Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 34

Discussie: Geleende akkoorden

Threaded View

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Dit vind ik ook een aardig voorbeeld:

Als je in E majeur E-A-D speelt, dan is de D een geleend VII akkoord

https://jeffreypepperrodgers.com/son...chord-changes/

Uitleg geeft aan dat de D majeur een mineur kwaliteit geeft aan de majeur schaal.

Bij het soleren in E majeur kunnen bepaalde noten dan clashen over de D, en die hoor je dan vanzelf wel denk ik?
    Ik zou zeggen: je speelt dan niet E "majeur" maar E myxolydisch; ofwel A majeur. In dit voorbeeld is E gewoon het V akkoord en de D de IV (logisch, de D zit in de toonsoort en is de dominant septiem van je E akkoord). Als jij de E majeur ladder speelt over A majeur (dat is de toonsoort waar je hier mee te maken hebt) dan krijg je 1 toon die heel erg clasht (de 7-e toon in E majeur is immers D# en die wringt dus met de 4-e toon "D" uit A majeur).

Je maakt het jezelf hier echt ontzettend moeilijk; ik zou als ik jou was eerst de kerktoonladders even bekijken. Als je de kerktoonladders en de kwintencirkel samenvoegt dan wordt het allemaal heel simpel. Het is geen rocket science of zoiets. Het enige waar je dan nog even naar moet kijken is het dominant akkoord in de mineur toonsoorten in de klassieke muziek (mineur harmonisch), die komt namelijk heel vaak voor (die akkoorden worden ook vaak geleend en dat werkt verder volgens hetzelfde principe).
    Laatst gewijzigd door NLF; 11 september 2019 om 13:16

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten