Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11

    Standaard

    Volgens mijn osteopaat komen de klachten niet door het gitaarspelen. Is er iets anders.

    In mijn geval meerdere blessures opgelopen door te vallen.
    Afgelopen jaren diverse ongelukjes gehad, uitgegleden op een gladde houten brug. Accidentje gehad waardoor over de kop met de fiets, en borstbeen op het stuur geklapt. Omver getrokken door onze hond, en dat heel vaak, hond is jong groot sterk, en ik heb hem de kans gegeven aan een uittreklijn van 8 mtr, zo kon ie fijn wat ruimte nemen!!!! Het jachtinstinct van hem was me een paar keer voor!!!

    En je blijft gewoon doorgaan zolang er niks breekt is er geen dokter nodig.

    Dit was een opstapeling van enkele jaren.... Nu ben ik opnieuw voor deze klachten bij de fysio en er is nog wat werk aan want nu zijn er complexere situaties in schouders ellebogen nek rug ontstaan.

    Ik speel nog steeds, korte stukjes, en moet ik kijken naar beide handen vw aanslag en akkoord grepen op losse snaren, licks.
    Iedere week is het opnieuw ervaren dat mijn lichaam zich probeert aan te passen aan de nieuwe situatie van wat de fysio doet. en dat resulteert in een paar dagen slecht en dan weer beter. Tegelijkertijd zijn er de tuinklussen die soms ook teveel vragen.
    Door de fysio Physics 4T methode gaat het heel langzaam ietske beter.

    Ook heb ik al gedacht aan een platter gitaar te kopen huren lenen om te proberen of dat iets beter zou gaan. Ik speel sinds oktober op een dreadnought, voorheen op een om model en daarvoor op een ak-el- gitaar die meer naar 3/4 grootte ging...
    Donderdag ga ik het nog eens bespreken met de fysio

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2008
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    798

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jantjec Bekijk bericht
    Volgens mijn osteopaat komen de klachten niet door het gitaarspelen. Is er iets anders.
    Het zal bij mij waarschijnlijk ook een samenloop van omstandigheden zijn. Heb nml. reuma aan de rug. Ik veronderstel dat mijn schouders ook aangetast zijn/worden ... en lang in dezelfde houding zitten als ik speel EN een Les Paul zal er ook geen goed aan doen.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2008
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    798

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denis.hermans Bekijk bericht
    Vaak gebruik ik thuis ook een voetbankje (zoals bij een klassieke gitaar).
    Bedankt voor de tip Denis. Met voetenbankje is mijn houding ENORM verbeterd!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.502

    Standaard

    Blij dat ik kon helpen !

    Zeker voor een les paul lijkt mij dit idd. nuttig omdat die nogal een kleine body heeft en je dus vaaK voorovergebogen zit als je erop speelt. Door een voetbankje komt je gitaar hoger te staan en kan je rechter zitten waardoor je je rug en schouders mi. minder belast.

    Hopelijk kan je je problemen nu oplossen of toch minstens onder controle houden.

    Mvg,

    Denis

  5. #15

    Standaard

    Houding zoeken is ook nogal wat. Ik heb gespeeld met voetenbankje , zonder voetenbankje met gitaarband en zonder , de klassieke methode , gitaar op de linker knie en op de rechter , met een steuntje onder de gitaar zodat de hals schuin staat. de fysio vind de gitaarband geen goed idee omdat het trekt aan mijn nek en schouder. Nu zet ik mijn burostoel op de laagste stand en soms de rechtervoet op een laag bankje ( ik heb er 2 en de laagste is beter)..

    Gisteren had ik van mezelf ineens in de gaten dat doordat ik naar de akkoordhand wil/moet kijken ik aan de hals trek, dus naar me toe.. dat resulteert erin dat de body mijn rechterelleboog en schouder naar voor trekt, en die elleboog en arm wil die weer terug tegenhouden want daar moet de tokkel of slag vandaan komen.

    Als ik me ervan bewust werd..... en probeer te ontspannen en toch de hals wat verder van me af houd, ontspant mijn rechterschouder ook meer.

    Nu ben ik dus begonnen opnieuw de beginners nrs te spelen, omdat dat een tijd geleden is, en omdat die akkoorden makkelijker zijn. Op die manier kan ik me proberen meer te ontspannen en op te bouwen wat ik al beter kan en vandaaruit weer verder...

    Verder ben ik bezig met uitschrijven van intro stukjes omdat ik die wil leren en door uitschrijven ik veel trager kan oefenen en in stukjes zonder steeds het hele nr te spelen.
    overigens is het niet alleen de Fysio physics 4T die toegepast word ook de Triggerpoint therapie past hij toe.

    We gaan vooruit in kleine stapjes het lijkt wel gitaarspelen ;-)

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2008
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    798

    Standaard

    Ja ik gebruik het voetenbankje aan mijn rechterbeen en daardoor is m'n rug al heel wat rechter. Maar klassieke gitaristen gebruiken het bankje op het linkerbeen
    Nu las ik juist dat veel klassieke gitaristen overstappen op een kussen omdat dat voetenbankje blijkbaar voor rugklachten zorgt?
    http://www.guitarrabuena.nl/accessoi...en-laag-model/

    Overigens werd ik erop gewezen dat mijn gitaarhals nogal ver naar voor wijst als ik speel.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.497

    Standaard

    Grappig. Als ik zittend speel heb ik niet 1 houding; om wissel blijkbaar continu, kom ik achter nu ik er op let. Body op linkerbeen, beide benen gewoon op de grond bij de eenvoudiger stukken, en wordt het moeilijker dan gaat de body tussen de benen in, rechter voet op zijn kant, linker voet op rechter voet.
    Maar het liefst speel ik staand.
    Ik ben geen fysio, maar ik denk juist dat het níet vasthouden aan een en dezelfde (wellicht ergonomisch perfecte) houding misschien nog weleens niet zo gek kan zijn.
    Ik bedoel, ooit geprobeerd om een volle werkdag ergonomisch achter de computer te zitten? Dat is bijna niet te doen.

  8. #18

    Standaard

    Bij mij ook slijtage verkalking in de schouders, , er zijn artsen die graag spuiten..... Die artsen weten echter niet wat ik aan valpartijen deed en armen zo ongeveer uit de kom getrokken zijn door mijn 'schat' van een hond...

    leeftijd speelt ook bij mij een rol..
    Ook denk ik zoals Dennis dat houding wisselen en dat doe ik ook doordat ik steeds zoek en idd voor een moelijker nr kan het weer net een andere houding zijn....
    Ik herken het voet op zijn kant en de andere daar op dat is juist voldoende hoogte he?!
    En ipv dat gitaarkussen had ik een opklapbaar steuntje , vond het niet zo fijn en intussen weet ik niet waar ik het heb gelaten...
    En als je makkelijker stukken spelen kan dan kun je spontaan wat mee wiegen en ook dat is goed, bewegen is heel belangrijk zegt de fysio , doorbloeding zorgt voor verbetering in de gewrichten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top