wat software / postprocessing kneut bij natuurlijk, maar dan nog.
Voor gitaren heb je natuurlijk ook helemaal geen 5-assige bank nodig.
Dat lijkt mij nogal aan de zonnige kant.
Leek mij ook, maar anderzijds, je hebt maar een beperkte slag nodig, want een gitaar is niet zo groot. Als je het hebt over contouren maken voor hals en body, dan heb je alleen X en Y nodig, en als je niet te gek nauwkeurig hoeft kun je met een stappenmotor ipv full servo, en (relatief) onnauwkeurige geleidingen etc al best een eind komen; de bewerkingskrachten zijn ook niet gek hoog.
Wordt wat anders als je 24/7 vol industrieel aan de gang wilt natuurlijk, maar toch, kan zomaar zijn dat je best een eind kunt komen met de hardware.
Op het houtbewerkingsforum hebben er zelf een paar cnc machine gemaakt voor 1500/1900 euro(afhankelijk van de grootte) maar daar zijn ze mee gestopt vanwege de tijd die erin ging zitten en ook de kosten die snel oplopen. En dan moet je ook nog met de software leren werken (Autodesk Fusion is gratis voor persoonlijk gebruik, maar anders heb je daar ook nog kosten van).
Hier is ook de nodige info:
https://cnczone.nl/viewforum.php?f=47
Laatst gewijzigd door Pter; 10 juni 2020 om 20:59
„Vooroordelen zijn de argumenten van dwazen”
Favorieten/bladwijzers