Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 10 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 91
    Senior Member

Standaard

Ik heb één kant van de toets toch redelijk glad kunnen schaven. Er zitten nog twee ruwe plekjes in. De Stanley 4 is blijkbaar scherp genoeg. Ik denk dat de beitel van de nieuwe Record 06 waar ik de toets mee geschaafd heb nog veel scherper moet, en dat daar de oorzaak van de uitbraak zit.
    Ik zal straks even kijken of de toets niet veel te dun is geworden.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 10 maart 2019 om 23:35

Senior Member

Standaard

Ik heb ook een spreadsheet die de fretafstanden voor me uitrekent, op twee decimalen nauwkeurig, maar ik mik inderdaad ook altijd zo ongeveer ergens tot op een halve millimeter waar hij terecht moet komen. Veel nauwkeuriger krijg ik het toch niet, en ik hoor het verschil ook niet.
    Maar die halve millimeter probeer ik wel goed in de gaten te houden. Dus niet tekenen (zelfs mijn dunne vulpotlood heeft zelf al een dikte van een halve millimeter), maar met een mesje langs een blokhaak op de gewenste positie, en dan inzagen met de zaag telkens van dezelfde kant tegen de kras aan. En dat doe ik dus voordat ik de zijkanten van de toets op breedte maak. Eerst de frets loodrecht op een zijkant neerzetten, en daarna de zijkanten taps en op breedte zien te krijgen.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

Maakt ook best wat uit waar je die halve mm onnauwkeurigheid hebt natuurlijk; in de lagere posities is een dergelijke onnauwkeurigheid minder een probleem dan hoger op de hals.

Effe grof:
    Stel: Mensuur 25.5".
    Afstand 1e fret tot brug: 611.35mm
    Afstand 19e fret tot brug: 216.15mm

Heb je een tolerantiegebied van 0.5mm dan is dat +0.25 / -0.25mm
    Stel dat die 611.35mm 611.6 wordt, dan zit je op 611.6/611.35 = 1.0004
    Aangezien 1 cent een ratio heeft van 1.000578, en dit recht evenredig is met de lengte (f =0.5/L [m] * wortel (snaarspanning [N]/mu [kg/m]), en de snaarspanning en mu blijven gelijk), blijf je dus binnen 1 cent afwijking, lijkt me best ok.
    Bij de 19e fret: 216.15 wordt 216.4 --> ratio is 1.001157 = ca 2 cent.

Wat wel geinig is, maar een beetje off topic, neem bv het geval turbo tuner, met een nauwkeurigheid van +/-0.02 cent.
    Stel dat je die gebruikt voor intonatie op de 12e fret. Bij een 25.5" / 647.7mm mensuur is dit dus 323.85mm van brug tot 12e fret.
    0.02 cent geeft een ratio van 1.000012.
    1.000012 * 323.85 = 323.8539mm, en daarmee een afwijking van (plus, of min) 0.00389mm.
    Dat klinkt heel erg mooi, om je intonatie in te stellen, en je de snaarlengte dus op 0.00389mm nauwkeurig goed kunt zetten met de zadeltjes, maar ál die andere fretjes hebben ook een positietolerantie, en ik geloof niet dat de werkelijke posities van frets in de buurt van de 0.004mm nauwkeurig tov de theoretische maat liggen. En dan heb ik het nog niet over het monteren en (handmatig) crownen van frets gehad.
    Ik vind het een fijne tuner trouwens, de turbo tuner (ik heb 'm zelf ook), maar éigenlijk is een dergelijke nauwkeurigheid dus niet echt nodig...

Waar is Aaronstonebeat eigenlijk? Die kan dit allemaal perfect uitleggen...
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 10 maart 2019 om 20:13

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    En dat doe ik dus voordat ik de zijkanten van de toets op breedte maak. Eerst de frets loodrecht op een zijkant neerzetten, en daarna de zijkanten taps en op breedte zien te krijgen.
    Het stuk palissander kreeg ik al taps. Kan ik het beter dan eerst recht en ruim afzagen, of zou ik in mijn verstekbak rechte slots kunnen zagen ? Probleem is dan het recht aftekenen, maar dat zou met een zweihaak moeten kunnen.

De toets passend maken wil ik met de bovenfrees en een bitje met een geleidewieltje langs de hals doen. Die heeft al de goede breedte.

De dikte van de toets is nu net iets meer dan 6 mm, maar de lijmkant is nog heel ruw. Ik denk dat ik hem later toch maar zo probeer te lijmen. Dat gaat zelfs met een wat ruw oppervlak niet los, denk ik.

En de aftekening van de frets op ongeveer een kwart millimeter is dus voldoende. Thanks !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 10 maart 2019 om 23:33

Senior Member

Standaard

Het volgende probeersel: Mijn Allereerste Fret !

Die zit nog niet in de proefhals, maar in een experimentje van een tijdje geleden: een vurenhouten halsje van een stuk afvalhout mét een scarf joint in de kop en met een iroko fretboard (ook afval). Niks op maat of zo, gewoon mijn allereerste probeersel. Er zit al een soort radius in deze toets (om het radius schuurblok te proberen) en ik heb met een mesje de zaagsnede voor de fret ingekerfd en er met een beitel een zaagrandje tegenaan gesneden.

Lessen:

1. Mijn japanse zaag is niet meer volmaakt recht.
    2. De zaagsnede is misschien wat breed; zaagblad van de japanse zaag is 0,6 mm.
    3. Fret met een gewone stalen hamer vasttikken geeft butsjes in de fret.
    4. Ik moet een nijptang kopen die de fret strak tegen de toets afknipt.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 11 maart 2019 om 20:55

Senior Member

Standaard

Ik heb vandaag de fretslots in de palissander toets gezaagd.

Eerst heb ik met een liniaal en een stanleymes zo precies mogelijk de positie van iedere fret in de toets gekerfd. Alles zat met afplaktape en secondenlijm muurvast op m’n werkbank. En daarna trok ik het gemakkelijk en zonder enige schade gewoon weer los.

Liniaal parallel aan de middellijn, niet aan de zijkant.

Omdat de toets taps is heb ik met een zweihaak de goede hoek uitgezet. De onder- en bovenkant zijn wel haaks t.o.v. de middellijn.
    Langs de zweihaak heb ik vanuit de inkervingen de gleuf voor iedere fret in de toets gesneden.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 12 maart 2019 om 20:38

Senior Member

Standaard

Met een beitel heb ik (iedere keer aan dezelfde kant) tegen iedere snede een zaagrandje gemaakt.

In mijn zelfgemaakte verstekbak heb ik de fretslots op ongeveer 1,5 mm ingezaagd. De toets zit daarin weer met de afplaktape-secondenlijm-truuk vast op een slede die in de bak schuift.

Mooi hout, palissander !

Het resultaat tot nu toe: een mahonie hals met een truss rod en een gefineerde kop, en een palissander toets met fretslots. Volgende klus: het lijmen van de toets, die passend maken op de hals, en het schaven en schuren van een 12’’ radius in de toets. O, en voor ik het vergeet: eerst een zwaluwstaart in de hiel maken om de hals (misschien ooit) aan een gitaarbody te bevestigen.

So far, so good.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 12 maart 2019 om 20:43

Senior Member

Standaard

Ik ben begonnen met de zwaluwstaart in de hiel. Daarvan heb ik eerst de ruwe vorm gemaakt.

Senior Member

Standaard

Daarna ben ik begonnen met de (tapse) zwaluwstaart. Die heb ik eerst ingezaagd en toen verder uitgebeiteld.

Ik heb nog even de andere kant van de zwaluwstaart ingezaagd.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 15 maart 2019 om 08:26

Senior Member

Standaard

De moeilijke zaken beginnen nu. De zwaluwstaart is klaar. Die is niet helemaal goed gelukt; de twee zijden zijn niet gelijk. Maar beter kan ik het (nog) niet.

Ik ga proberen een hielblok te maken om te kijken of ik de andere kant van de verbinding passend en recht kan maken.

Ik ben er over aan het denken om binnenkort ook te beginnen met een ‘oefenbody’. Ik heb van het maken van de oefenhals al vreselijk veel geleerd, dus oefening baart kunst.
    Heeft iemand tips voor goedkoop hout voor boven- en onderblad en zijkanten ? Er is hier en daar A kwaliteit sitka te koop voor een paar tientjes (AA en AAA zijn meteen veel duurder). En simpel mahonie voor zij- en achterkanten kosten meteen vanaf 50 euro of zo.

Misschien een rare gedachte, maar als ik ervan uit ga dat er van alles gaat mislukken, zou gewoon 3 mm triplex goed zijn om te oefenen ? Klank komt later nog wel eens; het gaat me nu om de constructie. Tips zijn welkom !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 15 maart 2019 om 17:13

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten