Voorop gesteld: ik word niet gehinderd door enige technische kennis, maar de discussie die met name in topics over pedaaltjes wordt gevoerd, is op zich een interessante.
Als je alleen al de reverb neemt: buizenverstekers met een veergalm of met een digitale reverb. Zelf heb ik de illusie een buizen aangedreven veergalm (dus analoog) mooier/warmer te vinden klinken dan een digitale reverb. Maar waarschijnlijk zat ik als een baksteen voor de blinddoektest.
Delays idem dito: anloog, digitaal en zelfs een tape. Die laatste is natuurlijk ubercool (alleen al om te zien), maar waarschijnlijk zak ik bij een test ook hiermee door het ijs.
Het benoemen van klankkleur (droog, warm, kil, donker, helder) is ook al zo'n lastige. Dus ook een lastige om elkaar duidelijk te maken wat je zoekt cq mooi vindt.
Ik heb een multieffect (Zoom G3) en hoor wel degelijk het verschil tussen bv een reverb of delay daaruit, of uit een pedaaltje op mijn floorboard. Gelukkig ook maar, want voor de prijs één dergelijk multieffect, koop je ook 1-2 pedaaltjes en dat prijsverschil moet zich wel ergens in uiten.
Zodra je aan opnames denkt, ontkom je eigenlijk niet meer aan digitaal. Want wie heeft er nog een mooie Revox en draait daar de eindmix ook op af, of kopieert dit naar een cassette? Hoor je nog iets terug van de analoge opnames van Lenny Kravitz, nadat deze via CD of Internet wordt verspreid? Ok, op vinyl zullen de puristen het misschien nog terughoren, maar dat zijn de uitzonderingen.
Misschien kunnen de technici onder ons in Jip en Janneke taal eens iets meer vertellen over analoog versus digitaal.
Favorieten/bladwijzers