Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 35
    Senior Member

Standaard

Hoi Barno,
    Inderdaad, ik gebruik ook cellulose. Ik heb ooit een gitaar met acryl gedaan maar die haalt het niet bij mn projecten met cellulose.
    Dat was een one time event, kan net zo goed aan de kwaliteit van de acryl liggen
    De Acryl die ik gebruikte wordt voor mn gevoel minder "hard" als cellulose waardoor het minder sprankelend wordt.

Wim
    Gitaarbouwersmeeting dus niet op 25 oktober 2025 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

voor 2K lak gebruik ik eerst nog Kovax slijpvel, dat is vergelijkbaar met micromesh maar werk een stuk sneller en haalt nagenoeg alle krassen weg zodat ik met het polijsten alleen maar op de glans hoeft te focussen

http://www.chemicalguys.eu/menu/poli...nding-systems/
    life sucks and then you die

Senior Member

Standaard

weet iemand ook wat het verschil is tussen de Fast Gloss 500 en de Heavy Cut 400?

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

het Idee is dat je met de heavy cut begint (kan ook van 3m) en dan omhoog werkt met 500 etc, met de menzerna heb ik gemerkt dan ik kan beginnen en eindigen met 500
    voor een wat hardere lak zoals 2k is beginnen met 400 wel een goed Idee

Senior Member

Standaard

Heeft iemand van jullie de ervaring dat het soms lijkt dat de lak wat oplost als je een nitrogelakte gitaar met commandant 4 polijst?
    Ik heb onlangs m'n EJ strat eens een goeie poetsbeurt gegeven. Bij het opblinken (met de hand en een goeie pluisvrije poetsdoek) begon het weggepoetste product op een gegeven moment te 'plakken' en te 'klitten'. Er ontstonden vettige plakdeeltjes die heel moeilijk weg te wrijven waren. Eens weg bleef de lak een beetje plakkerig. Heb ik nooit gehad met een andere gitaar (poly).
    Iemand een idee what's gebeurd?
    Kris

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

ik gebruikte zelf altijd na commandant 4 nog een polish om de laatste waas weg te krijgen omdat het altijd een laagje achterliet,wellicht helpt dat

in principe zou commandat niets moeten "oplossen" het slijpt alleen wat materiaal weg, wat wel zou kunnen is dat je wellicht te veel warmte genereert met het polijsten waardoor de nitro op die plek weer wat zachter wordt

Senior Member

Standaard

Dus de waas is normaal. Die is er idd ook na het poetsen.
    Het teveel aan warmte klinkt aannemelijk, maar bij het wrijven met de hand teveel warmte? Het is toch de bedoeling om goed te wrijven? Of moet je gewoon lichtjes het product wegvegen? Nee toch?
    En wat dan als je met de polijstmachine aan het werk gaat? Ik veronderstel dat er dan nog veel meer warmte gegenereerd wordt.
    Zoals ik al zei heb ik dit nooit voorgehad met polylak gitaren. En zo heb ik er al veel gedaan hoor!
    Kris

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stoffel43 Bekijk bericht
    Dus de waas is normaal. Die is er idd ook na het poetsen.
    Het teveel aan warmte klinkt aannemelijk, maar bij het wrijven met de hand teveel warmte? Het is toch de bedoeling om goed te wrijven? Of moet je gewoon lichtjes het product wegvegen? Nee toch?
    En wat dan als je met de polijstmachine aan het werk gaat? Ik veronderstel dat er dan nog veel meer warmte gegenereerd wordt.
    Zoals ik al zei heb ik dit nooit voorgehad met polylak gitaren. En zo heb ik er al veel gedaan hoor!
    het scheelt per lak, soms heb je gewoon pech met lak en sommige cellulose blijkt nog jaren te plakken na wrijving (en dan met name op de hals na een uurtje spelen) . dat kan dus ook gebeuren bij het polijsten; ik blijft nooit te lang op 1 plek poetsen om dit te voorkomen en laat de body een half uurtje stil liggen voordat ik de achterkant polijst polijst. Poly is chemisch uitgehard en lost niet meer op nadat het eenmaal is uitgehard dus het klopt dat je dit hier niet mee hebt

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

en inderdaad met commandant heb je altijd een waas die je nog moet weg poetsen met een 2e polish

Senior Member

Standaard

Okay, klaar en duidelijk!
    Dank voor de uiteenzetting! 👍🏻
    Kris

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten