Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 29 van 29
  1. #21

    Standaard

    Wat Plant laat zien op zijn foto zit ook op onze merkloze gitaar van 35-40 jaar oud. Peter de Smet , Luthier uit Schoondijke, in Zeeuws Vlaanderen, heeft ons laten zien hoe we die konden lager en hoger zetten en voorzien van nieuwe brug en kam
    En die klinkt wonderbaarlijk goed.
    De gitaar kostte destijds 3000Bfr.
    Heeft nu net een nieuwe brug en topkam gehad, mijn man zelf gedaan, en hij verslijt wel hoor maar klinkt nog heel goed.
    Wat betreft schroefbare halzen, er zijn ook opvouwbare gitaren die een scharnier in de hals hebben... of dat dan ook zo'n goed klinkende gitaren zijn?? geen idee

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie Bekijk bericht
    Wat wordt bedoeld met 'snap'?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    de wat scherpere attack, alsof de snaar "kletst"

  3. #23

    Standaard

    Ok, dank je!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  4. #24

    Standaard

    De discussie over bolt-ons en dovetails en hun voor en nadelen zal wel nooit ophouden. Als iemand me een Collings geeft zal ik er niet op spugen http://www.collingsguitars.com/Tour/neck.html
    Martin D-18V - Guild JF-30 12 - Northernlake OM/D (zelfbouw) - Northernlake Advanced Jumbo (zelfbouw)

  5. #25

    Standaard

    Behalve het aspect dat het voor 'maintenance'-doeleinden makkelijker is, zo'n bolt-on vraag ik mij toch af of het echt scheelt met een gelijmde hals.
    Tja, met Velpon een hals lijmen zal niet gaan, maar de lijmen die gebruikt worden zijn toch dusdanig dat die heel hard worden.
    Dus contact tussen de kast en de hals zal dan toch wel goed zijn, lijkt mij.
    Voor de duidelijkheid.... ik heb het dan niet over elektrische gitaren, maar akoestisch.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernest01 Bekijk bericht
    Tja, met Velpon een hals lijmen zal niet gaan, maar de lijmen die gebruikt worden zijn toch dusdanig dat die heel hard worden.
    Dus contact tussen de kast en de hals zal dan toch wel goed zijn, lijkt mij.
    Is dat zo? Ik meen juist dat kneiterharde lijmen zoals epoxy worden gemeden in de instrumentenbouw en dat juist traditionele lijmen zoals beenderlijm en houtlijm gebruikt worden.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.535

    Standaard

    Epoxy is a bitch als je het wil verwijderen en vroeg of laat zullen de meeste gitaren toch een neck reset nodig hebben.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.967

    Standaard

    Het verwonderde mij dat niet bekend was dat bij Taylor de halzen altijd geschroefd zijn. Dan zal het gegeven dat de kop altijd aan de hals is gelijmd nog wel minder bekend zijn? Ik meen me te herinneren dat ze dat doen omdat een hals+kop uit één stuk een veel groter stuk basishout vraagt.
    En, qua geluid: ach, ik denk dat een gitarist de doorwerking van elk detail hoort in het geluid, zolang hij tenminste van dat detail van tevoren op de hoogte is. Zo niet, dan wordt het al een stuk lastiger .

    Groet, Jan.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.497

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jplm Bekijk bericht
    Dan zal het gegeven dat de kop altijd aan de hals is gelijmd nog wel minder bekend zijn? Ik meen me te herinneren dat ze dat doen omdat een hals+kop uit één stuk een veel groter stuk basishout vraagt.
    En omdat het sterker is, de nerf loopt dan als het ware parallel aan de trekkracht van de snaren.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top