Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 54
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogueny Bekijk bericht
    Ik heb trouwens ook de input jack eens losgeschroefd. Viel me op dat hij daar op twee punten is vastgesoldeerd terwijl er drie punten zijn. Op de foto zie je er drie. Mijn andere les paul heb ik ook even open gemaakt, die heeft maar 2 van deze punten.
    Die Neutrik D-type mono jacks die ik ken hebben 3 punten, die met 2 punten ken ik niet; maar voor jouw toepassing heb je aan twee punten genoeg volgens mij.
    Bij de 3-punts uitvoering heb je 1 punt welke correspondeert met de tip van de jack.
    De beide andere punten zijn niet met elkaar verbonden, behalve als je er een jack in plugt; de sleeve van de jack maakt contact met beide punten.
    Door dat rode ding uit dat schroefje te peuteren, kun je de housing van de connector verbinden met die soldeerlip (en de sleeve van je jack als die is ingeplugd).

Senior Member

Standaard

Maakt niet uit dat er drie soldeerpunten op je output zitten, er zijn namelijk maar twee punten nodig: massa en +. Die derde verbinding wordt normaal gebruikt bij actieve elementen om de batterij uit te schakelen. Aangezien jij dit niet hebt is deze extra verbinding niet in gebruik. Heb je al eens met de kabeltjes naar de output gerammeld met de plug erin en aangesloten naar je versterker? Ook het massakabeltje dat van je brug naar de printplaat loopt (grijs kabeltje dat door dat gaatje in de body loopt zou zomaar een slechte verbinding kunnen hebben of zelfs niet aangesloten. Rammel er maar eens mee, je hoort het vanzelf als het kraakt of als de brom ophoudt.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    Maakt niet uit dat er drie soldeerpunten op je output zitten, er zijn namelijk maar twee punten nodig: massa en +. Die derde verbinding wordt normaal gebruikt bij actieve elementen om de batterij uit te schakelen. Aangezien jij dit niet hebt is deze extra verbinding niet in gebruik. Heb je al eens met de kabeltjes naar de output gerammeld met de plug erin en aangesloten naar je versterker? Ook het massakabeltje dat van je brug naar de printplaat loopt (grijs kabeltje dat door dat gaatje in de body loopt zou zomaar een slechte verbinding kunnen hebben of zelfs niet aangesloten. Rammel er maar eens mee, je hoort het vanzelf als het kraakt of als de brom ophoudt.
    Ik heb jouw testadvies net even uitgeprobeerd. Daaruit kwam t volgende naar voren: Als ik de aardingsdraad aanraak, verdwijnt ook de hum. Om deze draad zit geen rubber omhulsel. (is het verdwijnen van deze hum een goed of slecht teken?) vervolgens voorzichtig even aan de draad gewrikt, maar merkte geen verschillen. Hierna nog even hetzelfde gedaan bij de imput jack. Bij het rubber aanraken gebeurde weer niks (brom blijft), bij t aanraken van metaal ging de hum weer weg. Vervolgens ook nog even de printplaat aangeraakt. Bij de bovenste twee knoppen (vanaf de foto bekeken) werd bij aanraking van het metaal de brom soort van hoger. Bij aanraking van de onderste twee werd de brom luider. Heb dit laatste ook bij de Epiphone geprobeerd, gaf t zelfde effect. Bij de Epi kon ik echter niet goed duiden wat nou de aardingsdraad was. Als ik hem al heb gevonden, dan was hij in rubber omhult, en dat gaf dus ook geen brom.

Zegt dit alles iets zinnigs?

Senior Member

Standaard

Ja, dat je op zoek bent naar een probleem wat er niet is....., je zou hooguit kunnen zeggen dat je
    nu ervaart dat de ene plank wat gevoeliger is voor (externe) omstandigheden dan andere...

