Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
Kijk, weer een berg tips waar ik een hoop aan heb, thanks beide!
Ik heb de headstock ook gespoten, die ga ik vanaf vandaag eerst aflakken in 1k motip blanke lak. Weekje of twee wachten en dan kijken we eens goed naar de verschillen met de body, die in 2k colormatic is afgelakt. Of zou ik die body nu ook al een extra laagje 1k blank kunnen geven? 2k zit er nu 4 dagen op)
je kan prima die 1K over de 4 dagen oude 2K spuiten maar ik zou wel eerst de 2K blokken (vlak schuren) zodat je minder 1K hoef te spuiten om een strak resultaat te krijgen.

Nu niet om eigenwijs te doen, maar even ter "goedkeuring"
Ik heb momenteel in huis 600,1200 en 2000 grit wat betreft het fijnere werk. Ik heb nog een wimperhaartje die (uiteraard) op de voorkant van de body is gevallen tijdens de tweede blanke laklaag. Kan ik die met 600/1200/2000 schuren en de rest niet of moet ik per se alles mat schuren en dan pas polijsten?
Je schuurt met 600 om alles vlak te krijgen; je schuurt dus de sinaasappelhuid eruit en waar de lak is gaan inzinken. Het schuren met fijner grit om de glans terug te halen. Dus ja, gewoon knallen met 600 en als alles vlak is naar je zin, met 1200 en 2000.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik met handmatig voorzichtig polijsten erg goede resultaten had met Commandant 5, maar dat was lak die al hoogglans was natuurlijk. Of is dat echt vloeken in de kerk? Ik zag Fred Dons ook over commandant en die is ook altijd "leuk bezig'' met lak
Fred gebruikt al jaren geen Commandant meer, weet ik bij toeval Hij pakt die 3M tegenwoordig (goh, waar zou ík die vandaan hebben, hahah!). Het voordeel van die 3M en Menzerna HC400 is dat het 'grof' begint (veel snijkracht) en daarna vervalt naar een fijner grit. De commandant doet dat niet, dus je draait op een gegeven moment er swirls in omdat de korrel gewoon niet fijner is dan dat. Sinds ik Menzerna en 3M gebruik, is het veel makkelijker om die fijne krasjes eruit te krijgen.

O ja, over de headstock: kleur zit erop, paar lagen blanke laag vandaag en/of morgen. Moet ik dat eerst terugschuren naar 600 of iets dergelijks als ik de decal erop wil zetten? Of kan dat direct, dan decal, dan weer lakken, etc?
Sorry voor de wellicht driedubbele n00b vragen hoor, ik ben ook maar op ontdekkingsreis
Ik zou een paar lagen lak spuiten, blokken met 600, decal erop en dan weer aflakken. Omdat je (geloof ik?) al 1K gespoten hebt, is het een kwestie van lak opbouwen tot je scheel ziet hehe. Anders zou ik de decal direct op de headstock gedaan hebben na de kleurlaag, en dan 2K als lakfiller, blokken na 3, 4 dagen en dan aflakken met 1K.

Nog 1 tipje over aflakken met 1K: het geeft een mooi(er) resultaat om om de zoveel lagen te schuren tussen de lagen. kan gewoon droog, trouwens. Je haalt er de stofjes mee weg en vlakt alles. Ik doe het na de eerste 5 lagen, en dan om de laag. Zo houd je controle over je lakdikte en is het makkelijker vlak te krijgen op het eind. Maar na een laag of 7 wil je toch wel weer nat schuren anders trek je de lak als rubber weg; hier is Kovax SuperAssilex 'blue' weer geweldig want dat schuurmiddel móet je droog gebruiken maar als je niet zoveel lakt, is dat echt niet nodig.

Colormatic 1K is trouwens net als nitro: curen en curen zo lang als dat je kan. Je kan het al polijsten na een week hoor maar het gaat toch weer inklinken en dan kan je helemaal van voren af aan beginnen. Drie weken, dat is echt het minimum.