Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 27
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.132

    Standaard

    Ik ben toch bang dat 15 watt erg klein gaat klinken als je 100 watt gewend bent. Qua volume zal het heus wel voldoende zijn maar een groots geluid zal het niet worden. Ik denk dat het tegen gaat vallen.... Als je in een muziekzaak gaat uitproberen of bij iemand thuis zal het allemaal mooi en vol klinken maar in een grote oefenruimte terwijl de rest van de band staat te blazen zal er niet veel van overblijven. Uiteraard ken ik jouw specifieke situatie niet! Bij een klein Bluestrio zal zo'n 15 watter waarschijnlijk goed tot z'n recht komen. Waarom niet een 4 x el84? Zeg maar zo'n 40 á 50 watt? Ik denk hier bij aan een Tubemeister 36 of een Statesman Quad el84.

  2. #12

    Standaard

    Minder vermogen is dan een feit, maar als hij zijn versterker op 2 of 4x12 aansluit kan dat toch best mooi uitpakken?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    20W 6V6 kan absoluut knallen! Ben er zeer tevreden mee in m'n Budda Superdrive V20. Heb in deze combo alleen de speaker vervangen, maar dat was omdat de klank kleur van de originele Budda Phat speaker mij niet aanstond (te aggressief / "in your face"), opgelost met een Celestion Alnico Gold. Ik zou zeggen: weet niet over welke 100 Watters je nu speelt, maar probeer eens van hetzelfde merk een 15-20 Watter uit. En ja, Amps in een kleine combo kunnen klein klinken, dat hoeft niet aan het amp circuit/eindbuizen te liggen...


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  4. #14

    Standaard

    Bedankt allemaal!

    Nuttige antwoorden.

    De bedoeling is inderdaad om de head op een 4x12 aan te sluiten. Speel nu meestal over een laney KLIPP 100w en soms over een bassman 70. Heerlijke amps maar beiden te luid. De KLIPP omdat er geen mastervolume op zit. De bassman is ook super maar iets te clean op lager volume.
    En kun je een Laney van 74' nog vergelijken met één van 2014?

    Ik zou eigenlijk de bassman moeten weg doen en voor dat geld een mooie 20/30 watter kopen maar ja, het zou al een héél mooie vervang amp zijn om zonder verdriet afscheid te nemen van de bassman... Dus als er iemand een interessant ruilvoorstel heeft op dat vlak?
    Een dr Z. headje zou me wel iets doen denk ik... :-)

    Na alles wat door te lezen vermoed ik dat de Peavey Valveking 20 Micro Head dan miss iets meer ballen zal hebben dan de Laney cub.

    Of misschien de Jet City 22H?

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.201

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door scabiosa Bekijk bericht
    De bassman is ook super maar iets te clean op lager volume.

    Ik zou eigenlijk de bassman moeten weg doen en voor dat geld een mooie 20/30 watter kopen

    6v6jes er in

  6. #16

    Standaard

    Haja?

    Zou het werkelijk zo eenvoudig kunnen zijn dan?
    In dat geval ben je mijn held van de dag!!!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.201

    Standaard

    Zo simpel is het eigenlijk wel. Natuurlijk wel een setje zoeken wat lekker bij je 6L6jes past anders kun je niet wisselen mocht je dat willen en een beetje op de impedantie letten.

    Een 70watter is een ultralineaire eindtrap wat je ook omschakelbaar kan maken naar een lineaire 50watt
    Laatst gewijzigd door cluseau; 7 september 2014 om 13:07

  8. #18

    Standaard

    hmmmmm, in het archief heb ik hierover het één en ander gevonden en blijkt dat de bassman dan op 8ohm zou draaien. Niet ideaal, al mijn cabinetten zijn 4 of 16 ohm...
    En blijkbaar zou het dan ook problemen kunnen geven met een te hoog voltage door de buizen.
    Men zegt er ook dat je de (pentode) 6L6 in triode stand kan schakelen dan ga je van ong. 50W naar 30W. Het verschil zou een kleine 3 dB zijn.
    Maar ja, lijkt me veel gedoe voor niet zoveel stiller.

    Denk dat ik misschien toch gewoon eens zo'n Laney Cub headje ga proberen...

  9. #19

    Standaard

    wat denk je van een power soak?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Ik heb een Blonde Showman met 85 watt ( 1963 ) die voor veel zaken eigenlijk te veel volume levert. Daarnaast heb ik nu een Kitty Hawk Junior , een Bluesjunior , een Excelsior en een Laney VC30 212. Die laatste is 30 watt en levert een prachtig breed geluid.
    Ik experimenteer wat met geluid op die manier. Hangt ook een beetje af van de stijl muziek die je speelt. Als je veel clean , reverb , delay en chorus gebruikt is een vc30 een prima optie en hij is goedkoop. Hij heeft ook nog 2 kanalen.
    De bluesjunior heeft dezelfde EL84 eindbuizen , maar slechts 2 tegenover de 4 van de Laney. Levert 15 watt en gaat echt hard. Kleine cafe`s zijn geen probleem. Lekker tilbaar ook nog.
    De Excelsior levert met z`n 6V6 ook 15 watt , maar de 15 inch levert meer bottom end. Eveneens rete goedkoop en heeft zijn eigen geluid. De 6v6 levert een andere drive op omdat die alleen maar ontstaat bij het open draaien van de amp ( geen gain regeling ).
    Door met die kleine amps te experimenteren kun je het jezelf veroorloven de amps gewoon te houden en door elkaar te gebruiken i.p.v. highend gear te kopen en te verkopen...... en het levert een hoop lol op en een stukje ervaring.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top