Ik denk dat de merken uit de jaren 80 en 90 voornamelijk ten prooi zijn gevallen aan het management gelul : produceer niet hier ( lees USA of Europa), maar besteed dat uit aan lage London landen. Kekke marketing truc en endorsement zorgen voor de verkoop. Marge beter en verdienste is geen vies woord.
Effect is geweest dat een merk wat bekend stond om zijn kwaliteit en waar je voor wilde sparen om hem te hebben veranderde in iets wat je op iedere hoek kon kopen. Iedere dealer wilde nog iets verdienen en begin met kortingen. Kwaliteit ook niet altijd even goed en innovaties die achterwege bleven deden de rest.
Dat bijna alles werd opgekocht door de grote 2 deed de merken ook geen goed........
Van de weinige merken die het nog wel goed doen zij Rickenbacker ( heel eigen gezicht en geluid) en Gretsch voorbeelden. Beiden zijn nog steeds zelfstandig hoewel Gretsch de verkoop en distributie bij Fender heeft onder gebracht.
Als merken de verleiding van aantallen kunnen weerstaan kunnen ze gewoon overleven. Kijk maar eens naar kleine acoustische merken zoals Londen. Natuurlijk kan zo’n gitaar ook goedkoper gebouwd worden. De klanten willen echter geen goedkopere versie, maar datgene waar ze voor sparen. Kwaliteit en de hand van de meester. Levertijd van 2 jaar en een prijs van 5000+ is daar geen probleem....
Wel zonde van merken zoals Kramer en Hamer. Was vroeger iets waar je naar bleef kijken in een winkel.......
Favorieten/bladwijzers