Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 72
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Mooi man, goed bezig. Over die draadjes, waarschijnlijk verlies je er een beetje spanning over als je stroom gaat trekken. Die draadjes zullen een beetje warm worden. Ik heb wel eens de aansluiting van het draadje naar het bekje laten knetteren. Ze slijten inwendig vrij snel en dat merk je vooral al je een beetje stroom trekt. Niet echt iets gevaarlijks hoor, maar ook bij stromen onder de 0.5 Ampere heb je één op de tien keer geen of slecht contact. Gewoon iets om rekening mee te houden.

  2. #62
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 oktober 2011
    Locatie
    Zaanstad
    Berichten
    201

    Thumbs up Minder ruis!

    Alle kerstinkopen gedaan, bergen voedsel ingeslagen, vanavond eindelijk weer lekker aan het knutselen.

    Ik heb de drie Elcotjes van 4700uF en de gelijkrichter 10A ingebouwd.
    De ruis wordt pas hoorbaar op driekwart van het volume.
    Hij maakte veel meer ruis.
    Tis niet veel maar een verschil is hoorbaar.

    Het lijkt ook wel of mijn gitaar minder lawaai oppakt.
    Hij is met mijn gitaar erin zelfs eng stil. Deze pakt meestal wel lawaai op.
    En ja de versterker is geaard.


    De spanning op de buizen is precies 6,27V gemeten met de multimeter op DC.
    Deze was 6,5V Misschien dat dit ook invloed heb gehad. Dit heb ik niet uitgesloten.

    Ga als ik weer gespaard heb een ECC99 kopen. Kijken hoe het geluid dan is.
    Nou gaan kijken wat we er nog meer in kunnen meubelen.

    Iemand nog realiseerbare ideeën?

  3. #63
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wop6670 Bekijk bericht
    Ik heb de drie Elcotjes van 4700uF en de gelijkrichter 10A ingebouwd.
    De ruis wordt pas hoorbaar op driekwart van het volume.
    Hij maakte veel meer ruis.
    Tis niet veel maar een verschil is hoorbaar.
    Even resumeren, je hebt een andere gelijkrichter, capaciteit van 3x4700uF en hebt nu minder ruis?

    Dit kan ik niet echt volgen omdat deze componenten geen invloed kunnen hebben op ruis. Ik denk dan ook dat je het over brom hebt en dat is heel wat anders dan ruis. De frequenties van ruis zijn een mengelmoes van willekeurige beweging van electronen maar liggen iig boven de 15kHz tot boven onze gehoorgrens.

    Brom is een frequentie van slechts enkele tientallen Hz en is vele malen lager in frequentie dan ruis. Als je de tip van je kabel aanraakt hoor je brom. Ook een slechte voeding kan brom veroorzaken.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wop6670 Bekijk bericht
    De spanning op de buizen is precies 6,27V gemeten met de multimeter op DC.
    Deze was 6,5V Misschien dat dit ook invloed heb gehad. Dit heb ik niet uitgesloten.
    Je moet altijd de meetomstandigheden meenemen als je dergelijk nauwkeurige metingen wil vergelijken. Het kan zomaar zijn dat je de ene keer 235 uit het net krijgt en een later moment weer 220. Dit werkt door in alle spanningen. Ook de punten waar je meet zijn belangrijk, met name het referentiepunt.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 oktober 2011
    Locatie
    Zaanstad
    Berichten
    201

    Standaard

    Ok Cluseau,

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik over ruis en brom nog nooit zo heb nagedacht en al helemaal niet welke frequenties deze hebben.
    Het moet dan de brom zijn. Ik werk mijn hele leven al met lawaai en heb standaard een ruis, suis in mijn gehoor.

    De gebruikte gelijkrichter is dezelfde als uit de test en ook de Elcotjes.
    De spanning is gemeten op de + en - van de gelijkrichter net als bij de test en nee ik heb natuurlijk niet de voedingspannings gemeten en vergeleken.
    Zal eens kijken wat de verschillen zijn en natuurlijk terug koppelen. Ben wel nieuwsgierig.

    Waar ik eigenlijk wel in geïntreseerd ben, komt het vaker voor dat de AC gelijkgericht wordt voor de gloeispanning?
    Ik zie het eigenlijk nooit in schema's.

  5. #65
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.059

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wop6670 Bekijk bericht
    ......Waar ik eigenlijk wel in geïntreseerd ben, komt het vaker voor dat de AC gelijkgericht wordt voor de gloeispanning?
    Ik zie het eigenlijk nooit in schema's.
    Jazeker, de tegenwoordige 5-wattertjes hebben het, althans de twee die ik heb.

  6. #66
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Ook in grotere amps wordt het wel toegepast maar snap niet echt waar het voor nodig is. Een 135watt fender is toch ook stil en die zijn gewoon wisselspanning gevoed.

  7. #67
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.059

    Standaard

    Misschien maakt het de vermaledijde V1 minder kritisch.

  8. #68
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 oktober 2011
    Locatie
    Zaanstad
    Berichten
    201

    Amp !

    Het zal allemaal wel met ontwerp en plaatsing van de componenten te maken hebben.

    Ik heb volgens mij het voorbeeld gebruikt van bestaande ontwerpen. Plaatsing in de printladder opbouw is praktisch gelikjk aan fender.
    Wat ik alleen echt anders heb gedaan is de 6,3V op de buisvoet gezet inplaats van in het randje van het frame, wat als beter beschreven wordt. Ik heb massief gebruikt omdat dat lekker goed inelkaar twist en ik had het nog liggen.
    De rand van mijn bakkie is wat smal en ik kwam met de chassisdelen in de knoop en de loop van de 6,3V bedrading.

    Ook heb ik de trafo's aan de andere kant van het frame geplaatst. Zo ver mogelijk weg van de magnetische velden.
    Ik heb een middenaftakking gemaakt met twee weerstanden ook weer om brom (geen ruis) tegen te gaan.

    Verder heb ik echt alle minnen aan elkaar geknoopt. Dat scheelde echt een hoop, vooral bij de potmeters.
    Bedrading met mantel voor de input en aan 1 kant aan de min.

    Wat ik na wat spelen moet bekennen, hij lijkt stiller met de gitaar erin maar daar heb ik voordat ik het spulletje inbouwde niet echt naar geluisterd.
    Waarschijnlijk een aanname maar voor mijn gevoel is het beter.

    Ik hoop dat het de V1 inderdaad wat minder kritisch maakt.
    Heb nog een ouwe Seeburg jukebox versterker, daar is de V1 geveerd geplaatst.
    Zal hem eens opzoeken. Volgens mij zitten daar nog oude mosterdcaps in.
    Deze is verbouwd door een duits bedrijf.
    Misschien een leuk idee om een aparte thread van te maken.

  9. #69
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Verend ophangen van V1 is geen uitzondering. Geloso doet dat ook. In jouw seeburg chassis is dat waarschijnlijk nog gevoeliger omdat in vroege jukebox versterkers V1 een oscillator was/is. De eigenschappen van het element moduleerde het hoogfrequent signaal wat daarna door filtering weer werd omgezet naar audio.

    Let ook op dat sommige 12AX... niet geschikt zijn voor V1. Door lek tussen gloeidraad en kathode pikken ze brom van de gloeodraad op. Je kan dan zoeken tot je een ons weegt maar de fout zit dan in het nieuwe als goed veronderstelde onderdeel.

  10. #70
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 oktober 2011
    Locatie
    Zaanstad
    Berichten
    201

    Standaard

    Dit heb ik nooit geweten dat het signaal Hf was! Heb in de jaren wat met jukeboxen gewerkt maar de versterkers heb ik altijd uitbesteed.
    Moet het schema even zoeken dit heb ik wel maar kan overal liggen.

    Zijn deze versterkers geschikt om te verbouwen naar gitaar versterkers of zijn ze compleet anders?
    Kan zo al begrijpen dat deze waarschijnlijk niet gebouwd is te vervormen en vooral om clean te zijn.
    Ook de speaker is met 100V gevoed. Maar daar zijn aanpassingen voor als ik me goed herinner.

    Wat de 12AX buisjes betreft dat had ik in een andere thread ook al gelezen. Volgens mij gaf je het daar ook al aan.
    Bedankt voor de tip want anders zoek je je een bult.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top