Hee het lampje en de schakelaar zijn omgedraaid!
Mooi hoor. Respect voor de mensen die hun eigen pedaaltjes maken.
Grtx, Marc
Bekijk hier mijn gear.
Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!
Weer een 'custom' pedaaltje klaar, ditmaal een chorus-'achtig'-ding...
De basis is het schema van een 'Little Angel' (Rick Holt), dus een PT2399 chip die met
een simpele LFO gemoduleerd wordt. Ik heb de vref. van de PT verhoogd naar 7 volt,
waardoor de delaytijd iets korter is geworden.
Verder heb ik het 'bereik' van de speed en depth aangepast, zodat deze wat meer in het
werkbare gebied zitten, en ook een 'blend' regelaar toegevoegd.
Het (blauwe) ledje knippert vrolijk op de speed van de LFO, niet echt een toevoeging
maar staat verder wel stoer![]()
Omdat de PT2399 nogal noisy is, word er in het ontwerp (intensief) op de delaylijn gefiltert,
ik heb dit aangepast met een regelbare low-pass filter, en kan dus per situatie het hoog
af filteren.
Een standaard behuizing met een decal en de nodige lagen blanke lak, geven het geheel best
een net aanzien wat mij betreft...
Ziet er heel netjes uit!
Het technische verhaal snap ik verder niet veel van, maar hoe klinkt ie?
En is een chorus bouwen moeilijk voor een beginner?
Wil in de toekomst naast mijn midi board met rack zut een klein pedalboard maken, met een preamp, wah, tuner, chorus en delay, dus misschien wel leuk om die zelf in elkaar te hobbyen.
Laatst gewijzigd door D3nnis; 14 april 2016 om 10:04
Ik ben zelf erg tevreden over het resultaat, mede omdat het trappertje door het vele aanpassen,
bedenken en proberen langzamerhand geheel naar mijn eigen smaak is gegroeid.
Dat is denk ik ook een beetje de 'kick' van een zelfgeknutseld pedaaltje...
Hoe vind je hem nou klinken Dutch , in vergelijking met de populaire choruspedalen . Vind je hem echt beter en zo ja , op welke punten
In dit specifieke geval praat je over een relatief simpel ontwerp met een gering aantal componenten.
De beperkingen die dat met zich meebrengt hoor je (natuurlijk) deels terug, waardoor de inzetbaarheid
gewoon wat minder is. Mijn opzet was het pedaal juist voor (high)gain situaties te tweaken, zonder
meteen in 'Bon-Jovi' land te belanden, en daarin ben ik aardig geslaagd, al zeg ik 't zelf...
En nee, dit is uiteraard geen CE-1 of mijn persoonlijke favoriet de MXR 234, maar goed dat zijn ook
wezenlijk zulke andere pedalen, bovendien beide analoog realiseer ik me nu
@D3nnis, het zelf in elkaar knutselen van pedalen kun je zo moeilijk maken als je zelf maar wil.
Met een beetje soldeer skills en een multimeter kun je met bijvoorbeeld zo'n 'fx kitje' al gauw tot
hele redelijke resultaten komen, zeker als je bijvoorbeeld begint met een (simpele) overdrive.
Ik heb vorige week een kleine ooginfectie opgelopen waardoor ik weinig kon zien/doen/etc. Dat gaf me wel wat tijd om plannen te maken en dingen te verzinnen.
Een van de dingen die ik bedacht had is dat ik tegenwoordig een vrij vaste set aan effecten gebruik, met maar een paar wisselingen afgelopen jaar. De grootste euvels van mijn pedalenplank zijn dat hij A) nogal zwaar en groot is, en B) de bekabeling is en blijft altijd een zwakte. Dat laatste heeft niet alleen met mijn kabels (George L, want hele kleine jacks) te maken, maar ook dat jacks los kunnen raken. Met een programmeerbare looper heb je overigens 2x zo veel kabels nodig van bij elkaar toch een redelijke totale lengte.
... dus ik heb dit gekocht:
Een Coron RM8 19" mixer. En niet om te mixen, maar als basis/behuizing voor een multi-effect die ik met MIDI ga besturen. Alles gaat er dus uit (op misschien de trafo na) en hij zal dan het volgende ongeveer gaan krijgen:
* Arduino
* Stuk of 10 relais
* Stuk of 10 effecten, of wat schakelbare externe loops
* iSP Decimator G-String noise gate
* Iets van een display; misschien wel gewoon numeriek.
* Midi IN/OUT/9VDC Power over een DIN 7-connector
En ik hoor jullie denken "Relais?!? Blasphemy! Daar ... moet ... een ... AD75019 in, daar moet een AD75019 in, daar moet een AD75019, daar moet een AD75019 in."
Nou, daar heb ik deze voor gekocht:
Ja, nog eentje.
Ik heb er dus 1 om een relaislooper in te bouwen (relatief simpel, kan snel gerealiseerd worden) en 1 om gedurende een langere tijd mee aan te klooien
Ik ben ook rond aan het kijken om een simpele footswitch te maken, of een bestaande footswitch leeg te halen om daar mijn eigen in te bouwen. Op termijn wil ik misschien ook een VCA maken of een midi-bestuurde wah; dit om mijn pedalboard nog leger te maken: switcher + buffer + tuner + 2 expressie-pedalen.
Eerst maar even genezen. En waar kan ik dat beter doen dan op vakantie!![]()
Nice! Ik had zelf ooit eens een zelfde soort idee maar dan ook nog de pots (en schakelaars) van de effecten zelf te automatiseren zodat je wel je favorite stomp boxes kon hebben, maar ook het voordeel van presets en programeerbaarheid.
Ik kwam er alleen niet uit hoe je die pots krijgt aangestuurt (anders dan met een servo!)...
Als je in je looper ook een mixer maakt kan je ook effecten parallel zetten. Zeker met stereo kan dat heel mooi zijn...
Leuk projectje hoor!![]()
Grtx, Marc
Bekijk hier mijn gear.
Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!
Favorieten/bladwijzers