Ik moet zeggen dat ie er in pedaalvorm top uitziet. En inderdaad, hij klinkt ook super. Daar kan geen digitaal pedaaltje tegen op. Dus ik begrijp je blijdschap wel. Congratz. Is een bezit voor de rest van je leven.
Ik moet zeggen dat ie er in pedaalvorm top uitziet. En inderdaad, hij klinkt ook super. Daar kan geen digitaal pedaaltje tegen op. Dus ik begrijp je blijdschap wel. Congratz. Is een bezit voor de rest van je leven.
The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.
- Charles Bukowski
Niet helemaal.
Het is niet zomaar de zoveelste spring reverb voor je pedalboard zoals Carl Martin Headroom, VanAmps Solemate, Spaceman Orion etc... maar in dit geval een quasi kopie van de originele Fender 6G15 Reverb Unit met solid state componenten (de buizen vervangen door FET's.)
Dus in tegenstelling tot DSP of pedalen van Tech21 (Blonde) waarbij een sound nagebootst wordt met een totaal andere topologie (compleet verschillend circuit) is hier trouw nagebouwd naar het originele.
Afgezien van de effecten van de buizen en de transfo zou je dus in principe met eenzelfde circuit eenzelfde sound moeten krijgen.
Je krijgt er ook de nadelen bij zoals de hoge output impedantie en een erg groot tone suck gehalte van je dry sound bij hogere mix settings. Maar wel helemaal authentiek dus...
Al moet ik toegeven dat het niet helemaal nieuw is want er was al de LND reverb van Tube-Town:
https://www.tube-town.net/ttstore/Ki...m0ug9lfestdov4
Maar zover ik kan zien is het wel 'gebaseerd op' maar geen 'kopie van' want ik zie al geen tone knop.
Daarenboven zijn die rack dingen als Vermona ook niet altijd bedoeld voor (gitaar)instrument input en (gitaar)amp output.
Helemaal eens met alles wat je zegt.
En als aanvulling, zoals je zelf al aangaf bij de Carl Martin Headroom, garandeert een outboard (echte) spring reverb nog steeds niet dat je surfy drip en splash mag verwachten. Volgens mij ligt het naast het drive en recovery circuit en hoe die gefilterd zijn toch ook veel aan de tank zelf.
Als ik mijn 4AB3C1B tank met twee-lange veren (die ook in de Fender 6G15 gebruikt wordt) vervang door een 8AB3C1B met 3 kortere veren is de drip weg en heb ik meer een (concert)Hall effect.
Mijn favoriete spring effects zijn:
-Hardwire RV7 (heet nu Polara): Schitterende spring reverb, heeft wel wat drip en splash maar nooit echt 100% surf. Kan ook heel ruimtelijk en smooth klinken en dat zal wel te maken hebben met de typische modulatie die je bij Lexicon algoritmes hebt.
-EHX Holy Grail: een klassieker die niet echt als een spring reverb klinkt maar een typische EHX sound signature heeft(waar ik doorgaans van hou) en die het in subtiele standen goed doet voor een overstuurde vesterker.
-Surfy Bear: de zelfbouw kit met wat mods (C10 mod, kill dry zodat ik eigen mix kan doen, switch tussen lange en korte tank). Echt de typische (surf) spring reverb met veel 'karakter'.
Niet bepaald iets dat ik altijd in mijn reverb wil horen (dwell iets lager zetten), maar het is wel het eerste dat ik mis bij elke digitale emulatie.
Smaken verschillen en afgaande op de reacties op surfguitar101.com vinden veel mensen het er top uitzien.
Ik vind het een erg duur en vooral hondslelijk ding.
Ook in prijs een groot verschil tussen kit en pedaal: zo'n 85 euro voor de zelfbouw kit all in (pcb, tank, rca kabel, hammond doosje, knoppen) vs. 380 euro voor het pedaal.
Als ik dan toch bijna 400 euro spendeer zou ik er 100 bovenop leggen en tweedehands een echte Fender spring reverb unit met echte tubes kopen.
Ook die input en output jacks helemaal bovenop op het pedaal vind ik een uitermate dwaas idee.
Als daar twee pluggen van zo'n 7cm bovenuit steken vraagt dat gewoon om binnen de kortste keren tegen geschopt te worden.
En veel zijdelingse kracht heb je daar niet nodig om intern ernstige schade toe te brengen. En haakse pluggen gaan tegen de knoppen aanzitten...
Ze hebben nochtans prachtige prototype exemplaren gebouwd:
Anyway, ik ben in de surfhemel met mijn Surfy Bear (zelfbouw)Kit, dus qua sound moet je zeker niet twijfelen.
De Surfy Trem heb ik ondertussen ook besteld trouwens.
Laatst gewijzigd door jan7; 7 juli 2017 om 17:30
Waar heb je die C10 mod vandaan? Ik had daar eerder al iets over gelezen maar kan er op de site niet veel over vinden.
Lijkt me een leuke mod idd.
The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.
- Charles Bukowski
Aangezien het circuit op dit vlak identiek is aan de 6G15 kan je gewoon de 'bekende' C10 mod toepassen.
http://wiki.surfguitar101.com/ReverbFaq
The reissue "Cap Mod": One popular modification that is made (based on individual tone objectives) is to replace a capacitor (C10) which, per the Fender Service Manual (June 1994 Rev. A), "provides a slight bass roll off which is affected by the position of the Mix control in relation to the input impedance of the guitar amplifier." The manufacturer specification calls for a 250pF capacitor in that position; the most common replacement value is 390pF, although values up to 500pF have been used to good effect depending upon the amount of "warmth" the owner may wish to restore and gaining some additional degree of range in use of the Mixer control.
Ook op de site van de Surfy Bear staat een voorbeeld:
http://surfybear.weebly.com/blog/swi...for-fet-reverb
En hier is het gesitueerd in het schema:
Tenzij je minder bass/laag in je reverb wil is het niet nodig om iets te 'cutten' zoals op de site van Surfy Bear wordt getoond.
Condensators in parallel 'tellen op' (in tegenstelling tot weerstanden) dus je kan parallel aan de bestaande condensator C10 van 220pF bijkomende condensators plaatsen.
Via een simpele on/off (SPST) schakelaar plaats ik parallel aan C10 een bijkomende capaciteit van zo'n 280pF. De waarde moet je wat uitproberen. Minder dan 200pF extra vond ik een te subtiel verschil, meer dan 300pF extra vond ik teveel boomy bass.
Het hangt vooral van de tank af en ook van je smaak.
Bij mijn 8AB3C1B tank laat ik de schakelaar bijvoorbeeld altijd in de stock positie van 220pF staan en bij de 4AB3C1B schakel ik wel eens naar de 500pF stand, maar voor surf vind ik ook dan de stock 220pF stand weer het beste.
Maar sommige tanks (MOD?, TAD?) hebben van zichzelf al meer laag.
Laatst gewijzigd door jan7; 7 juli 2017 om 18:20
Schema is paralel, tekening is schakelaar tussen twee stuks.
Edit: ik had even verder moeten lezen. Je legt het al uit.
147-c Guitars
Meh, reverb is so overrated ;-) Iedere keer als ik met band live speelde ging de reverb UIT. Ik heb onlangs mijn Neunaber Wet reverb na zo'n 5 jaar ook verkocht. Niet omdat deze niet goed klonk maar live heb ik er weinig aan en in mijn homestudio heb ik prima reverb plugins. De video kort bekeken en als effect voor surf inderdaad leuk maar verder wordt ik er niet meer warm van. Mijn tube reverb in de LoneStar Classic vind ik nog beter klinken. Het zou voor mij alleen kunnen werken in een dry/wet setup maar die luxe heb ik niet.
Ik heb voor de surfybear haakse pluggen gebruikt. Geeft echt geen problemen met de knoppen. En smaken verschillen idd want de prototypes zeggen me qua looks niet veel.
Ik heb dit bakbeest, de nieuwere zijn kleiner met nog meer knoppen.
m'n bandlid is momenteel met losse hammond springs een buizen springreverb aan't bouwen
Laatst gewijzigd door onrust nv; 10 februari 2018 om 02:50
ONRUST NV
De multi industriële muziekfabrikant
onverstaanbaar helder zonder meer
Vroeger, toen de knaken nog van hout waren en de pliesie nog op varrekens reed
Hee daar hebben we Onrust weer. Waar heb je uitgehangen?
The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.
- Charles Bukowski
ONRUST NV
De multi industriële muziekfabrikant
onverstaanbaar helder zonder meer
Vroeger, toen de knaken nog van hout waren en de pliesie nog op varrekens reed
Favorieten/bladwijzers