Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 16 EersteEerste ... 678910 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 152
  1. #71
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    nou schroom niet om vragen te stellen, de kennis op dit subforum is behoorlijk groot en de mensen zijn erg bereid om te helpen (en inderdaad bartlett is een meester op 59 lp gebied, ik heb 1 van zijn kitguitars en daar klopt echt het kleinste detail van) btw hij verkoopt op zijn site de correcte binding maar goedkoop is het niet, ik kan in iedere geval de binding van guitarsupplies aanraden die is ook meer dan prima
    http://www.guitarsupplies.nl/index.p...000065&lang=nl
    life sucks and then you die

  2. #72

    Standaard

    Vanwege een weekje vakantie waren er geen bouw activiteiten, echter had ik wel even wat tijd om de laatste onderdelen te bestellen. De eerste zijn inmiddels binnen gekomen.

    Omdat ik niet tevreden was met de kleur van de binding en pick-up ringen, ben ik op zoek gegaan naar alternatieven. Tabula Rasa had me al Vox Humana geadviseerd. De keuze is daar echter reuze. Bij andere Les Paul build threads was ik op Allparts bindings gestuit, welke ze onder andere bij Vox Humana verkopen.

    Bij Guitar Parts verkopen ze echter het gehele Allparts assortiment, waaronder een complete Gibson Les Paul bedradingskit (Allparts EP-4140-000). Laat dit nu veel gunstiger in prijs zijn dan de afzonderlijke losse onderdelen!

    Samen met nog wat andere knoppen en crème switch top heb ik de volgende crème bindings (Allparts LT-1426-028 ) en crème pick-up ringen (Allparts PC-0743-028 ) aangeschaft.

    Op de foto samen met een SD Slash pick-up.

    Met flits


    En zonder flits


    En ter referentie nog even een plaatje samen met de oude binding en pick-up covers.


    Met dit laatste set ben ik zeer tevreden. En laat het knopje voor op de schakelaar nu ook nog eens dezelfde crème kleur hebben.

  3. #73

    Standaard

    Voor het maken van mijn fretboard in mijn jig van een eerdere post, had ik een referentie Gibson Les Paul fretboard aangeschaft. Deze heb ik blind gekopieerd in de veronderstelling te maken te hebben met een Gibson Les Paul 24.562'' Gibson scale. Dit kwam echter niet echt overeen met de Bartlett plannen.



    Om te weten waar ik nu mee te maken had, moest ik me toch echt verdiepen in scales en de verschillen. Interessante materie en voor het bouwen van een gitaar eigenlijk ook verplichte kost, al is het maar om later een brug op een juiste plaats te kunnen monteren. Een leuke pagina is onder andere (http://www.liutaiomottola.com/formulae/fret.htm). Voor de Les Paul geïnteresseerden levert Googlen op 'David Collins' en 'Scale' op MyLesPaul forum een schat aan informatie (https://www.google.nl/search?q=david...:mylespaul.com). Hij heeft honderden Les Pauls nagemeten en er een ware wetenschap van gemaakt.

    Mijn aangeschafte fretboard blijkt een 630mm mensuur met 12e machts wortel 2 berekende fretposities.

    Nu is in de Bartlett plannen genoemde 'Common Modern Scale' een 24.562'' (623,87mm) mensuur met 12e machts wortel 2 berekende fretposities.

    De Vintage Scale is een echte 24,75'' met 'Rule of 18' fretposities.

    Nu ga ik niet voor een '59 kopie, dus zal ik de 'Vintage Scale' laten voor wat het is. Ik denk dat ik echter wel een 'Les Paul' correct fretboard wil hebben. De 6,13mm verschil tussen mijn huidige template en een nieuw te maken is me dan te veel. Ik verwacht geen bal verschil met geluid of wat dan ook, behalve een bij mijzelf knagende gedachte over een 'niet correct' fretboard.

    Dan eerst maar verder met de body en carve templates! Iets waar ik toch wel een gezonde spanning over had omdat een foutje hier toch wel moeilijk of niet te herstellen schade gaat opleveren.

    Mijn esdoorn top was nog niet op dikte gebracht voordat ik hem verlijmd had. Dat is wel te zien nadat ik het eerste trappetje met de carve templates had gefreesd. Dit was direct ook de lastigste van het trappetjes omdat het meeste materiaal het verst buiten de template gefreesd moest worden. Er blijft dan weinig zool van de frees als steun op het sjabloon.



    Om de volgende trappetjes allemaal gelijk te maken, is het makkelijk om gebruik te maken van een klosje van de juiste dikte. Laten nu 5 gestapelde breekmesjes exact de gewenste 1,5mm dikte te hebben.



    Op één trappetje na is hier alles gefreesd. Het laatste trappetje ging nog even niet omdat mij sjabloon te dun was om in combinatie met de te frezen hoogte, het lager op het sjabloon te laten lopen. Hier zal ik dus eerst een dikker sjabloon moeten maken.



