Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 22 EersteEerste ... 4567816 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 219
    Senior Member

Standaard

De hals zit lekker strak in de neckpocket. Er zit geen beweging in naar links of rechts. Dat is dus mooi. Als ik de zijkanten verleng zit de hals gemeten bij de brug ongeveer een of anderhalve millimeter uit het lood t.o.v. de middellijn. Wat zouden jullie doen: de brug iets uit het lood, maar wel in het verlengde van de hals, monteren ? Of de neckpocket iets ruimer maken en de hals kaarsrecht op de middellijn stellen ? Op het oog is er geen afwijking te zien.

Senior Member

Standaard

iets uit het lood. Wat maakt het uit. Als je nou een bookmatched top had gehad zou je het misschien zien maar ik kan nu geen argument bedenken om het niet te doen.

Senior Member

Standaard

Overigens kan je ook proberen de schroeven iets losser te maken en kijken wat er gebeurd als je de hals iets naar links of rechts duwt en weer vastschroeft. Vaak kan je zo kleine afwijkingen corrigeren.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Overigens kan je ook proberen de schroeven iets losser te maken en kijken wat er gebeurd als je de hals iets naar links of rechts duwt en weer vastschroeft. Vaak kan je zo kleine afwijkingen corrigeren.
    De hals is nog niet geschroefd. Ik moet de gaten in de body (en de neck) nog boren.

Senior Member

Standaard

Nou dan kan het nog alle kanten op. Al ie aan de brede kant wat terug moet kan je ook een stukje schilderstape proberen.

Senior Member

Standaard

Een Gereedschapvraag:

Ik probeer de beitel van mijn ouwe Record 06 schaaf (een tijdje terug tweedehands gekocht) scherp te krijgen. Er zitten aan de platte kant ruwe (corrosie ?) stukken, putjes zeg maar, die ervoor zorgen dat de snijkant van de beitel rafels of kartels blijft houden. Ik hoop dat je dat op de foto’s kan zien.
    Ik heb geprobeerd iets van de platte kant af te slijpen (met de hand op schuurpapier op een glasplaat) maar de corrosie zit dieper dan ik kan slijpen.
    Ik slijp met wetstenen (van 240 tot 6000) of op nat schuurpapier & glasplaat (omdat mijn wetstenen maar 5 cm breed zijn en de Record beitel 6 cm).

- Kan ik de kartels in het ‘mes’ wegkrijgen ?
    - Of kan ik beter een nieuwe beitel in de schaaf zetten ?
    - Passen Stanley schaafbeitels in Record schaven ?

De ‘platte’ kant:

De rafels:

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 12 april 2019 om 18:02

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    En 2 x gezuiverde lijnolie ... is dat hetzelfde als gekookte lijnolie ? Daar heb ik m’n werkbank ooit mee ingesmeerd, maar dat stinkt nog een hele tijd.
    Nee, ik bedoelde 2 LAAGJES gezuiverde lijnolie. En dat is geen gekookte lijnolie maar vermoedelijk zoiets als gedistilleerde lijnolie. Het ruikt neutraal en is verkrijgbaar bij winkels voor kunstenaarsbenodigdheden.
    Heb er zelf mijn herbouwde Mark Erlewine Automatic mee behandeld (+ helemaal witte bijenwas, zal vermoedelijk ook "gezuiverd" zijn)

Succes met de verdere afbouw. Ben nogal een liefhebber van P-bassen...
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Succes met de verdere afbouw. Ben nogal een liefhebber van P-bassen...
    Thanks ! Ik ben eigenlijk van de gitaren, maar als je een bas zelf bouwt (ook al is ie voor een vriend) dan krijg je er vanzelf een band mee.

Senior Member

Standaard

De brug en de pickup zijn binnen.

TOG/Real Life Relics Fender Squier Vintage Mod 2 Saddle Tele Bass Bridge

Seymour Duncan SCPB-1 BLK

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Een Gereedschapvraag:

Ik probeer de beitel van mijn ouwe Record 06 schaaf (een tijdje terug tweedehands gekocht) scherp te krijgen. Er zitten aan de platte kant ruwe (corrosie ?) stukken, putjes zeg maar, die ervoor zorgen dat de snijkant van de beitel rafels of kartels blijft houden. Ik hoop dat je dat op de foto’s kan zien.
    Ik heb geprobeerd iets van de platte kant af te slijpen (met de hand op schuurpapier op een glasplaat) maar de corrosie zit dieper dan ik kan slijpen.
    Ik slijp met wetstenen (van 240 tot 6000) of op nat schuurpapier & glasplaat (omdat mijn wetstenen maar 5 cm breed zijn en de Record beitel 6 cm).

- Kan ik de kartels in het ‘mes’ wegkrijgen ?
    - Of kan ik beter een nieuwe beitel in de schaaf zetten ?
    - Passen Stanley schaafbeitels in Record schaven ?
    als ik forged in fire goed begrepen heb kan metaal broos worden als het niet goed gehard is, te lang, te vaak verhit en niet goed afgekoeld in olie en zeker in water.
    het kan ook zijn dat iemand die hem eerder geslepen heeft te weinig heeft gekoeld en het metaal te heet is geworden.
    maar als ik die foto van de corrosie zie, en ik eigenlijk verwacht dat dit op de achterkant ook zo is en dit minuscule gaatjes zijn, ben ik bang dat je dit blijft houden.
    evt. 5mm recht afsnijden/zagen, flexen en dan opnieuw slijpen en kijken wat er dan gebeurt.
    (wel met veiligheidsbril, als het broos is dan vliegen niet alleen de vonken om je oren maar misschien ook dikkere stukken)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten