Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 19 EersteEerste ... 21011121314 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 184
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Als sustain bestaat (en dat wordt door niemand betwist), dan treedt die op vanaf het moment dat er trilling is, en niet enkel op het einde van een trilling. Als er verschil in sustain is tussen verschillende materialen (en ook dat lijkt iedereen te aanvaarden) gaan de trillingen dus ook op een verschillende manier interageren met die sustain. maw. sustain is klank.

Mijn woordje "dus" is wel degelijk een vaststelling van een feit: nl dat Stijn met zijn stelling beweert dat sustain verschilt per soort. Ik ga daar overigens mee akkoord
    Niet mee eens (dus sustain is klank.) Dat is een vast stelling die in mijn ogen geheel mank gaat.
    Ik ga wel akkoord met de stelling dat sustain per soort verschilt.
    Sustain is duur van de trilling en geen toon.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Voor dat iedereen me afbrand: ik ben een leek! Ik heb wel een basgitaar van Soundcompund (Catalyst guitars) en een status Graphite met een grafieten hals. Deze klinken hoe dan ook anders dan mijn andere basgitaren. Materiaal maakt wel degelijk uit. De manier waarop de snaar trilt is afhankelijk van constructie en materiaal. Beter of slechter: de keus aan U heren, en dames natuurlijk.......

Robin.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Maar als die bewegingen worden beïnvloed door externe factoren (solid/hollow/resonator, materiaal, etc.), hoor je dat toch terug? Het geluid dat een pickup produceert is geen schone sinusvorm. De toonhoogte wordt bepaald door de grootste beweging, de klank door alle andere kleinere bewegingen (harmonischen of boventonen).
    Beste Kim,
    We hebben het de hele tijd over massieve bodys, bodys die geen invloed uitoefenen op de keten: nut/snaar/SPANNING/pickup/brug.
    Een akoestische gitaar/resonator/hollowbody etc hebben direct invloed op de spanning en de brug (omdat deze verandert van plaats en daardoor de lengte van de (spanning) snaar verandert. Daardoor verandert dus inderdaad de toon.

Ik ga nu niet weer het zelfde uitleggen, ik zal hierna niet meer reageren op verhalen over hollowbody's resonatoren en akoestische bodys etc. daar gaat de hele discussie niet over. Dus, als ik geen antwoord geef op een vraag zal dat komen omdat in dit draadje die vraag al is beantwoord.

Zij er nog nieuwe argumenten?
    (en dan niet argumenten als; ik heb twee gitaren en die klinken beiden anders, dus heb ik bewezen dat hout uitmaakt bij elektrische gitaren)

Sorry Miyaru, ik bedoel niet om je af te branden, maar dat is echt geen argument. Er zijn te veel andere variabelen die hier een rol spelen.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 16 maart 2015 om 11:32

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Beste Kim,
    We hebben het de hele tijd over massieve bodys, bodys die geen invloed uitoefenen op de keten: nut/snaar/SPANNING/pickup/brug.
    Een akoestische gitaar/resonator/hollowbody etc hebben direct invloed op de spanning en de brug. Daardoor verandert dus inderdaad de toon.
    Mijn excuses daarvoor. Maar dan nog blijft de kern van mijn stelling staan. De trilling van een snaar en daarmee de output van de pickup is geen schone sinusvorm. Waarom zou alles invloed hebben op die boventonen, behalve het materiaal?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Helemaal mee eens,..
    Wat een ontzettend flauwe reactie. Geef ik antwoord op je vraag e&a wetenschappelijk te onderbouwen, reageer je op de enige regel die niet wetenschappelijk is.
    Sja.

Senior Member

Standaard

Sorry Pepe, je hebt gelijk, ik werd ook een beetje flauw van het eindeloos herhalen van de zelfde basis principes.
    Mijn excuses daarvoor.
    Je zei:
    Sustain is geen lange streep die abrupt ophoud. Het is een onderdeel van de lengte van een toon die verder nog attack, decay en release kent. Het zijn complexe parameters die bepaald worden door de snaartrilling.
    Als de neck en body geen invloed zouden hebben op het trillen van een snaar heb je pure vibratie. Maar vooral een neck kan die trilling beinvloeden. Nooit gehoord van dode plekken? Dat betekent dat er frequenties optreden die elkaar wegstrepen waardoor energie verdwijnt. Andersom kunnen resonanties van een neck iets toevoegen aan de snaar trilling.
    einde quote.

Ik zal ook nooit beweren dat sustain een lange streep is die abrupt op houdt.
    De toon kent inderdaad meerdere onderdelen, zoals attack, decay ( ik vermoed dat je bedoeld sustain die afneemt?) en release. Veelal zaken die te maken hebben met de snaarspanning en kracht/hoek waaronder en waarmee deze wordt aangeslagen.
    Daarmee bewijs je natuurkundig nergens dat sustain een toon verandert, alleen dat er een steeds verdere verzwakking op treedt.
    Net als een strak gebundelde LED lamp waarmee ik op een muur schijn. Elk type LED heeft een bepaalde kleur "temperatuur" noem het voor het gemak van de vergelijking een kleur toon.
    Als ik nu met deze LED op een muur schijn, is er een bepaalde hoeveelheid Lux op een beperkt gedeelte van de muur.

Als ik nu achteruit loop zal de plek groter worden, maar de hoeveelheid Lux zal afnemen terwijl de kelurtoon echter gelijk blijft.
    Naar mate ik veel verder achteruit loop zal de hoeveelheid Lux uiteindelijk volledig verdwijnen.
    De hoeveelheid lumens die nog steeds uit de lamp komt alsmede de kleurtoon blijft echter steeds gelijk.

Het is natuurlijk niet iets wat je 1 op 1 kunt vergelijken, maar het gaat hier meer om de decay / sustain.

Een nek kan alleen invloed hebben op de toon, als de nek verantwoordelijk wordt voor een verandering in lengte van de snaar, doordat deze bijvoorbeeld flexibel is. Dan verander je de lengte van de snaar, dus een van de basis onderdelen van de keten.

Misschien praten we ook allemaal steeds over verschillende zaken als we toon bedoelen.
    Ik bedoel daarmee NIET de duur / lengte etc van de toon, Ik bedoel daarmee de klank/toonhoogte/ incl. harmonische etc.
    zo beter?
    Laatst gewijzigd door grizzly; 16 maart 2015 om 12:10

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Niet mee eens (dus sustain is klank.) Dat is een vast stelling die in mijn ogen geheel mank gaat.
    Ik ga wel akkoord met de stelling dat sustain per soort verschilt.
    Sustain is duur van de trilling en geen toon.
    kan jij sustain scheiden van tone? kan je het apart meten? zeker niet. je zal dat altijd meten in relatie tot de trilling. waarom haal je die dan toch uit de equasion? het gaat hier over wat mensenoren horen he. die horen niet gesheiden grafieksinusjes

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    kan jij sustain scheiden van tone? kan je het apart meten? zeker niet. je zal dat altijd meten in relatie tot de trilling. waarom haal je die dan toch uit de equasion? het gaat hier over wat mensenoren horen he. die horen niet gesheiden grafieksinusjes
    Iedereen mag natuurlijk zijn eigen definitie hebben van wat hij of zij bij een toon vind.
    Voor mij:
    Als ik iemand op een fluit hoor blazen, hoor ik een toon. Hoe lang of kort ik die toon hoor is daarvoor (bij mij) niet van belang.
    Het gaat mij bij toon niet om de duur ervan.

Als een ander dit wel vind, ook goed, maar dan praten we over 2 verschillende zaken.
    Wanneer we al geen consensus kunnen vinden over de afmeting van het speelveld en het aantal spelers, dan kunnen we moeilijk een eerlijk wedstrijdje spelen.

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Dat verhaal over sustain is enkel de inleiding. Het idee is, attack/decay/sustain/release wordt beïnvloed door de resonantie van het hout. Ook de toon of harmonic content.
    (Een dode plek op een hals is een voorbeeld. Je kan dat fenomeen niet verklaren zonder de inbreng van de neck.)

linkje

Laatst gewijzigd door Pepe; 16 maart 2015 om 12:55

Senior Member

Standaard

Ok Pepe,
    En wanneer hoor je die dode plek in je nek?
    Doorlopend na het aanslaan van een vrije snaar tijdens de toon, of als je ergens vanaf een bepaalde fret speelt?
    Mooi gedaan trouwens met die tekening. Dat maakt het mooi inzichtelijk.

btw,
    Ik zou sustain nooit aanduiden met een vlakke lijn, want sustain is een waarde die doorlopend afneemt.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 16 maart 2015 om 13:03

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten