Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 52
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Nou, dat ziet er toch bijna uit als een gitaar, niet?
    Thanks! Omdat het op een "echte" gitaar begint te lijken heb ik er ook maar eens een "echt" logo ingelegd:

Tekenen:

Uit "graveren" met een dremel:

Stripjes fineer er in plakken met wat houtlijm:

en afschuren.

De donkere verkleuring rondom is van vocht uit de lijm en die is inmiddels weer helemaal weggetrokken. ziet er beter uit i het echt dan op de laatste foto.

Omdat ik daarmee de versier-smaak te pakken had heb ik ook het geschilderde "rozet" rond het klankgat vervangen door een fineer-ring en wat extra versiering op het bovenblad. Heb ik geen foto's van gemaakt.
    Laatst gewijzigd door Nejra; 18 januari 2015 om 08:58

Senior Member

Standaard

Wel heb ik foto's van het aanbrengen van de eerste binding rond het voorblad.:

Eerst moet er een randje voorblad weg.
    Randje aftekenen, insnijden met een scherp mes en met een op de juiste wijze misbruikt klein beiteltje is het randje zijkant zo weg:

Op deze manier heb ik geen problemen "met frezen rond de hals". Enige voorkennis met betrekking tot het werken met kleine beiteltjes is daarentegen wel noodzakelijk

Randjes glad geschuurd en dan gaan we binding plakken. Zoals de rest van deze gitaar: mogelijk een tikje alternatief...

De bedoeling is een twee-kleurige binding - wit van binnen, lichter hout van buiten - en ik maak deze van zogeheten "kantenband" van de bouwmarkt. Voor echte "puristen" zal het waarschijnlijk een gruwel zijn, zo'n kunststof-instant-binding, maar dat geldt wel voor meer elementen aan deze gitaar.
    Terug naar dat kantenband: het is eigenlijk bedoeld om de rand van spaanplaat kastplanken mee af te werken, kost maar een paar euro voor rolletje van een meter of wat. Makkelijk te verwerken: kleeft vanzelf en aanbrengen gaat met een oud strijkijzer. Wel is het veel te breed, dus vooraf in de lengte richting in tweeën knippen (gewoon met een schaar) helpt.

Eerst wit er omheen strijken:

Randje afsnijden met een scherp mes en afschuren, buitenkant van de witte laag ook iets opschuren en dan kan de tweede laag er omheen. Bij een vorige gitaar hen ik meerdere randjes wit gedaan, dat ziet er dan uit als een dikkere witte binding. Hier wil ik een tweekleurig-effect en wordt het tweede laagje een lichte houtkleur.

Resultaat:

In detail:

Eigenlijk valt het tweekleurige effect me een beetje tegen: Je ziet het wit nauwelijks afsteken tegen het bovenblad. Misschien had ik beter zwart dan wit kantenband kunnen nemen. Hopelijk wordt het kleurverschil wat groter bij het lakken. In ieder geval levert het wel een net strak randje op.... :-D

Wordt vervolgd!
    Laatst gewijzigd door Nejra; 18 januari 2015 om 08:57 Reden: Taalfouten verwijderen

Standaard

Ik begin die alternatieve zoektocht van jou steeds leuker te vinden, Nejra.

In de post hierboven spreek je ook over een 'vorige gitaar'? Heb je er dan reeds eentje gebouwd op gelijkaardige wijze, of welke onorthodoxe manieren kwamen daar bij bovendrijven? Ben wel benieuwd.

Tee.
    Tee.

Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Ik begin die alternatieve zoektocht van jou steeds leuker te vinden, Nejra.

In de post hierboven spreek je ook over een 'vorige gitaar'? Heb je er dan reeds eentje gebouwd op gelijkaardige wijze, of welke onorthodoxe manieren kwamen daar bij bovendrijven? Ben wel benieuwd.

Tee.
    Sorry, weinig vernieuwends bij die vorige gitaar.
    Die vorige gitaar was deze:

Een beetje een 13-in-een dozijn LesPaul van een van internet getrokken bouwtekening met heel weinig onorthodoxe(nou ja, dat kantenband dus) en veel te veel gekochte componenten. Te weinig om bijzonder te zijn, maar genoeg om net even verder te kijken en mij een "Dit was leuk, nu nog een keer, maar dan maak ik alles zelf op mijn eigen manier" gevoel te geven.

Ik begin er zelf ook steeds meer lol in te krijgen. Ik ben bang dat dit wel eens niet het laatste zelfbouwinstrument zou kunnen zijn.....
    Laatst gewijzigd door Nejra; 18 januari 2015 om 10:52

Senior Member

Standaard

Geduld en blijven doorgaan is de juiste instelling imho. Toen ik begon met mn 1e gitaar raakte ik voor 't eerst in m'n leven een frees aan. Gelukkig was de eerste een oefenstukje :wink:

Niet om te zeiken, maar als ik ooit een akoustische ga doen doe ik het op de "normale" volgorde waarbij je de voor- en achterkant op de zijkant plakt en niet andersom
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Niet om te zeiken, maar als ik ooit een akoustische ga doen doe ik het op de "normale" volgorde waarbij je de voor- en achterkant op de zijkant plakt en niet andersom
    Dat is niet zeikerig hoor. Zoals aangegeven in de openingspost is dit een probeersel. Een experiment zo je wilt. Dit topic is gemaakt omdat mensen graag wilden weten wat ik ging doen en met welk resultaat. Ik ben de laatste om te verwachten dat iedereen het voortaan zo gaat aanpakken.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nejra Bekijk bericht
    Ik begin er zelf ook steeds meer lol in te krijgen. Ik ben bang dat dit wel eens niet het laatste zelfbouwinstrument zou kunnen zijn.....
    Geen reden tot angst... Of schaamte... Maar ga je dan weer kiezen voor een alternatieve benadering, of wordt het een instrument volgens de 'regels'?

Groet,
    Arne

Senior Member

Standaard

Goede vraag. Daar heb ik nog niet zo over nagedacht. Met de meeste zaken ben ik nogal praktisch ingesteld en heb ik een bepaalde "eindconstructie " voor ogen. Zo ook deze gitaar. Als je die nu bekijkt zie je iets dat ook langs conventionele weg gebouwd had kunnen zijn. Slechts de weg daar heen heeft wat anders gelopen. Ik sluit niet uit dat dat vaker voor zal komen, maar vooralsnog ga ik me eerst maar eens met de afronding van deze gitaar bezig houden, voordat ik plannen maak voor een volgende.

Senior Member

Standaard

Zonder woorden:

Senior Member

Standaard

Cool. Hoe klinkt ie?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten