Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 70

Threaded View

Senior Member

Standaard Trafo's

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    En nu nog eens de spice modellen voor die potloodbuisjes die ik heb liggen
    Tutorial gaat nog steeds als 'n speer.
    Die modellen zou ik dan ook wel willen hebben. Tot nog toe niet gevonden... Misschien moet ik binnenkort maar leren om die modellen aan te passen met een curvefitter. Ik heb al zo'n programmaatje maar ik kan er nog niet mee omgaan.
    Ik wil binnenkort gaan experimenteren met potloodbuisjes en breadboard voor een buizenwah en voorversterker. Voor die buizenwah heb jij volgens mij nog een 2,2 Henry spoel liggen die ik binnenkort ga bestellen.

In dit deel gaan we onze eerste trafo klussen.

Drie dezelfde trafo's, namelijk een goede kwaliteit 10k:10k audiotrafo maar met drie verschillende metingen.
    L1...5 Hebben de volgende eigenschappen (klik met de rechtermuisknop op de spoel om ze aan te passen)
    Inductance: 36 Henry
    Series Resistance: 1 kOhm
    Parallel Capacitance: 100 pF

Het makkelijkste is om L1 de juiste eigenschappen te geven en die dan 4 keer te kopiëren.

L6 en L7 zijn halve wikkelingen:
    Inductance: 9 Henry
    Series Resistance: 500 Ohm
    Parallel Capacitance: 200 pF

De zelfinductie gaat kwadratisch met het aantal wikkelingen dus we houden een kwart over. Om de resonantiefrequentie gelijk te houden moeten we de capaciteit verdubbelen.

K1...3 zijn de k-statements. Die koppelen de spoelen aan elkaar. Een waarde van .998 werkt meestal goed voor mij. Om de eigenschappen van de trafo met drie spoelen gelijk te houden moet die een k hebben van .997333 dus 33% meer lekinductie. Ik ben nog niet aan de wiskunde van het waarom toegekomen.

Er is te zien dat de bas minder goed doorkomt als je de trafo met een hoge impedantie aanstuurt. Dit komt omdat bij lage frequenties de zelfinductie van de primaire niet meer hoog genoeg is om de bron onbelast te laten.

De respons over L6 heeft een onwenselijke rimpel omdat het resonante circuit van L7 ongedempt is gelaten.

TIP: Als je op het hamertje klikt kom je bij het "Control Panel"
    Bij "Drafting Options" en "Waveforms" kun je "thick lines" aanvinken als je dat fijner vindt werken.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 9 januari 2015 om 18:21

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten