Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 13 van 17 EersteEerste ... 31112131415 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 163

Discussie: Topdrummers

Standaard

Qua Nederlanders, genoeg goede drummers. Maar een ritmesectie waar ik wel eens mee zou willen spelen is Rene Creemers en Pieter Douma. Wat ze op de tweede LP van Blowbeat samen doen is brilliant.

Kan zo snel geen andere track van die plaat vinden

De huidige bezetting is bepaald ook niet verkeerd trouwens, net dit weekend live gezien. Met glansrol voor Leendert Haaksma

Standaard

Ook altijd een zwak gehad voor de ritmesectie van ZZ Top. De bas is heel basic, de drums strak, maar ze ontwijken heel vaak de clichépartijen. Dan zit er toch ergens iets in wat net anders is bij de drums. Muzikaal gezien een makkelijk te onderschatten bandje.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Bij Zappa kregen de composities regelmatig de signatuur van de muzikanten die 'toevallig' net in de band zaten. Bij drummers was de feel erg belangrijk voor Zappa. En bij sommige nummers werd heel erg voorgeschreven wat er gespeeld moest worden. Maar het viel ook wel mee. Zowel afgaande op repetitieopnames die nu vrij makkelijk te vinden zijn op youtube, als van het feit dat Steve Vai van vrij veel platen lead sheets moest maken voor Zappa, omdat het dus blijkbaar helemaal niet op papier stond.

Gezien de drummers waar Zappa mee werkte moet het toch een redelijke droombaan zijn geweest, drummen bij Zappa. Ongetwijfeld wel eentje waarbij je je de hele tijd op het randje tussen nachtmerrie en droom waant

Toch wel een indrukwekkend lijstje, van na de eerste Mothers line-ups. Arthur Dyer Tripp III was een conservatorium gast waar we verder weinig meer van gehoord hebben. Geronimo Black heeft gewoon mazzel gehad, maar daarna...

Aynsley Dunbar (die blijkbaar niet bij Hendrix ging drummen omdat hij kop of munt van Mitch mitchell verloren had)
    Ralph Humphrey zal de meesten niets zeggen, maar werkte als studio drummer na (en voor?) Zappa
    Chester Tompson vanuit Zappa door naar Phil Collins
    Terry Bozzio ging naar UK en doet het nu solo goed genoeg om drumstellen mee te slepen die bijna duurder en groter zijn dan een normaal huis...
    Vinnie Colaiuta... say no more, o.a. Sting en Jeff Beck
    ? Logeman werd studiodrummer. Moest vrij snel de band verlaten omdat Vinnie Colaiute toch nog een paar maanden wilde terugkomen bij Zappa
    en de laatste was Chad Wackerman, die ook daarna de studio's in dook voor zover ik weet.

Dat lijstje is bepaald niet gek voor een artiest die eigenlijk bij leven redelijk underground was.
    Nahja underground ok, Zappa stond bekend als meedogenloos maar ook als de ticket om een begeerlijke sessiemuzikant te worden.
    Vinnie Colaiuta heb ik nog wel wat anekdotisch bewijs over. Hij zou een clinic doen op het Hilversum's Conservatorium (locatie Snelliusschool voor de liefhebbers)..... zaal zit vol, Vinnie is backstage en zegt ineens dat hij het dubbele bedrag wil "non negotiable"
    De Mothafokkah heeft het gekregen, want er was zoveel belangstelling, maar ik vind dat dit wel wat bekender gemaakt had mogen worden.

Senior Member

Standaard

Qua Nederlanders, genoeg goede drummers. Maar een ritmesectie waar ik wel eens mee zou willen spelen is Rene Creemers en Pieter Douma. Wat ze op de tweede LP van Blowbeat samen doen is brilliant.

Kan zo snel geen andere track van die plaat vinden

De huidige bezetting is bepaald ook niet verkeerd trouwens, net dit weekend live gezien. Met glansrol voor Leendert Haaksma
    Rene Creemers heb ik ook mee gespeeld. Beest van een drummer!

Senior Member

Standaard

@Harald: Chad Wackerman speelde met Vai, Dweezil en Allan Holdsworth o.a. Ook had (heeft?) een eigen trio.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Vinnie Colaiuta heb ik nog wel wat anekdotisch bewijs over. Hij zou een clinic doen op het Hilversum's Conservatorium (locatie Snelliusschool voor de liefhebbers)..... zaal zit vol, Vinnie is backstage en zegt ineens dat hij het dubbele bedrag wil "non negotiable"
    Dat geintje heeft hij bij Zappa later ook nog geprobeerd, voordat de tour of opnameproject begon. Dat werd o.a. daardoor afgeblazen. Zappa was het er niet mee eens. Zie Zappa biografie.

Overigens wel zonde... hij kon bij Zappa dingen doen die hij daarna nauwelijks kwijt kon vermoed ik. De ritmesectie op de live plaat Buffalo is op het insubordinante af zeer creatief aan het spelen tijdens het volledige concert. Alleen daardoor al een vreselijk leuke live opname.

Met een zeer jonge Steve Vai, die voor het eerst met Zappa tourde.

Senior Member

Standaard

Dat geintje heeft hij bij Zappa later ook nog geprobeerd, voordat de tour of opnameproject begon. Dat werd o.a. daardoor afgeblazen. Zappa was het er niet mee eens. Zie Zappa biografie.

Overigens wel zonde... hij kon bij Zappa dingen doen die hij daarna nauwelijks kwijt kon vermoed ik. De ritmesectie op de live plaat Buffalo is op het insubordinante af zeer creatief aan het spelen tijdens het volledige concert. Alleen daardoor al een vreselijk leuke live opname.

Met een zeer jonge Steve Vai, die voor het eerst met Zappa tourde.
    Ongelofelijke gast toch! Het is ook echt gebeurd. Ik heb het van de direct betrokkene dus geen broodje aap verhaal. Maar dat heeft hij dus vaker gedaan. Gast kwam ook niet goed over toen.

Senior Member

Standaard

Straks ga je nog verklappen dat alle bandleden evt. de zanger/zangeres in dienst van de muziek moeten spelen. Dan hoeft het gelijk niet meer voor de gitaristen, en de zanger(essen/s)... Dat is ook de reden dat je het raar vindt. Omdat ze het inderdaad alleen tegen de drummer zeggen, of de bassist als die teveel freakt. En tegen de gitarist als die te hard speelt. Ik heb werkelijk nog nooit meegemaakt dat dat tegen iemand die zingt gezegd is... Nee, dan zie je van die kinderen die een battle moeten voorbereiden voor zo'n talentenshow... "maakt me niet uit welke stukken ik moet zingen, als ik maar alle uithalen krijg."

Net als met gitaarsolo's, hangt gewoon van de muziek af hoe een drummer moet spelen. Maar als ik bij Joe Satriani een geweldige drummer zie die 8 minuten lang drum preset 1 van een oude drumcomputer moet naspelen (de meest basic eight beat die je kunt bedenken), gewoon omdat Joe bij zijn eerste platen niet altijd een echte drummer kon betalen, dan voel ik toch wat plaatsvervangende schaamte en verveling.

En ja, ik weet dat net als bij slaggitaar, dat nog veel moeilijker is dan veel mensen denken. Zeker als je het vijf minuten heel strak en gelijkmatig moet volhouden. Maar dat dat ook moeilijk is maakt het niet minder saai.
    Dit helemaal. Ik ben benieuwd in hoeverre zo'n uitgangspunt zang = middelpunt van alles een typisch Westers dingetje is.

@arcane, eens. Een vreemde eigen stijl van drummen die zelfs naar black-metalstandaarden nogal bombastisch/militant is.

Senior Member

Standaard

Misschien was de uitdrukking verkeerd. Ik bedoelde natuurlijk onderdeel van de muziek zijn. Drummers die mede de muziek maken. Muzikale drummers, zo u wilt. Sommige drummers rammelen alles vol zonder enige samenhang met de rest van de band (dat verschijnsel zie je ook bij sommige gitaristen overigens). Daar hou ik niet zo van.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

De zang als middelpunt, dat is toch niet typisch Westers? In klassiek en jazz wordt dat vaak ook als instrument behandeld. Het zijn typisch al die varianten die uit de bard traditie zijn voortgekomen. De singer/songwriter zouden we nou zeggen maar dat is niet typisch Westers.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten