Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 46 van 75 EersteEerste ... 36444546474856 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 451 t/m 460 van 750
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Als je een dikker materiaal met voor geboorde gaten boven op de dunne plaat klemt, dan worden de gaten mooi rond want dan hapt de boor niet, of een centreerboor gebruiken van de juiste maat is ook een optie.
    1/ ja, idd, dan kan ze ook niet "weg" . Beuk is erg "geschikt" als mal.
    2/ centreerboor in de zin van een middelpuntzoekende boor ? Klinkt logisch ( maar nog nooit geprobeerd op stilstaande plaat, wel met boor gefixeerd en (draaiend) materiaal in de draaibank )

Senior Member

Standaard

Nou, hehe. Beter laat dan nooit. Drie en een half tientje bij Bol.com.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 april 2016 om 13:32

Senior Member

Standaard

Nou, dat scheelt echt alles, die standaard. Het zijn nog niet echt mooi ronde gaatjes maar wat meer 'vijfhoeken' (zie boven), maar ze zitten wel recht. Ik heb met een balkje een 'aanslag' gemaakt, en de gaten met stappen van 1 mm opgeboord tot de goede diameter.

Het was een proefje, maar het is goed zat. Nog even de vorm van het plaatje er uit halen en klaar is kees.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 6 april 2016 om 10:19

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flatline Bekijk bericht
    1/ ja, idd, dan kan ze ook niet "weg" . Beuk is erg "geschikt" als mal.
    2/ centreerboor in de zin van een middelpuntzoekende boor ? Klinkt logisch ( maar nog nooit geprobeerd op stilstaande plaat, wel met boor gefixeerd en (draaiend) materiaal in de draaibank )
    Ik gebruik die centreerboren ook in de draaibank maar in de boorkolom gaat ook prima, en als je een boorstandaard hebt met machine klem dan kun je ook freesjes gebruiken dan heb je altijd 100% ronde gaten. maar je moet het materiaal natuurlijk wel goed klemmen.
    Ik vind een houten mal minder geschikt omdat na een paar keer boren de gaten vanzelf ruimer worden dus niet meer maatvast. een metalen mal is veel beter en langdurig bruikbaar.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Nou, dat scheelt echt alles, die standaard. Het zijn nog niet echt mooi ronde gaatjes (zie boven) maar wel kaarsrecht. Ik heb met een balkje een 'aanslag' gemaakt, en de gaten met stappen van 1 mm opgeboord tot de goede diameter.

Het was een proefje, maar het is goed zat. Nog even de vorm van het plaatje er uit halen en klaar is kees.

Super man, dat ziet er toch al 300% beter/mooier uit. nu nog een machineklem om je materiaal te klemmen want met de hand kun je het nooit precies op de juiste plek houden. en e.v. een houten plank met geleiding op de voet van je boorstandaard maken.

de grondplaat blijft dan beter schade vrij en het is makkelijk om je materiaal te centreren.

Succes weer.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Super man, dat ziet er toch al 300% beter/mooier uit. nu nog een machineklem om je materiaal te klemmen want met de hand kun je het nooit precies op de juiste plek houden. en e.v. een houten plank met geleiding op de voet van je boorstandaard maken.

de grondplaat blijft dan beter schade vrij en het is makkelijk om je materiaal te centreren.

Succes weer.
    Tnx ! Nadeel van deze simpele standaard is natuurlijk het bereik; ik kan er de gaten in het midden van de body niet mee bereiken om ze uit te boren. Dat moet ik vanavond op de lascursus even regelen.

Senior Member

Standaard

Kan wel! Twee balken naast de body op je werkbank plaatsen (dikker dan.de body dik is). Stevige plaat hout die twee balken klemmen. Nu heb je een verhoging waar je de body tussen/ onderdoor kan schuiven. Van je kolom kan je de verticale as verdraaien zodat ie achter de bodemplaat boort. Je kolom schroef je vast op die plank/ verhoging en je boort achter de bodemplaat.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Kan wel! Twee balken naast de body op je werkbank plaatsen (dikker dan.de body dik is). Stevige plaat hout die twee balken klemmen. Nu heb je een verhoging waar je de body tussen/ onderdoor kan schuiven. Van je kolom kan je de verticale as verdraaien zodat ie achter de bodemplaat boort. Je kolom schroef je vast op die plank/ verhoging en je boort achter de bodemplaat.
    Of natuurlijk gewoon de boorstandaard boven op de gitaar zetten/klemmen en door het gat op de bodemplaat heen boren. In ieder probleem schuilt de schoonte van de oplossing !

Dus zo kan ik er niet bij:

En zo kan het wel:

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 6 april 2016 om 12:11

Senior Member

Standaard

Ja, heb ik ook weleens gedaan, maar dan heb je.zo verrot weinig zicht en het risico dat je krassen maakt.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ja, heb ik ook weleens gedaan, maar dan heb je.zo verrot weinig zicht en het risico dat je krassen maakt.
    Daar komt dat plaatje overheen. ;-)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten