Voor dat iedereen me afbrand: ik ben een leek! Ik heb wel een basgitaar van Soundcompund (Catalyst guitars) en een status Graphite met een grafieten hals. Deze klinken hoe dan ook anders dan mijn andere basgitaren. Materiaal maakt wel degelijk uit. De manier waarop de snaar trilt is afhankelijk van constructie en materiaal. Beter of slechter: de keus aan U heren, en dames natuurlijk.......
Robin.
Beste Kim,
We hebben het de hele tijd over massieve bodys, bodys die geen invloed uitoefenen op de keten: nut/snaar/SPANNING/pickup/brug.
Een akoestische gitaar/resonator/hollowbody etc hebben direct invloed op de spanning en de brug (omdat deze verandert van plaats en daardoor de lengte van de (spanning) snaar verandert. Daardoor verandert dus inderdaad de toon.
Ik ga nu niet weer het zelfde uitleggen, ik zal hierna niet meer reageren op verhalen over hollowbody's resonatoren en akoestische bodys etc. daar gaat de hele discussie niet over. Dus, als ik geen antwoord geef op een vraag zal dat komen omdat in dit draadje die vraag al is beantwoord.
Zij er nog nieuwe argumenten?![]()
(en dan niet argumenten als; ik heb twee gitaren en die klinken beiden anders, dus heb ik bewezen dat hout uitmaakt bij elektrische gitaren)
Sorry Miyaru, ik bedoel niet om je af te branden, maar dat is echt geen argument. Er zijn te veel andere variabelen die hier een rol spelen.
Laatst gewijzigd door grizzly; 16 maart 2015 om 11:32
Sorry Pepe, je hebt gelijk, ik werd ook een beetje flauw van het eindeloos herhalen van de zelfde basis principes.
Mijn excuses daarvoor.
Je zei:
Sustain is geen lange streep die abrupt ophoud. Het is een onderdeel van de lengte van een toon die verder nog attack, decay en release kent. Het zijn complexe parameters die bepaald worden door de snaartrilling.
Als de neck en body geen invloed zouden hebben op het trillen van een snaar heb je pure vibratie. Maar vooral een neck kan die trilling beinvloeden. Nooit gehoord van dode plekken? Dat betekent dat er frequenties optreden die elkaar wegstrepen waardoor energie verdwijnt. Andersom kunnen resonanties van een neck iets toevoegen aan de snaar trilling. einde quote.
Ik zal ook nooit beweren dat sustain een lange streep is die abrupt op houdt.
De toon kent inderdaad meerdere onderdelen, zoals attack, decay ( ik vermoed dat je bedoeld sustain die afneemt?) en release. Veelal zaken die te maken hebben met de snaarspanning en kracht/hoek waaronder en waarmee deze wordt aangeslagen.
Daarmee bewijs je natuurkundig nergens dat sustain een toon verandert, alleen dat er een steeds verdere verzwakking op treedt.
Net als een strak gebundelde LED lamp waarmee ik op een muur schijn. Elk type LED heeft een bepaalde kleur "temperatuur" noem het voor het gemak van de vergelijking een kleur toon.
Als ik nu met deze LED op een muur schijn, is er een bepaalde hoeveelheid Lux op een beperkt gedeelte van de muur.
Als ik nu achteruit loop zal de plek groter worden, maar de hoeveelheid Lux zal afnemen terwijl de kelurtoon echter gelijk blijft.
Naar mate ik veel verder achteruit loop zal de hoeveelheid Lux uiteindelijk volledig verdwijnen.
De hoeveelheid lumens die nog steeds uit de lamp komt alsmede de kleurtoon blijft echter steeds gelijk.
Het is natuurlijk niet iets wat je 1 op 1 kunt vergelijken, maar het gaat hier meer om de decay / sustain.
Een nek kan alleen invloed hebben op de toon, als de nek verantwoordelijk wordt voor een verandering in lengte van de snaar, doordat deze bijvoorbeeld flexibel is. Dan verander je de lengte van de snaar, dus een van de basis onderdelen van de keten.
Misschien praten we ook allemaal steeds over verschillende zaken als we toon bedoelen.
Ik bedoel daarmee NIET de duur / lengte etc van de toon, Ik bedoel daarmee de klank/toonhoogte/ incl. harmonische etc.
zo beter?
Laatst gewijzigd door grizzly; 16 maart 2015 om 12:10
Iedereen mag natuurlijk zijn eigen definitie hebben van wat hij of zij bij een toon vind.
Voor mij:
Als ik iemand op een fluit hoor blazen, hoor ik een toon. Hoe lang of kort ik die toon hoor is daarvoor (bij mij) niet van belang.
Het gaat mij bij toon niet om de duur ervan.
Als een ander dit wel vind, ook goed, maar dan praten we over 2 verschillende zaken.
Wanneer we al geen consensus kunnen vinden over de afmeting van het speelveld en het aantal spelers, dan kunnen we moeilijk een eerlijk wedstrijdje spelen.
Dat verhaal over sustain is enkel de inleiding. Het idee is, attack/decay/sustain/release wordt beïnvloed door de resonantie van het hout. Ook de toon of harmonic content.
(Een dode plek op een hals is een voorbeeld. Je kan dat fenomeen niet verklaren zonder de inbreng van de neck.)
linkje
![]()
Laatst gewijzigd door Pepe; 16 maart 2015 om 12:55
Ok Pepe,
En wanneer hoor je die dode plek in je nek?
Doorlopend na het aanslaan van een vrije snaar tijdens de toon, of als je ergens vanaf een bepaalde fret speelt?
Mooi gedaan trouwens met die tekening. Dat maakt het mooi inzichtelijk.
btw,
Ik zou sustain nooit aanduiden met een vlakke lijn, want sustain is een waarde die doorlopend afneemt.
Laatst gewijzigd door grizzly; 16 maart 2015 om 13:03
Favorieten/bladwijzers