Als ik een tip mag geven, leer eerst al de noten van de major en minor triads, en dat tesamen met alle noten op je gitaarnek. Als je die triads onder de knie hebt schakel je over op de volledige major scale (en relatieve minor scale) met de circle of fifths als leidraad.

Zoek de formules van de scales en akkoorden op en schrijf ze allemaal zelf uit op papier. Duid de hele en halve tonen aan, duid aan welke noten je gebruikt om elk akkoord te maken. Daarna schrijf je zelf de circle of fifths uit en bestudeer je die grondig en dan gaan al de major en minor scales een eitje zijn.

Ik zweer je, als je dat echt gedaan hebt dan ga je alles zoveel beter begrijpen en ga je overal linken zien.
Maar dit kost even tijd en inspanning, ik heb het allemaal in 3 weken vanbuiten geleerd, de noten op mn nek ben ik nog mee bezig maar dat gaat elke dag beter!

Het doel is om scales en akkoorden niet als apparte onderdelen te zien en zeker niet te blijven hangen in de hokjesmentaliteit van het caged systeem. Want dat is nu net het punt waar de meeste blijkbaar op blijven hangen.