    De body is op deze manier in elk geval wel flink aan het afvallen. De verlijmde body voor frezen was 4018g en op dit moment 3516g met nog een klein beetje freeswerk voor de boeg. Een halve kilo spaanders geeft trouwens een behoorlijke bende. Dit ondanks een stofzuiger met cycloon op de frees.



    That's all for now. Hopelijk binnenkort weer wat tijd voor de verdere bouw en een nieuwe update.
    Laatst gewijzigd door Perkeo; 8 mei 2017 om 00:01 Reden: typo

  4. #74
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    na +- 50 les pauls denk ik ook aan dit soort mallen. toch... ik vind het toch iets heel fijns om in 1 klap m'n rotex op t hout kwijt te kunnen :P

    ik zal denk ik veel minder last hebben van een kantelende frees(voet) omdat ik een freestafel gebruik. gewoon, body op z'n kop! M'n freesbit is lang zat. ook met bovenlager

  5. #75

    Standaard

    Mooie gitaren op je facebook pagina! Op je website kan je als ontspanning ook nog leuk bubbelvoetballen.

    Ik geloof dat ik je nog niet helemaal begrijp hoe je de carves maakt? Ik heb ook overwogen om het op de freestafel te doen. De body steunt dan inderdaad op een grotere oppervlakte, namelijk het sjabloon. Voor mijn laatste stapje heb je dan echter ook weer of een dik sjabloon, of een erg kort freesje nodig? Toch?

    Deze keer nog maar met de handfrees gedaan, vanwege het toch wel zeer beperkte zicht op wat je doet met de body op zijn kop (hoewel je inderdaad niet echt iets hoeft te zien, immers een kwestie van het lager het sjabloon laten volgen).

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    na +- 50 les pauls denk ik ook aan dit soort mallen. toch... ik vind het toch iets heel fijns om in 1 klap m'n rotex op t hout kwijt te kunnen :P

    ik zal denk ik veel minder last hebben van een kantelende frees(voet) omdat ik een freestafel gebruik. gewoon, body op z'n kop! M'n freesbit is lang zat. ook met bovenlager

  6. #76

    Standaard

    Vandaag de laatste onderdelen binnengekregen!



    Kluson Lockhead tuners, chrome (MLG33C)
    Gotoh Tunomatic Bridge, chrome (GE-103B-T)
    Gotoh Stop Tailpiece, chrome (GE-101A-T)

    Haha, het 'tailpiece' is van aluminium voor het gewicht.
    Maar schijnt ook invloed te hebben op het geluid.



    En nog echte Mother of Pearl inlays met een frees template van 'Guitar and Woods' uit Portugal. Leuke zaak met onderdelen en gereedschap voor erg schappelijke prijzen! Helaas zijn de inlays en template niet geheel matchend met elkaar, zoals in onderstaande foto is te zien. Ik heb er maar eens een mailtje aan gewaagd voor echt passende inlays. De template lijkt mij de officiële vorm van de Les Paul inlays te hebben?



    Hiermee is de verzameling onderdelen volgens mij compleet.

    Het zal nog erg krap aan worden of het gewicht van de gehele gitaar onder de 5kg zal blijven ben ik bang,....
    Laatst gewijzigd door Perkeo; 11 mei 2017 om 21:07

  7. #77
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perkeo Bekijk bericht
    Mooie gitaren op je facebook pagina! Op je website kan je als ontspanning ook nog leuk bubbelvoetballen.

    Ik geloof dat ik je nog niet helemaal begrijp hoe je de carves maakt? Ik heb ook overwogen om het op de freestafel te doen. De body steunt dan inderdaad op een grotere oppervlakte, namelijk het sjabloon. Voor mijn laatste stapje heb je dan echter ook weer of een dik sjabloon, of een erg kort freesje nodig? Toch?

    Deze keer nog maar met de handfrees gedaan, vanwege het toch wel zeer beperkte zicht op wat je doet met de body op zijn kop (hoewel je inderdaad niet echt iets hoeft te zien, immers een kwestie van het lager het sjabloon laten volgen).
    hehe, ja, m'n webmaster is een ongelooflijke lul van een kerel mag ik nu wel rustig zeggen denk ik zo. Ben blij dat ik van hem af ben.

    Als ik de mallen zou gebruiken, zou ik m'n freestafel pakken en dan kan ik gewoon de hoogte afpassen aan de hand van de mal en hoe diep ik zou willen frezen. Maar omdat ik dat dus gewoon een ongelooflijk vervelend klusje vind, pak ik het wat.... grover aan. Letterlijk.


    Ik heb een Festool Rotex 150 (goddamn wat een beest van een machine). Op de rotex stand (gear-driven) en dan grit 40. Binnen 5 minuten zit de carve er grof in. Dan grit 80 om de carve te verfijnen. Grit 120 om die schuursporen eruit te halen, dan grit 180 om dat weer smooth te maken. Grit 240, 320 en dan ben ik praktisch klaar. Voor de kleur erop gaat (of dye of direct de lak, afhankelijk van wat er moet gebeuren) nog even met assilex blauw eroverheen (zeg maar een micromesh, maar dan beter) en dan ready to go.


    De rotex is echt awesome. Afhankelijk van hoe hard het hout is, carve ik nu een top, met recurve, in ongeveer 1 uur. Die machine is z'n geld driewerf waard. ,

  8. #78
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    de methode die Ben Crowe toepast, bij Crimson guitars (of toepaste, weet ik niet precies) is door middel van een haakse slijper: die haalt het meeste materiaal weg. Ik heb dat ook gedaan maar daar zitten wel wat puntjes van aandacht bij.

    1: gebruik een verse schijf: een oude laat brandsporen na en als je een niet te sterke schuurmachine hebt, krijg je die er HEEL moeilijk uit.
    2: je hebt een vaste hand nodig: je schiet zo uit en die happen krijg je er van je leven niet meer uit.
    3: STOF. Ik heb er een afzuigkap op gezet zodat ik minder last heb van wegspuitend stof (het spoot echt overal heen), maar met m'n rotex heb ik daar gewoon geen last meer van.
    4: je moet leren omgaan met de power die dat ding heeft. De torsie en de ronding van de schijf zijn je beste vrienden en ergste vijanden.
    5: aftekenen en goed kijken. Je maakt je carve heel snel scheef. Blijven volgen, tekenen en voelen. Dan kan je je carve eigenlijk al voor 60% erin krijgen; de handschuurmachine trekt de boel wel smooth.

    Toch, dit is niet mijn favo methode.

  9. #79
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perkeo Bekijk bericht
    Vandaag de laatste onderdelen binnengekregen!



    Kluson Lockhead tuners, chrome (MLG33C)
    Gotoh Tunomatic Bridge, chrome (GE-103B-T)
    Gotoh Stop Tailpiece, chrome (GE-101A-T)

    Haha, het 'tailpiece' is van aluminium voor het gewicht.
    Maar schijnt ook invloed te hebben op het geluid.



    En nog echte Mother of Pearl inlays met een frees template van 'Guitar and Woods' uit Portugal. Leuke zaak met onderdelen en gereedschap voor erg schappelijke prijzen! Helaas zijn de inlays en template niet geheel matchend met elkaar, zoals in onderstaande foto is te zien. Ik heb er maar eens een mailtje aan gewaagd voor echt passende inlays. De template lijkt mij de officiële vorm van de Les Paul inlays te hebben?



    Hiermee is de verzameling onderdelen volgens mij compleet.

    Het zal nog erg krap aan worden of het gewicht van de gehele gitaar onder de 5kg zal blijven ben ik bang,....
    Ik gebruik Hipshot hardware tegenwoordig. De open gear tuners zijn flink lichter dan de gewone closed back tuners (de non locking versie helemaal, scheelt zo weer een paar tientallen grammen) maar de brug en tailstop zijn helemaal een lachtertje: 45 en 65 gram respectievelijk. Belachelijk licht maar wel geweldig. De sound, alsof een deken van m'n amp af ging. Is nu mijn standaard TOM/Stoptail set. OH, en de zadels zijn een second order cantelever: dus geen buzzing meer (heel slim design! geen vervelend draadje dat ind e weg zit, geen veren, gewoon slim ontwerpen).

  10. #80
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perkeo Bekijk bericht
    Vandaag de laatste onderdelen binnengekregen!


    En nog echte Mother of Pearl inlays met een frees template van 'Guitar and Woods' uit Portugal. Leuke zaak met onderdelen en gereedschap voor erg schappelijke prijzen! Helaas zijn de inlays en template niet geheel matchend met elkaar, zoals in onderstaande foto is te zien. Ik heb er maar eens een mailtje aan gewaagd voor echt passende inlays. De template lijkt mij de officiële vorm van de Les Paul inlays te hebben?


    de mal wijkt iets af maar die zou ik sowieso niet gebruiken, vanwege de scherpe hoeken kun je niet overal met je bitje komen zonder dat je steeds van bitje moet wisselen (en het laatste stuk moet je dan alsnog met een mesje of beiteltje snijden) ik zou de mal gebruiken om grof af te tekenen en dan vervolgens het parelmoer met een druppeltje superlijm op de toets lijmen, daarna met een exacto mesje en krijt de omtrek aftekenen en dan uit de hand frezen met de dremel. fyi gibson past zijn (plastic) inlay om de paar jaar aan en er zijn jaren dat ze ronde hoekjes hebben en dan weer scherpe, er is dus niet 1 correcte trapeze vorm
    life sucks and then you die

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top