Zijn 5 wattertjes.
Net 2K2 geprobeerd, spanning daalt 3V, blijft zo'n 10V hoger dan de anodespanning.
Tis trouwens wel zo dat ik er geen signaal op heb, lees hier en daar via google dat het dan allemaal anders uit pakt. Misschien moet ie eerst verder afgebouwd worden, dan trekt een ECC83 ook nog wat stroom. Wordt het vast weer anders van.
Heb trouwens nog een 1K weerstand in de voeding, voor de schermroosterweerstand. Zeg maar op de plaats waar de Vox een 470 ohm heeft. Schermrooster (en preamp) spanning komt overigens van die 'anti-parallelle' wikkeling van de OT (++ in het schema):
![]()
Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
Aangeboden: niets
Driver trap voor de eindversterker zit er nu in. Zo goed als geen brom tot dusver.
Maar de spanningen zijn nog steeds niet goed:
B+: 270V
anode EL84: 250V
schermrooster: 264V
anode ECC83: 96V!
De voeding is als in onderstaand schema, met R16=1K, en nog een 1K aan het schermrooster. R19 is (nog) 22K.
Ik ga R16 (in bovenstaand schema) verhogen naar 4,7K, zoals in een Epiphone valve junior, kijken wat de spanning dan wordt:
Vervolgens R19 (bovenste schema) verlagen. Wat is een goede spanning voor die trap? Kan nergens voltages vinden.
Joepie, anode 252V, schermrooster 247V.
Na R19 (22K) 233V, maar op de anode nog maar 93V, raar weinig.
Met de gegeven componenten zal de stroom rond de 1mA liggen. Meet maar de spanning over de kathodeweerstand en bereken daaruit de stroom. Met die stroom kun je dan uitrekenen wat het spanningsval over de 220k zal zijn.
R15/C12 hebben geen enkele functie in jouw schema.
Merkwaardig idd die R15. Waarom zouden ze dat gedaan hebben? De totale kathode weerstand is zo toch 5,4K?
Onder R8 (1,5K) is de spanning 2,3V, en op de kathode 3,1V. Er valt dus 0,8V over 1,5K. 0,5 mA, lijkt me intens weinig.
Door de ingangstrap loopt overigens ook 0,5mA.
Heb trouwens brom, eindelijk, begon me al ongerust te maken. Tis trouwens ernstig, dus dat wordt troubleshooten.
Die 0.5mA is voor nu oke, het is alleen voor het inzicht hoe dit te tackelen. Reken ff mee, 220000x0.0005=110V. Dat mag er dus over de Ra vallen. Over de 3k9 valt 3900x0.0005=1.95V dus die is te verwaarlozen Jij meet 233-93=140V over Ra dus waarschijnlijk is een van de weerstanden niet juist. Check maar of de 220k wel 220k is en doe dat ook met Rk.
De weerstandswaarden kloppen.
De spanningen zijn overigens iets gezakt nu de ingangstrap er in zit. 233V is nu 221V en 93 is 88 geworden. Maar dat doet er niet zo toe, denk ik.
Ra zou 266k zijn volgens de berekening. Dat zou dan toch 23V schelen? Zou de anodespanning nog steeds tamelijk laag zijn, zo'n 110V.
Heb trouwens de hoogspanning weer aangesloten volgens dat 'tegenfase' principe (had 'm via 1k van de B+), zie schemaatje post 63, en de brom is dramatisch afgenomen! Nog een, volgens mij, 50Hz brom. Stukken beter. Komt trouwens uit de ingangstrap, met het volume dicht geen brom.
Tataaa, weg brom! Heb er een andere ECC83 in gezet.
De spanningen op de preamp anodes zijn iets gestegen, de ingangstrap met 6V en de tweede trap 14V.
Ga m'n Vox cabinet om solderen naar 4 ohm, kijken hoe het klinkt, heb nu de radio speakertjes eraan.
Favorieten/bladwijzers