Ik was ooit op een overzichtstentoonstelling in centre Pompidou van het oeuvre van Johan van der Keuken. Die had daar vrijwel een hele verdieping. Prachtige ervaring.
Daar stond ook (tijdelijk in een hoekje) een propellor van een vliegtuig van 1939. Hout dus. Gelaagd, niet met lijm verlijmd maar met lak, onder hoge druk. In 1982 met de toenmalige directeur van het Aviodrome in gesprek geweest daarover. Hij gaf mij een manual uit zijn eigen collectie voor werkplaatsen voor het maken en repareren van zulke propellors.
Kom je ooit in de buurt van zo’n propellor, klop dan eens met de knokkel van wijs- of middelvinger op zo’n ding. Dat zal alle twijfel over het resonant zijn in een keer doen verstommen.
Bekende gitaarbouwers reageerden zonder uitzondering lacherig. Het zelfbouwen van een gitaar volgens die principes is er dan niet van gekomen, het was een leuke research en een leuk idee. Een gitaar maken van iets met een hoger gewicht, maakt slanker bouwen zonder meer mogelijk. Wenselijk misschien. ‘Mijn’ gitaar zou niet horizontaal, maar verticaal gelaagd zijn.
Als iets anders is, schieten gitaristen gelijk in een kramp. Dit houdt het ontwikkelen van ‘andere’ gitaren tegen. Een heel kwalijke zaak.
Vriendelijke groet, Gus
In Tartiflette we trust…..
Als reactie op Gus’ propeller-post:
Gitaristen zijn een raar, traditioneel behoudend volkje dat bang is voor alles dat anders is..... helaas ben ik ook veel minder avontuurlijk en vooruitstrevend in mijn gitaren- en versterkerkeuzes dan ik eigenlijk zou willen zijn, dus ik pas er prima tussen. Waar komt dat toch vandaan?
Grappig experiment: mijn dochter heeft een muziekdoosje, zo’n rol met uitsteekseltjes die je langs metalen lipjes draait.
Onze sport is om dat tegen alle houten oppervlakten in huis aan te houden en te horen wat het luidst klinkt. De winnaar tot nog toe is de Billie van Ikea!
Bedenk net dat we mijn gitaren nog helemaal niet geprobeerd hebben met de muziekdoos....
Laatst gewijzigd door Little Jay; 15 april 2020 om 09:33
Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com
“U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
Van Kooten & De Bie
Ha Ronald Suiker! Bij Suiker Jr veel gekocht en weer ingeruild in de zaak aan de Waldeck Piermontkade. Best aardige vent was het. Heb meerdere malen iets ingeruild tegen exact voor wat ik er voor betaald had, gaf ‘ie gewoon. Kwam er in ieder geval met veel meer plezier dan in Rockpalace waar het meeste personeel (paar leuke uitzonderingen daargelaten) bestond uit gefrustreerde muzikanten die deden alsof ze hele rock-goden waren....
Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com
Hardnekkig misverstand dat gitaristen avontuurlijk moeten zijn. Waarom?
Als je de tools verandert verander je daarmee het genre, dat gebeurt continue.
Maar waarom zou je continue van genre moeten veranderen?
Niemand die over Picasso zegt, leuk die olieverf maar hij bleef er in hangen.
Ja, ik betrap mijzelf ook op dat conservatisme.... Alleen buizenbakjes, liefst met merken erop zoals Fender en Marshall. Gitaren ook met merkje - ook Fender. Pedalen het liefst analoog. Ja ik ben rigide in dat soort dingen. Met de bas ben ik wat losser, heb nog een Status Graphite met - ja - een carbon hals, en heb ook een Catalyst bas gehad.
Je kan je afvragen of dat conservatieve een slecht iets is, maar ik denk dat het wel OK is...... Voor mij is het een uit de hand gelopen hobby, waar bij ik een hoop geld heb weggebracht, en zolang ik het kan betalen is er niets aan de hand. Ik verdien er allemaal niets mee, niet met gitaar, niet met de bas en ook niet met mijn mini homestudio..... het is gewoon leuk, en niets meer en niets minder!!!!!
Maar je kan niet ontkennen dat bv de ontwikkelingen van verf grote inlvoeden op den schilderkunst hebben gehad
Kunst kultuur maatschappij ect het nu bla bla
Over Picasso
Die was heel erg blij met de uitvinding van tl licht
En zo en of alles mag natuurlijk
Over verf gesproken...ik heb een Stagg strat die ik wat aangepast heb en die ik nu met groot plezier bespeel maar ik kwam er wel achter tijdens het verbouwen dat de lak op deze gitaar werkelijk de allergoedkoopste troep is die ze hebben kunnen vinden..op de hals is er werkelijk geen spoortje van hechting te vinden....het brokkelde er gewoon af.
Favorieten/bladwijzers