Allereerst, randaarde verplicht wat mij betreft, niet alleen voor de brom maar ook voor je eigen
    veiligheid. En dan natuurlijk geen gehannes met 'draadjes' naar CV of waterleiding, gewoon een degelijk
    (geaard) verlengsnoer gebruiken zoals terecht eerder opgemerkt.

Verder, er is vast wel iemand in je omgeving met een multimeter, of worst case je koopt zo'n ding voor
    een paar tientjes. Patch jack/jack kabeltje in je gitaar en aan de andere zijde van het kabeltje zoek je
    de sleeve (aarde) 'het lange stuk' van de jack zeg maar, op.

Multimeter zet je op 'R' (= weerstand), en met één van de 'draadjes' van de multimeter, maakt niet uit
    welke, maak je een verbinding met de aarde (sleeve) van de jack die je net hebt opgezocht.
    Met het andere draadje van de multimeter maak je een verbinding (aanraken) met de brug, dan het
    staartstuk, en ook de snaren. Je multimeter geeft als het goed is nu steeds '0' aan, oftewel er is geen
    weerstand tussen de metalen onderdelen en de sleeve van de jack, en de aarding is dus in orde....

Shielding kan zeker een bijdrage leveren aan het oplossen van je brom, en in mijn ervaring heeft dit geen
    enkele invloed op de klank. Ik kan in ieder geval geen onderbouwd 'fenomeen' bedenken wat hier dan aan
    ten grondslag zou liggen. Dus zeker het overwegen waard!

Senior Member

Standaard

Je brug is niet geaard.

Senior Member

Standaard

Dag allemaal,

Ik ben vervolgens naar 2 muziekwinkels gegaan. Verschillende amps geprobeerd, en daar was de brom echt verwaarloosbaar.
    zegt dit niet iets??
    ik zou een andere amp lenen en meenemen naar huis en dan testen. probleem kan ook in je versterker zitten (toch?)

misschien zit je wel in een omgeving met veel trafo's van halogeen lampen, dimmers etc.
    Ik heb het al eens vaker aangereikt.
    Bill Lawrence vertelde dat een dun stuk aluminium tape je gitaar beter afschermt dan een plaat koper
    An inch thick copper or brass shield cannot reduce the buzz caused by light dimmers but .003 thick aluminum foil can! This is known some thirty years and the reason why Belden introduced double shielded cable ( Copper braid plus aluminum foil).
    http://billlawrence.com/Pages/All_Ab...TeleLovers.htm

foutzoeken is wegstrepen wat het NIET is.
    dus andere amp thuis proberen lijkt mij eerst een goede zaak.
    shielden helpt, en ik vermoed dat het geluid dat volgens sommigen verandert te maken heeft dat er meer weerstand in het systeem komt.
    zet je meetpen maar eens op de uiterste plekken in een cavety en je meet iets meer weerstand, geen volledige geleiding.
    omdat de potmeters hiermee in contact komen zou het kunnen zijn dat dit dan meespeelt.
    maar ik ben niet technisch onderlegt genoeg om dit hard te kunnen maken, maar misschien kan een ander dit wel.
    ik shield mijn gitaren ieder geval wel

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Je brug is niet geaard.
    Kijk even naar het filmpje, hij raakt de brug aan en de brom is (nagenoeg) weg...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ik zou een andere amp lenen en meenemen naar huis en dan testen. probleem kan ook in je versterker zitten (toch?)
    foutzoeken is wegstrepen wat het NIET is.
    Psies..., daarom ook de test met verschillende gitaren, daarmee heeft hij 'weggestreept' dat de amp NIET de oorzaak is......

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch66 Bekijk bericht
    Kijk even naar het filmpje, hij raakt de brug aan en de brom is (nagenoeg) weg...
    Hij zegt ook dat de brom weg is als hij de aardingsdraad aanraakt.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Hij zegt ook dat de brom weg is als hij de aardingsdraad aanraakt.
    Ja dat mag ik hopen, daar zit immers de brug aan vast, pfff......

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten