Die mag je mij dan ff uitleggen want ik kan dat niet volgen. Ben geen elektrotechneut maar dacht dat het als volgt was:
In de generator (of zo je wil het verdeelstation) zijn drie spoelen 120 graden uit fase in ster geschakelt. Het sterpunt ligt in de generator aan aarde en is dus kwa potentiaal gelijk aan de "nul". Aan de toppen van de spoelen hebben we drie fasen R, S en T. Deze voeren een spanning van 230V~. Deze drie fasen lopen door de woonwijk en worden gelijk verdeeld over het aantal woningen om zo een gelijkmatige belasting te verkrijgen. Zo kan het zijn dat een huis op fase R zit en een ander huis weer op fase S etc. Hoe dat precies zit is ff niet belangrijk. Tussen de fasen staat door de verschuiving van 120 graden een spanning van 400V~ en geen 460V~ mocht je dat verwachten.
De aardleiding welke uit de centrale komt ligt dus net als de "nul" aan aarde. Dit geld voor alle fasen dus ik begrijp even niet hoe er een dodelijk verschil kan zijn tussen de onderlinge aarde draden.
Wat wel zeker mogelijk is dat er kleine spanningsverschillen zijn in aaardpunten. Tenslotte is niet elk aardpunt op een punt aangesloten en zijn er ook overgangsweerstanden. Dan zijn er dacht ik ook nog gebouwen die een eigen aard elektrode in de grond hebben. Dus variaties zijn mogelijk maar zeker niet zo dat je er een klap van krijgt, in tegendeel.
Correct me if I´m wrong pls.
Favorieten/bladwijzers