Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 24 van 75 EersteEerste ... 1422232425263474 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 231 t/m 240 van 750
    Senior Member

Standaard

waarom lijm je het metaal niet op het hout. als straks de zijkanten gelast zijn kan het toch niet meer uit elkaar. en waarom zijn die gaatjes in het hout zo belangrijk de gaten zitten toch in het metaal als het bovenblad met elkaar verbonden zijn haal je er 1 keer een boortje door van boven naar beneden en dan komt je snaar echt wel op de goede plaats waar jij hem wilt hebben.

Waarom zet je het hout in de hammerite

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    waarom lijm je het metaal niet op het hout. als straks de zijkanten gelast zijn kan het toch niet meer uit elkaar.
    Ik vind het wel ruig staan, zo'n rij schroeven, op deze gitaar. En als de zijkanten dicht zijn is de gitaar gelukt; maar als er eerder iets ernstig fout gaat dan wil ik wel het hout kunnen 'redden'.

en waarom zijn die gaatjes in het hout zo belangrijk de gaten zitten toch in het metaal als het bovenblad met elkaar verbonden zijn haal je er 1 keer een boortje door van boven naar beneden en dan komt je snaar echt wel op de goede plaats waar jij hem wilt hebben.
    Het enige dat kan gebeuren is dat bij het doorsteken van de snaar deze in het gat 'stokt' als het gat niet goed is. Dat is irritant. En aan de achterkant is het wel mooi als de ferrules een beetje op één lijn zitten.

Waarom zet je het hout in de hammerite
    Om het te beschermen. Contact tussen (verroest) staal en hout is volgens mij niet goed. Verder wordt het hout door het te lakken zwart, en kan je het niet zien als je door de gitaar heen kijkt.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 1 maart 2016 om 13:20

Senior Member

Standaard

De schroefgaatjes in het bovenblad voorgeboord. Ik had even (foutje 2) geen rekening gehouden met de gaten in de body. Maar die vul ik wel op.

Proefje. De echte gaten verzink ik met een verzinkboortje; dit is met een gewone 7 mm boor geprobeerd.

Senior Member

Standaard

Smaken zulken altijd blijven verschillen, maar ik vind deze Mad Max look eg wel vet. En je moet je er nog even bij voorstellen dat ik het staal ga laten roesten.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 1 maart 2016 om 13:56

Senior Member

Standaard

De schroefjes aan de achterzijde zou ik pas na het lassen van de zijkanten inboren en vastzetten.
    F.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flatline Bekijk bericht
    De schroefjes aan de achterzijde zou ik pas na het lassen van de zijkanten inboren en vastzetten.
    F.
    Dat is een overweging. Ik heb wel vast de gaatjes in het staal geboord. Nog niet in het hout van de onderkant; ik moet idd eerst het onderblad goed positioneren t.o.v. het bovenblad.

Mijn oorspronkelijke plan was om boven- en onderblad goed uitgelijnd op de houten kern te schroeven, en dan de strip die de zijkant wordt daar in 'etappes' omheen te buigen en met hechtlasjes op de plaats te houden. Daarna las ik dan de zijkanten dicht. De vorm van onder- en bovenblad zijn ook iets krapper dan die van een Tele body, omdat ik de zijkant er tegen aan wil lassen. Met die strip van 1 mm er tegen de buitenkant omheen kloppen de maten weer (redelijk). Als alles is gelast dan slijp en schuur ik de randen glad.

Zo dus (dit is een gitaar van die jongens uit België, van D&C):

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 1 maart 2016 om 16:13

Senior Member

Standaard

Het wordt wel tijd dat ik m'n ouwe '71 weer in elkaar zet ...

Senior Member

Standaard

Met losse handen, zonder klemmen !

Ik heb het geperforeerd staal in boven- en onderblad gelast. Vooral met de puntlasser. Hier en daar een MIGMAG hechtlasje.

De buitenkanten:

Van binnen:

Recht zijn de bladen nou al niet meer ... Dat wordt nog 'n hele klus, om dat goed te 'zetten'.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 3 maart 2016 om 01:59

Senior Member

Standaard

... en voor de volledigheid: ik heb het gat + afdekplaatje in het onderblad voor toegang tot de volume-pot en de bedrading gemaakt (uitgeslepen met haakse slijper). Gat en plaatje worden nog mooi gevormd. Ik dek het gat af met een passend plaatje geperforeerd staal en twee boutjes om het aanzicht/doorzicht zo weinig mogelijk te verstoren.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 3 maart 2016 om 03:08

Senior Member

Standaard

1. of 2. ?

1.

2.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten