Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 25 EersteEerste ... 4567816 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 244
    Senior Member

Standaard

Wat veel mensen niet weten is dat slecht kontakt (en dus geknetter) op zich ontzettend veel hitte genereert en bij grotere stromen vaak oorzaak is van woning brand.
    Vroeger thuis zelf meegemaakt. Brandlucht leek vanuit de meterkast te komen en de bakelieten behuizing, waar o.a. de stoppen in zaten, was zo heet dat je het niet meer aan kon raken.
    Bleek een los contact en zat continu te vonken. Schroefje aangedraaid en opgelost....

Senior Member

Standaard

Dit valt allemaal nog mee. In de jaren 50 betekende een goedkeuring door betreffende instantie's nog iets en het materiaal was deugdelijk. Dat het na 50 jaar hitte een keer loskomt is toch niet verwonderlijk.

Nee dan wat er tegenwoordig op de markt komt zoals die oost europesche verlengkabeltjes met hun eentours schroeven. Heb je zo'n ding wel eens open gemaakt? Een dunne strip waar de stekkerpootjes tussen geklemt moeten worden. Lijkt wel een soort messing folie. Schandalig dat dit op de markt komt. Tijdje terug is er ook een gezin door brand omgekomen en dit soort (goedgekeurde) rotzooi was de oorzaak.

Onderstaand plaatje is van een halogeen spotje, die spannen de kroon. Deze is letterlijk en figuurlijk uit eigen keuken en is op het moment van uitbranden negen jaar in gebruik. Goedgekeurd materiaal noemen ze dat dan. Heb er geen goed woord voor over en vraag me af wie daar bij onze fijne overheid zit te keuren.

www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Nog zo'n mooi voorbeeld zijn de huidige lasdoppen uit de elektro branche. Ik ben geen elektromonteur maar heb wel eens een appartementje van nieuwe elektra voorzien. De meterkast zat namelijk in de badkamer en er kwam ook nog gaslicht (ja GASLICHT met goedkeuring van het GEB) uit het plafond. Anyway, als je de oude lasdoppen met schroefveer vergelijkt met de nieuwe steekdoppen begrijp ik ook niet dat daar goedkeuring aan gegeven wordt. De verbinding is met twee minimale contactvlakjes heel mager en geeft problemen bij grote stroomafname. Denk daarbij aan magnetron, elektrisch kacheltje of gewoon de vaatwasser. Eventueel tegelijk in gebruik met wasmachine en droger fikken de lasdoppen gewoon uit. Meer dan eens een storing op moeten lossen tgv uitgebrande lasdoppen.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Moderator

Standaard

Wandcontactdoos (stopcontact) op een houten wandje en daar de stekker (contactstop) in van de wasmachine. Succes verzekerd.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    over en vraag me af wie daar bij onze fijne overheid zit te keuren.
    Bedoel je nou te beweren dat je echt denkt dat alle elektrische meuk op die op de NL markt is ook echt daadwerkelijk langs een door de overheid gecertificeerde keuringsinstantie is geweest?
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

Senior Member

Standaard

Volgens mij valt dit onder de verantwoordelijkheid van de fabrikant en wie dat controleert....?

Standaard

Hier spreekt de installateur

Als installateur ben je verantwoordelijk voor wat je bouwt. En ook nog over een lange periode.
    Dat kan je doen met Duitse A-merk materialen of met Chinese meuk. Als de boel af-fikt leg je als installateur de claim bij de Duitse fabrikant mits het een materiaal probleem is (LASKLEMMEN) Oja je moet wel zwaar verzekert zijn en veel opdrachtgevers eisen dat dan ook voordat je een klus aanneemt.

De Nederlandse overheid heeft alle verantwoordelijkheid terug geschoven in de schoenen van de eindgebruiker en de verplichte KEMA keuring is hiermee verworden tot een simpel stempeltje in een apparaat.

De professionele eindgebruiker, of degene die weet waar hij het over heeft, verlegd de verantwoordelijkheid naar de installateur. Moi dus.

Als een niets wetende handige Harry zijn materialen bij de plaatselijke bouwmarkt haalt (lekker goedkoop) zoals de hier boven genoemde lasklemmen, en ze aansluit zonder dat hij weet hoe, Is degene gewoon de lul.

In geval van de verkoolde E27 fitting is het gewoon slijtage en onderhoud. In geval van de halogeen spot, kan ik niet inschatten, maar kan zomaar slechte montage zijn of "chinese meuk" die gewoon verbrand.

80% van de branden in de horeca ontstaan hierdoor. Lekker makkelijk dat doorlussen ( gebeurd thuis ook ).
    Zelf lekken een VT wonen badkamer bouwen zonder gedegen aarding in vloer en waterleiding en drain ...... dodelijk bij verkeerde e-installatie.

Buizenbakken bouwen zonder gedegen aarding .... HELE GROTE brommmmm

Zonder gekheid en geen azijngezeik. In deze tijd moet je ervanuit gaan dat je zelf verantwoordelijk ben.
    En in een aantal situaties goed moet nadenken over je eigen handelen.

Senior Member

Standaard

De insteek las doppen ken ik ook. Toch geven ze weinig problemen mits goed gebruikt en ader er ver genoeg in gestoken.
    De huidige zijn zelfs nog weer een stuk kleiner maar wel goed gekeurd.
    De draai lasdoppen heb ik in het verleden ook wel uitgebrand gezien.
    Bij een opdracht als installateur word je vaak gezegd dat je aan het bouw besluit moet voldoen.
    (nen 1010 en nog een paar normen)
    Een jaar of 6 geleden was er een grote klus uitgeschreven door de gemeente.
    Hiervoor gold een openbare aanbesteding.
    Maar daar stonden zo veel regels en normen in dat niemand zich had gemeld voor een offerte.
    Trouwens vroeger was de netbeheerder verantwoordelijk, toen werden bij het opleveren van een huis periodiek het werk van een installateur gecontroleerd.
    Nu is achter de voordeur de eigenaar verantwoordelijk.

Senior Member

Standaard

KEMA is niet verplicht en ook nooit geweest.

Er zijn meer landen waar elektra geproduceerd wordt dan Duitsland en China.

WAGO is een Duitse fabrikant van o.a. lasklemmen.... al zo'n 40 jaar geloof ik.

Standaard

KEMA is niet en nooit verplicht geweest maar was wel een soort van autoriteit in het vakgebied ( net zoals de TUV). Vroegû controleerde de PEN alles in het E vakgebied.
    En psies wat je zegt... Wago is dé lasklemmen fabrikant. Die is verantwoordelijk voor zijn product. Net zoals de fabrikant van de wandcontact doos. Maar als je hem verkeerd aansluit op een houten schrootjes wand en het gaat fout.......
    En wie controleert het tegenwoordig???
    Nobody.
    Ja. Toch wel.... De DeltaLoyds van deze tijd. Die willen een keuringsrapport van een gecertificeerd keuringsbedrijf. Anders kan je het object niet verzekeren. (en laat ik die nou toch ook mogen maken  )

Vandaar het bouwbesluit, een leger aan NEN normen en onleesbare bestekken bij aanbestedingen.
    Was het vroegû beter? Mwhaaa! Is het tegenwoordig makkelijker? Mhwaaa!

Dan maar anders... Als je professioneel ergens mee bezig bent moet je jezelf goed indekken en het spel snappen.
    Als je niet professioneel met hetzelfde spel bezig bent moet je huul goed nadenken waar je mee bezig bent.
    Ennnn buizen bakken goed aarden anders..... 

Zo...
    En nu ga ik gitaar spelen 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten