-
28 augustus 2014, 14:09
Paar weekjes verder, nog steeds te gek.
Wel merk je dat CH3 (rood) erg compressed (en sustainy) is. Hier geldt qua gain met name al snel 'less is more'.
Ik kan de 5150III redelijk als de Ironball laten klinken en vice versa, met de verschillen dat de Engl klankmatig iets veelzijdiger kan zijn, maar de 5150III meer 'dikke duw' (waarschijnlijk door de 2x 6L6) heeft.
Wel is het zo dat het bij de 5150 meer jeukt om wat andere -mildere- buizen erin te gooien; kanaal 3 wat minder gain (want echt, gain boven 5-6 wordt insane nu) en mag iets opener, terwijl ik dat minder heb bij de Ironball.
Ze klinken trouwens beide het beste op dezelfde speakercab; ik heb een Harley Benton 2x12V, die ik verticaal plaats, met een Vintage 30 onderin en een G12-65 Heritage bovenin; strak, dik en vet smeuïg tegelijkertijd.
Waar de Ironball eerder middy gaat klinken op andere kasten, wordt de 5150 meer aggressief/pinnig/scherp. Bij CH3 heb ik de treble op 4 en de (overall) presence op 2 of 3, dus erg laag, terwijl beide bij de Ironball op 7 staan met gemak. Pas als de Ironball echt hard moet, zet ik de presence terug naar 5.
Ik heb de 5150III wel met een doel gekocht (een draagbaar live-alternatief voor m'n Invader 100), maar voor mensen die een goedklinkende veelzijdige amp willen (die ook nog excelleert in metal) voor slaapkamer/repetities, zou ik licht neigen om de Ironball aan te raden boven de 5150III. Dat is echt een amp die je moet kunnen temmen. Beetje 't verschil tussen een Porsche 911 GT3 (verrekte snel, veelzijdig, maar nog te besturen) enerzijds en een Hennessey Viper Venom 1000 Twin Turbo anderzijds (pure, high powered insanity). (ja, ik heb bewust Duits vs. USA cars gekozen.
)
Gezocht:
Marshall 2553 (50W)
in zwart tolex |
Hamer Californian Elite
in Aztec Gold
Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars. 
Regels voor berichten