Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 155 van 197 EersteEerste ... 55105145153154155156157165 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.541 t/m 1.550 van 1963

Standaard Schraapstaal

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Als ik filmpjes zie waarin binding geschraapt wordt dan zie ik hele krullen eraf komen. Lukt me met een mesje niet geloof ik (in ieder geval niet wanneer ik die slepend probeer te gebruiken). Zal nog eens wat experimenteren.
    Voor wat het waard is maar ik heb na het zien van die mooie schraapstalen van Stewmac een oude versleten vijl genomen die door geslepen en de tandjes er af. Toen op de slijpsteen een holle vouw rondom geslepen en dat ding is echt goud waard voor mij. Blijft heel lang scherp en even met een aanzetstaal plat over de vouw en de braan staat er weer op en schraapt perfect. Ik gebruik het ding ook voor het vlak maken van een scarfjoint bijvoorbeeld. Zo gemaakt en kost niet(s) veel. De foto's staan ook elders op het forum maar hier wat plaatjes.

image hosting free no registration

photos upload

upload pic

Senior Member

Standaard

Goed idee!

Heb zelf wel een gekromd schraapstaal, maar nog geen rechte. Zat te denken aan een oud blad van een bandzaag, lijkt me ook geschikt materiaal, maar misschien te flexibel.

Senior Member

Standaard

Wat je wel kan doen is een oude handzaag in stukken knippen en daar schraapstalen van maken.. Eigenlijk is ieder stuk gehard staal wel geschikt. Hoe dunner, hoe fijner de afname, in principe. Ik vind het geweldige gereedschappen, zodra je door hebt hoe ze goed te slijpen en de hoek waarin je werkt, kan je er zoveel mee..

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Wat je wel kan doen is een oude handzaag in stukken knippen en daar schraapstalen van maken.. Eigenlijk is ieder stuk gehard staal wel geschikt. Hoe dunner, hoe fijner de afname, in principe. Ik vind het geweldige gereedschappen, zodra je door hebt hoe ze goed te slijpen en de hoek waarin je werkt, kan je er zoveel mee..
    Ook ik heb schraapstalen van oude zaagbladen gemaakt bv van die B&D reprozaagjes. Een heb ik hol geslepen met een radius van 12 inch en die gebruik ik om fretborden in model te schrapen. Een plankje grenen waar in het blad is geklemd is af geschuind en bepaald de schraaphoek Werkt prima (voor mij) Wat de Vijl schraper betreft die is geslepen door het staal vlak op de slijpmachine te houden zodat de ronding van de steen een heel hol snijvlak geeft Hierdoor zijn de randen flinterdun maar heel hard en blijven erg lang vlijmscherp. Even met het staal over een wetsteen of aanzetstaal en het is weer voor een heel lange tijd scherp. Daarnaast is het materiaal als een beitel zinder bramen en krast dus niet. Om fineer te snijden heb ik op de zelfde manier van een half ronde vijl een mes gemaakt en daar een 15 graden lange rond lopende vouw aan geslepen over de bolle kant. De achterzijde die langs het liniaal gaat is vlak. Beter dan stanleymes die in een V is geslepen. (Bij gebrek aan een oude vlakbank beitel die we er vroeger op de scheepswerf voor gebruikte)
    Laatst gewijzigd door El_Mano; 24 januari 2016 om 13:22

Ontoerekeningsvatbaar

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door El_Mano Bekijk bericht
    Voor wat het waard is maar ik heb na het zien van die mooie schraapstalen van Stewmac een oude versleten vijl genomen die door geslepen en de tandjes er af. Toen op de slijpsteen een holle vouw rondom geslepen en dat ding is echt goud waard voor mij. Blijft heel lang scherp en even met een aanzetstaal plat over de vouw en de braan staat er weer op en schraapt perfect. Ik gebruik het ding ook voor het vlak maken van een scarfjoint bijvoorbeeld. Zo gemaakt en kost niet(s) veel. De foto's staan ook elders op het forum maar hier wat plaatjes.

image hosting free no registration

photos upload

upload pic
    Nice!

Dit setje hoorde ooit toe aan Stradivari. Toch niet een van de minste bouwers... :-)
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

www.javaca.eu

Ontoerekeningsvatbaar

Standaard

Een roze cookie tin banjo met een Stauffer headstock...
    Naam: image.jpg
Bekeken: 1133
Grootte: 9,7 KB

Gemaakt van een Jip en Janneke koekblik van de Hema...
Bekeken: 1236
Grootte: 19,5 KB

Dit is waarschijnlijk de enige CTB met een V-joint...
Bekeken: 1247
Grootte: 19,3 KB

Voor het hele verhaal: https://thedutchluthier.wordpress.co...kie-tin-banjo/
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

www.javaca.eu

Senior Member

Standaard

@Javaca, puur uit nieuwsgierigheid, hoe voorkom je dat de snaarspanning het blik verfrommelt?
    Heb je misschien een foto van de binnenkant? (ik zag het ook niet op je bouwverslag)
    "In God we trust, all others pay cash."

Standaard

hij is oogverblindend markant. Als je hierop een lief liedje speelt heb je gelijk een prachtig plaatje erbij....
    te gek!
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

Senior Member

Standaard

Cute! Ik gun RB-1 ook een middagje hierop
    Soundclip?

Standaard

Erg nieuw hier maar wat er deze week bij mij op de werkbank lag was een project van een ander van heel wat jaren geleden.

Er zat verkeerde lak op, en die werd plakkerig, niet echt ideaal voor een hals!

Helemaal kaal gehaald en opnieuw een gitaar van gemaakt in plaats van stofvanger.

En ineens is ie rood! oftewel oops de beits iets te dik gemaakt....

Dit begint er meer op te lijken

Wel voor de 3de keer vergeten op tijd handschoentjes aan te trekken

Tone en volume control plaatje gemaakt, origineel alleen een selectie schakelaar. Maar dat vond ik toch iets te weinig.

Mooi van een restje coromandel en een paar pokhouten knopjes

Het was wat te donker voor mooie foto's dus maar de flits gebruikt.

Een paar nieuwe mountingrings, ebben deze keer, het coromandel van de juiste maat is op, wel jammer want ik zou graag de hele gitaar bekleden met 1 houtsoort. maar ebben is natuurlijk wel een grote luxe.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten