oh en een mooie manier om hem goed strak te krijgen rickenbender
oh en een mooie manier om hem goed strak te krijgen rickenbender
ik haalde even vlakbank en vandiktebank door mekaar, excuus. maar ik denk dat weinig bouwers thuis een vlakbank hebben. zou der wel een willen
Bij mijn ouders hebben we een vlakbank van felder , toch niet de minste naam onder de houtbewerkingsmachines. Goed onderhouden en regelmatig geslepen messen, ik durf nu niet zeggen dat ik het volste vertrouwen heb dat het met dat flamed maple goed zou komen. Alle body's heb ik tot nu toe proper kunnen voegen met die machine, maar dat waren iets minder weerbarstige houtsoorten (essen, mahonie, elzen)...... Misschien moet ik het maar gewoon proberen ipv te twijfelen.
Anders kan ik het nog altijd doen zoals mr. Bender
Grtz
Wie niet, maar een goede is prijzig en neemt veel ruimte in. En voor een klein bedrag kan het bij de plaatselijke timmerwerkplaats. Kost even wat meer tijd, maar voor die één á twee keer per jaar is dat een stuk goedkoper en er blijft geld over voor het gitaarbouwsel zelf😊
Ik heb een scheppach vlak/vandiktebankje, een tweesnijder, maar de flamed maple stukken vliegen je om de oren als je pech hebt.
Heb laatst een balkje flamed maple geschaafd, 1 kant ging goed, andere kant veel tearout. Balkje omgedraaid, zelfde verhaal. Schuin erdoor maakt ook geen zak uit. Dat wordt dus schuren ☺
Je diepte goed instellen, heel fijn qua dikte. en goed langzaam dan heb ik zelfs met de allerwarrigste stukken nog goed succes gehad. Ik moet ook zeggen dat wij een vrij nette vlak (van dikte) bank hebben staan, 3 beitels en 40cm breed.
hoe je het ook doet, het is een geduld klusje met de mooiere stukjes hout
Hoe fijn qua dikte dan? Ik zat al op minder dan een mm.
Ik kan eens op een geringe diepte proberen op het vlakbank gedeelte, dan heb ik handmatige doorvoer; het vandiktebank gedeelte heeft een vaste doorvoersnelheid.
Al eens geprobeerd om te voegen met de bovenfrees?
De twee de lijmen delen vastzetten, op een afstand van elkaar die gelijk is aan de freesdiameter min 1 millimeter of zo. Met de bovenfrees ga je door die opening, langs een rechte lat. Zelfs wanneer die lat niet 100 % recht is geeft dat geen probleem daar je de twee stukken als het ware kopieert van elkaar.
Door de geringe afname kan je de machine er in één keer doorduwen (aangeraden, vermijd twee of meer passages). Kopieerfrezen, of hoe moeten we het noemen?
Al wat vaker toegepast. Onderandere bij de Judas (http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...p?165202-Judas)
Tee.
Laatst gewijzigd door loose-fur; 15 september 2016 om 22:04
Tee.
Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.
Die methode had ik nog niet overwogen. Ik heb het al wel gezien in je topics. De eenvoudigheid zelve. Betekend wel dat je voor een volledige body een freesbit van zon kleine 45mm nodig hebt. (Voor een top natuurlijk niet)
Valt te overwegen
Grtz
Tee zal Tee niet zijn als hij niet een novelle manier heeft om zoiets te doen, prachtig weer.
En Dennis, ik denk dat ik vorige keer op ongeveer 0.1 mm zat, als het niet minder was! Dat moet met het de vlakbank en niet met de van dikte, door de geringe doorvoer is van dikte te gevaarlijk is mij geleerd. plus een topje strijken is veel te smal om ooit van dikte te doen, dan gaat ie kantelen en ben je je haaksheid kwijt.
Favorieten/bladwijzers