Nee nog niet begonnen. Ik begin er half februari mee; dat doe ik één keer per week een avond op een lascursus voor gevorderden. Dus het duurt wel even voor ie af is. En het afwerken (de rest van de onderdelen kopen, de assemblage, patina maken, gitaar afstellen etc) komt daarna dan nog. Dus een paar maanden zijn we zo verder.
Tot die tijd kan ik wat experimenteren met het maken van 'patina' (gewoon roest dus). Dat kan met azijn, zoutzuur, zout en nog veel meer. Eerst maar eens gewoon op wat stalen plaatjes oefenen. En ik ga eens proberen om met zuur, zout en een batterij in staal te etsen, dan kan ik de boel versieren met bijvoorbeeld een uitgeëtst logo. En dan moet ik een manier verzinnen om dat roestproces te stoppen, en de patina te fixeren. Ik denk dat dat met de Gun Stock Wax kan, maar ook dat probeer ik eerst uit.
Verder komen deze week de Tru-Oil en Gun Stock Wax binnen, dus ik kan de neck gaan afwerken. Ook dat oefen ik eerst maar eens op een gewoon stuk hout, voordat ik de hals verpruts.
Ik moet langzaamaan wel het definitieve ontwerp eens gaan bepalen: wel of geen geperforeerd staal, wel of geen slagplaat, 'sloping' armrest of gewoon standaard Telecaster bodyshape, ruwe afwerking met zichtbare lasrupsen of glad afgewerkt met geslepen en geschuurde naden, etc. Maar dat komt wel.
Ik zal in ieder geval alles van 'the making of De Roestkaster' hier laten zien !
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 2 februari 2016 om 14:29
Dank je ! Dat gaat echt lekker op dit forum ! Ik heb al veel opgestoken.
Die standenschakelaar laat ik ook weg. Zijn 'pickup hot' en 'pickup ground' de plus en de min van de pickup ? En is 'bridge ground' de aarding van de pickup ? ... ik heb nog nooit een element aangesloten ... 'Tip' en 'sleeve' zijn de output, dat weet ik al.
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 1 februari 2016 om 21:26
Bridge ground is de aarding van de brug.
Ik vraag me alleen af of je die niet automatisch al hebt als je een metalen body hebt.
Weet je zeker dat je de schakelaar weg laat? Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat er de intentie was om 2 elementen in de gitaar te stoppen? Altijd allebei aan lijkt me ook saai?
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 1 februari 2016 om 22:29
Met volumeknop is wel zo veelzijdig, dat wel.
Kan iemand me helpen aan de boormaten en de schroefmaten van de schroef- en gatverbindingen in een Telecaster body ?
Dus:
- snaardoorvoer 6x
- 'string ferrules' diameter en diepte
- bevestiging brug aan body 4 x
- slagplaat 8 x
- neck aan body 4 punts
- snaargeleiders headstock 2 x
Vast bedankt !
Het eerste experiment met het maken van een mooie verroeste 'patina' look: Witte wijnazijn op een klein staalplaatje, na een nacht (op de rechterkant). De azijn was 's morgens opgedroogd en hieronder zie je het resultaat. De witte vlekken zijn lijmresten van de tape waarmee ik de linkerkant heb afgeplakt.
Ik verwacht dat vandaag de Gun Stock Wax bij de post zit, zodat ik kan testen of ik daarmee de patinaroest kan fixeren.
Blank plaatje:
Afgeplakt, en rechts overgoten met azijn:
Verroest plaatje:
De andere kant:
Na een beetje schuren met 000 staalwol:
![]()
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 3 februari 2016 om 13:26
Dit gaat het worden. Dik getekend de definitieve vorm (schets) van onder- en bovenblad. Onder de 'balk' door het middel zit de houten kern die ik uit de body ga zagen.
Het enige waar ik nog over twijfel is de plaats van de volumepot. Die zit nu op de slagplaat.
De body wordt dan patina staal; de gearceerde stukken worden geperforeerd roestvrij staal. Over de slagplaat ben ik nog niet uit; misschien ook wel roestvrij staal.
Het geperforeerde staal:
![]()
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 3 februari 2016 om 14:52
Favorieten/bladwijzers