Okee, bedankt.
Okee, bedankt.
Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
Aangeboden: niets
Nog iets opmerkelijks, de onderste aftakking van de secundaire kant van de OT. Is een tegenkoppellus met een soort van 'resonance filter' lijkt mij. Waarom zit die dáár? De aftakking bedoel ik.
Is het een idee om daar de '0' aansluiting te maken ihkv het verkrijgen van een hogere uitgangsimpedantie?
Tis nl. zo dat de afsluitimpedantie 2,5 ohm is, met de mogelijkheid nog een 5 ohm speaker aan te sluiten op de bovenste aftakking. Als ik die zou gebruiken wordt het, ehm, hoe zat dat ook alweer.
De bedoeling is om zo dicht mogelijk bij 4 ohm te komen.
![]()
Dit is gewoon een deel van de uitgangsspanning welke wordt terug gevoerd om een meer lineair gedrag van de eindtrap te verkrijgen. Zelfde principe als bij de gitaaramps. Hier wordt alleen een beetje gespeeld met de frequentie net zoals we dat in de gitaaramps met de presence regelaar doen.
Je zou kunnen meten aan de trafo om zo de huidige primaire impedantie te berekenen. Als je eenmaal weet wat de ideale primaire impedantie is kun je kijken of je andere combinatie's kan maken om zo de juiste aanpassing te bereiken uitgaande van een 4 ohm load.
Laatst gewijzigd door cluseau; 20 augustus 2014 om 07:01
Heb inmiddels gemeten. De wikkeling tussen de nul en S27 meet 0,6 ohm, tussen de nul en S27a 0,7 ohm en tussen de nul en S6 26 ohm!
Ik laat 'm onaangesloten. Voor de speaker jack gebruik ik het stukje van 0,7 ohm.
Heb nog een vraag over de aarding van de voeding, nl. de middenaftakking van de hoogspanning. Aan hetzelfde punt als de aarding van de eerste elco? En is het ook mogelijk de middenaftakking niet te gebruiken en met een vier-dioden-brug te werken? Wordt de spanning hier anders van?
Vraag 1:
Deze meting is zinloos aangezien je de DC weerstand van het koperdraad meet. Leuk om te weten maar het heeft weinig met de impedantie te maken.
vraag 2:
Kan je doen. Voor de tijd dat de elko het volhoud zul je zien dat:
a) Je een andere elko nodig hebt omdat de voedingsspanning met een factor 2,5 zal zijn gestegen.
b) De el84 bolle wangen krijgt.
c) Van de impedantie nu helemaal geen reed meer klopt.
En zet een lasbril op als je dit gaat testen.![]()
Laatst gewijzigd door cluseau; 20 augustus 2014 om 09:56
Volgens mij is de voedingstrafo naar de bliksem. Het is toch niet normaal als je er netspanning op zet dat de zekering doorslaat? Aan de secundaire kant is nog niets aangesloten.
Da's een juiste conclusie denk ik.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Mooi kloten. Nou ja, ik heb er nog een radio-voedingstrafo, maar deze was zo mooi compact. Tis niet anders.
Spanningscarousel goed aangesloten dan? Trafo gaat niet zo snel stuk hoor. Alleen bij lange tijd overbelasten leggen ze het loodje.
Favorieten/bladwijzers