Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 16 van 19 EersteEerste ... 61415161718 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 160 van 189
  1. #151
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.496

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ateng Bekijk bericht
    En met de tijd meegaan bedoel ik qua show, sound en de hedendaagse muziek spelen. Heb ook niet gezegd dat er nu alleen maar RnB/Hiphop moet worden gespeeld. Iedereen wil juist ook dance spelen en of het nou op zn rock manier is of origineel de meeste bands willen gewoon up to date zijn.
    Dit hebben we jaren gedaan; zeg maar bestaande bekende nummers, die "hot" waren verbouwen tot een wat hardere rockversie, en daar konden we prima mee aan de bak, voor ons doen (dat betekent, als hobbyisten, zeg 12-15x per jaar), maar we zitten elkaar nu al een paar jaar aan te kijken dat we met de hele band níks in de top 40 zien waar we ook maar iets mee denken te kunnen.
    Daarom terug gaan grijpen op muziek die wij graag willen spelen, dus ook de oude rockklassiekers, en wat alternatievere muziek, maar dan zie je het aantal optredens ook gewoon teruglopen, dat valt inderdaad niet te ontkennen.

  2. #152
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Wij met empire proberen populaire nummers, ook dance, voor onze band geschikt te maken middels backing tracks, en traditionele instrumenten als gitaar, toetsen en bas. Daarmee heb je per jaar wel 15-25 optredens en dat vinden we voldoende.
    Bovendien wil ik de afwisseling hebben dus heb ook een normale kantoorbaan. En dan lukt 80 optredens niet. Bovendien komt de belastingdienst ook graaien dus financieel voor mij niet aantrekkelijk. Je houdt niks over bijna.

  3. #153
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2007
    Locatie
    Deventer!
    Berichten
    699

    Standaard

    Wij doen nog hetzelfde als 20 jaar geleden, lekker rockcovers knallen maar inderdaad, je merkt dat de vraag gewoon een stuk minder is. Wat mij opvalt is dat het tegenwoordig vooral tribute bands zijn die veel spelen, maar ik ga echt niet met een pruik op iemand na staan doen, dan maar minder spelen en vast houden aan wat wij leuk vinden te doen!!
    SPAM & dus ook te koop; Lexicon MPX-1 G2 + R1 foot controller
    Ruil/inruil en dus ook gezocht: hmmm...

  4. #154
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.496

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Bovendien komt de belastingdienst ook graaien dus financieel voor mij niet aantrekkelijk. Je houdt niks over bijna.
    Houden jullie per optreden per persoon -als hobbyband- meer over dan €163,- (kleinevergoedingsregeling belastingdienst) dan?

  5. #155
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WillemdaGuide Bekijk bericht
    Wij doen nog hetzelfde als 20 jaar geleden, lekker rockcovers knallen maar inderdaad, je merkt dat de vraag gewoon een stuk minder is. Wat mij opvalt is dat het tegenwoordig vooral tribute bands zijn die veel spelen, maar ik ga echt niet met een pruik op iemand na staan doen, dan maar minder spelen en vast houden aan wat wij leuk vinden te doen!!
    Dat moeten jullie zekers blijven doen vasthouden aan wat jullie leuk vinden! Dat is ook de reden waarom wij een nieuw toetsenist zochten om de dingen te kunnen doen wat wij leuk vinden.

  6. #156

    Standaard

    er zal altijd een markt zijn voor livemuziek. maar de markt is wel veranderd en er zijn echt veel minder optredens te vergeven dan vroeger.

    De tijd dat een paar honderd coverbands elk jaar 80 tot 120 optredens deden is weg. De top draait goed. Maar bij bruiloften is echt 3/4 over op DJ. Dat is een bepaalde scene die dus flink is uitgedund.

    Bedrijfsfeesten zijn ook gedecimeerd. (vroeger deed ELK bankfiliaal elk jaar een "incentive") En wat nog bestaat gaat voor een niveau wat inderdaad enorme investeringen vergt. Onder de top van de beat-it, beethoven enz zit niet veel meer.
    rond 2000 kon elke dansband die I will survive speelde en zijn zaakjes voor elkaar had 80 optredens per jaar halen. Of het erg is dat die optredens weg zijn is maar de vraag, Maar er zijn ongelofelijk veel muzikanten vanuit die groep die nu tevergeefs zoeken naar zo een "draaiende band". Terwijl die er niet zijn op hun ambitie/spel-niveau.

    festivalletjes, kermissen en tentfeesten zijn er misschien nog meer dan vroeger. Die sector is volgens mij goed stabiel.

    als akoestische bar act oid kun je veel meer spelen als vroeger. Maar dat is liefdewerk oud papier en nooit een bijbaanachtig verhaal geweest.

    disclaimer: dit gaat dus over het covercircuit.

    Ik heb geluk gehad dat ik vanaf het begin voor een thema act ben gegaan. Daardoor zijn we op ons gebied goed bekend bij boekers en staan in de categorie speciaaltjes. We speelden altijd al minder dan de allround boys, maar blijven redelijk doordraaien zonder concessies. of trucks vol spul. Als je het goed doet is er voor boekers weinig keuze als je een ervaren uitgewerkte special act wil hebben die niet een XL-aanbieding van een allround act is.
    .
    Maar goed, ik hoef er ook niet van te leven. En ik wil ook sessies kunnen doen en projektoptredens zonder in de problemen te komen.

    bijzonder is wel dat vroeger amorfe allround bands het meeste werk konden krijgen omdat boekers op safe speelden.
    Lijkt het wel dat je nu echt als coverband een identiteit moet hebben.

    zoals ateng R&B als identiteit heeft ,en anderen rock. Dat is echt wel anders. Plus dat de voice of holland + videoclips + opleving musical het publiek hun verwachtingen qua show echt wel heeft bijgesteld!
    Als je daar "de muziek moet het doen" tegenover stelt dan diskwalificeer je jezelf gelijk voor het grote werk.
    .
    Wij als B-act hebben een eigen garage vol licht en geluid verzameld in de gouden jaren en kunnen nu dus nog op bedrijfsfeesten die zaal doen "voor de oudjes die die luide opdringerige act in de grote zaal te heftig vinden".
    Laatst gewijzigd door showband; 18 januari 2017 om 12:55
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  7. #157

    Standaard

    Als ik alles hier lees lijken we wel een bandje uit de prehistorie. Vijfkoppig (zang, 2 gitaren bas en drum) en we spelen rock uit de jaren 60 t.e.m. 80. Kortom muziek die ouder is dan onszelf. Geen LEDs of schermen, geen vuurwerk, geen andere showelementen, zelfs geen kostuums.

    Toch moeten we meer optredens afslaan dan dat we aannemen. We spelen er een 20-tal per jaar, maar dat zouden er makkelijk 40 à 50 zijn als we overal op zouden ingaan.

    En er bestaat toch nog altijd wel een publiek dat gewoon simpelweg wil rocken. Als ik naar een paar van de betere showbands uit de buurt kijk moet ik toegeven dat die wel grotere gigs hebben. Maar goed, dat zijn dan ook semi-professionelen met een setlist die zozeer de toer op gaat van wat nu hip en trendy is dat ik er misselijk van wordt. Pas op niks mis mee hoor, maar ik ben zelf simpelweg een rockliefhebber tot in de kist.

    Ons publiek is ook niet piepjong, maar das geen verlies, dat is toch jailbait

  8. #158
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.600

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Goed verhaal, dml. Maar.... 60x per jaar optreden? Hoe combineer je dat met je baan? Als je weet dat het tussen april en eind augustus top drukte is qua boekingen, moet je haast wel parttime werken toch?
    Ik moet er niet aan denken, 20-25 gigs max is prima, en te doen met m'n gezin en fulltime baan.
    Hoe ik dat met mijn baan combineer? Gewoon doen. Heb een "reguliere" 40-urige werkweek maar mijn baan geeft me enige vrijheid in het indelen van mijn agenda. Daarnaast getrouwd en drie kinderen. En dat gaat prima, goede balans tussen privé, werk en hobby. Daar gaat het uiteindelijk om.
    Met onze band hebben we het geluk dat we werken met een vast PA-bedrijf, inclusief vrachtwagen waar alles van ons in staat, inclusief crew. Optredens zijn vaak allemaal in het weekend. Dat we een eigen crew hebben betekent gewoonweg dat ik in de meeste gevallen 's avonds gewoon rustig thuis met de family kan eten.
    Een uur voordat we als band klaar moeten staan, zijn we aanwezig, alles is dan al opgebouwd. Gitaartje stemmen, inpluggen, soundchecken (hooguit een kwartier), klaar. Rustig omkleden, plasje doen, drankje doen. Spelen. Zodra het afgelopen is gitaartjes opruimen, dekseltjes op m'n rekje, omkleden, nog even wat eten en dan wegwezen.
    Al met al proberen we de tijd zo efficiënt mogelijk te benutten. Geen gehang en gezuip achteraf, dat hebben we vroeger allemaal wel gedaan, heb daar de leeftijd niet meer voor en ook helemaal geen behoefte aan.
    Afhankelijk van de afstand ben ik meestal rond 04.00 weer thuis, douchen, slapen en voordat twee van mijn drie kinderen zijn opgestaan, sta ik al weer fris en fruitig naast mijn bedje.
    Zodra het seizoen begint, ben ik na de eerste optredens wel wat brak (ben geen 18 meer), maar als we weer eenmaal in die flow zitten, gaat het eigenlijk allemaal vanzelf.

    Heb met een andere band ooit de 80 optredens per jaar aangetikt, dat was voor mij echt de grens, i.c.m. een full time baan. Halen we dat weer, dan overweeg ik inderdaad minder te gaan werken.

    Maar goed, bovenstaande is in mijn ogen voornamelijk mogelijk omdat we met een vast geluidsbedrijf werken die alles goed voor elkaar heeft, inclusief crew en vrachtwagen (uiteraard met onze naam erop ). Onze boeker heeft overigens volledige vrijheid om ons weg te zetten, waar en wanneer hij wil. Dus krijgt hij een aanvraag, dan hoeft hij niet met ons te overleggen of we wel of niet kunnen. Natuurlijk wordt er wel overlegd als het gaat om optredens op kantoortijden maar verder dus niet. Gewoon lekker efficiënt. Met zo min mogelijk moeite een maximaal resultaat behalen, da's ons motto

    Als je regelmatig in feesttenten staat moet je overigens niet vergeten dat jij wel ouder wordt, maar je publiek niet. Als je daar rekening mee houdt, moet je wel inspelen op wat er nu in de top40 staat en bij de tijd blijven.

  9. #159
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.594

    Standaard

    Dus je bent elk weekend wel op pad? Mijn vrouw ziet me aankomen...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #160
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.600

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Dus je bent elk weekend wel op pad? Mijn vrouw ziet me aankomen...
    Vanaf april tot oktober wel. Voordeel is misschien dat mijn vrouw mij ook heeft leren kennen als geluidstechneut, dus ik was al ieder weekend op pad voordat ze mij leerde kennen. De winterperiode ben ik bijna ieder weekend thuis.
    En ook een voordeeltje is dat ze zelf zangeres is geweest. Nu onze kids wat groter zijn, gaat ze ook regelmatig met ons mee, heeft zij ook nog een leuke avond.
    O ja, de zomervakantie en oud & nieuw zijn heilig, daar komt niemand aan.

    Er zijn mensen die mij compleet voor gek verklaren, dat mijn vrouw dit pikt, dat ik geen tijd heb voor mijn kids, enz. enz. enz. Maar voor mijn gezin en mij werkt het prima en daar gaat het uiteindelijk om.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top