het idee van een Carlson kast is om hem breedbandiger te maken. dus juist geen "baskast"
voor de frequenties van bassen zou een Carlson ook niet echt geschikt zijn. een half labda van laagfrequenties is te groot
het idee van een Carlson kast is om hem breedbandiger te maken. dus juist geen "baskast"
voor de frequenties van bassen zou een Carlson ook niet echt geschikt zijn. een half labda van laagfrequenties is te groot
te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40
omdat je vanuit het principe van deze inkeping op een golflengte van vier keer de lengte van de zuil werkt. die je door een inkeping met de breedte afgezet ten opzichte van de golflengte. De zuil is bij zo een kast net zo groot als de kast zelf op de kwart openingsbreedte onder en gaat gradueel vrijwel open voor hoge frequenties
met BAS frequenties die typisch tussen 40 en 120Hz zit. Is de golflengte tussen de 8,60 m en de 0,688 m. Dan valt de efficiëntie van zo een kast in werkelijkheid dus af bij lage frequenties. bij 100Hz zit je al op 3,44 m. de meeste kasten van dit type halen geen 60cm hoogte. en de opening is door de geringe breedte al niet meer in het werkingsbereik. Waardoor de werking echt het niet haalt bij een basreflexkast.
het is niet voor niets dat deze kasten maar kort populair waren. En vrijwel altijd voorzien zijn van tweeters en extra kasten.
in de jaren vijftig was het overigens populairder om de hoeken van je huis te gebruiken als hoorn voor basweergave. DAT gaf wel fantastisch laag maar is allesbehalve praktisch. philips had bijvoorbeeld de AD5032 en AD5034. maar tannoy had en heeft nog steeds prachtige "cornerspeakers"
je kan als bassist overigens prima efficiency scoren door het plaatsen van je combo ten opzichte van muren en hoeken bij stenen wanden. Zeker als je basreflex gat achterin zit. (SWR 12!) Of juist minder `dreunen` als je de versterker juist zorgvuldig niet zo neerzet
te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40
“U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
Van Kooten & De Bie
ik heb nog een oud PA boek waarin adviezen voor techniek gegeven worden. Een 500 stoelen theater is het advies om toch wel 100watt en misschen meer dan een microfoon te installeren.
ergo. De perceptie van "zo hard dat koffiekopjes elders in het gebouw door de geluidsweergave van de tafels af dreunden." is nu echt wel anders dan in de tijd dat deze kasten hip waren. De zaal adviezen zijn bij sommige zalen begrenst op 103dB(A) via een convenant. Omdat de eerste de beste pa tegenwoordig daar makkelijk overheen gaat.
heb je wel eens zo een kast gehoord? Dat is alle geknutsel niet waard. Een goede basreflexkast daarintegen.![]()
te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40
Kan je meestal wel bij een PA-bedrijf kopen, heb het toen bij R&G sound gehaald. Decilux in Hengelo zou het ook wel kunnen hebben. En anders zoeken op "strekgaas".
Btw, als je nog op zoek bent naar een leuke buizen poweramp die niet zo lomp zwaar is als jouw HH, heb ik een Mesa 2:Fifty liggen waar ik van af wil. Wellicht een voordeel dat ik bij jou om de hoek woon![]()
Jij hebt het over volume, jouw perceptie, maar dat was niet de issue. Het ging namelijk over de laag-weergave: de kast kon kennelijk dermate sub-lage frequenties weergeven, die tot dan toe nog niet mogelijk waren. Die frequenties deden het werk, niet het volume.
“U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
Van Kooten & De Bie
Nogmaals, het carlson principe van "lange golflengtes langer in de kast houden, terwijl de hoge tonen een transparante opening zien" maakt de kast inderdaad over een bepaald frequentiegebied een kast breedbandiger bruikbaar. Maar dit werkt alleen voor freqeunties waarbij de opening een halve tot kwart van de golflengte is.
Een normale kast van dit type heeft een opening onderin van max 40 a 50 cm breed.
Dat maakt dat het werkende principe stopt op +/-110Hz. Daarna is het gewoon vrijwel een "gesloten kast van minder inhoudsvolume".
En dan kun je beter een gesloten kast gebruiken.
als je weet dat een moderne kast met poort van hetzelfde formaat nog koppelt op 40 Hz? Dan weet je dat een ongekende laag efficientie niet hoort bij dit type kasten. Het is een nette manier om met simpele middelen en rekenen een breedbandige pa speaker te maken die wat zwak is in het laag. Mooi als zangset. Een goed ontworpen cornerspeaker van tien jaar ouder doet het beter op laag. Maar die waren niet portable, want afhankelijk van het gebouw.
ga zo een ding eens beluisteren.
te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40
Nee, dat ga ik niet doen; niet nodig. Het enige dat ik benoem is dat - in tegenstelling tot wat jij beweert - het Carlson principe destijds (kort nadat ik uit papa’s verrekijker was gestuurd) een fenomeen was, omdat het een toen ongekende basweergave betrof; niet meer en niet minder. Jouw verhaal zal best kloppen, maar doet hier niet ter zake.
“U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
Van Kooten & De Bie
Favorieten/bladwijzers