Ik speel ook al veertig jaar, nooit les gehad, ken de namen van wat akkoorden maar zodra het over 7's of 9's gaat haak ik af. Speel meestal gewoon met de muziek mee, even zoeken en een beetje aanklooien en dan klinkt het meestal wel. Ben nu een jaar of zo met de bluesladder bezig maar echt snappen doe ik het niet, alles gaat nog steeds op gehoor dus mijn oren weten wanneer mijn vingers een of twee of drie frets verder of terug moeten, ik niet.

Eerlijk gezegd word ik knettergek van het gebrek aan logica in de muziektheorie. Je hebt zeven noten en die liggen nu eens een, dan weer twee frets van elkaar af, maar dat kan ook zomaar ineens anders zijn want dan staat er een hekje bij. Dan heb je nog een 1-5-7 schema wat iets doet, maar dat kan ook de andere kant op.
En soms zit een blue note hier, dan weer daar, afhankelijk van of je dorisch of myxomatosisch fröbelt, tenzij je melodielijn omlaag loopt want dan is het geen zus maar een bes. Of zo. Kierewiet wor k r van.

Dus ja ik oefen wel de bluesladder. Nee ik snap er niets van. Ja het helpt me wel, want die ladder zit steeds beter in mijn vingers. Maar als iemand zegt "een bluesje in D" dan kijk ik eerst de zaal rond, zie ik haar niet dan ga ik rekenen op het fretboard. En als ik dan een solo speel en ik maak een fout dan doe ik dat gewoon nog een keer want dan lijkt het of het expres zo hoort.

Heerlijke hobby.