Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 33 van 37 EersteEerste ... 233132333435 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 321 t/m 330 van 364
    Senior Member

Standaard

Uitklaar politoer is eigenlijk gewoon pure alcohol, maar dan super weinig in de dot, om gewoon de olie te verwijderen.

Als ik Grizzly's foto zoe met al die puntjes (stofjes) dan is mijn eerste reactie: te nat ! Veel te veel alcohol, en ook veel te veel olie.
    Ik gebruik al olie nadat ik alles gepuimd heb, het vloeit beter op die manier, en ik ben niet bezig met verschillende verhoudingen, ik meng het op het gevoel in de dot (standaard 1 op 4 en alcohol bijvoegen naargelang het resultaat !)

Soit, wie begon er weer over die 1001 wegen naar Rome?

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Haha, je hebt gelijk, 1001 wegen.
    Ik gebruikte tot nu toe vrij veel schellak op de dot, even wachten tot het ingetrokken was, dan 6 tot 8 druppels ethanol en 1 druppeltje olie op mijn vinger die ik op de dot wreef.
    Het liep echter vrij snel vast, traag en stroef, waardoor ik erge strepen kreeg. daarom weer wat meer ethanol en 2 druppels olie.

Nu zal ik morgen beginnen op de manier zoals op die cursus politoeren gebruikelijk is.
    En dan nog uitvinden of ik heel licht het hout moet beroeren, ietsje steviger of flink vegen.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Soit, wie begon er weer over die 1001 wegen naar Rome?

s.
    Het waren er eigenlijk meerdere, maar 1001 is ook goed...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Ik gebruikte tot nu toe vrij veel schellak op de dot, even wachten tot het ingetrokken was, dan 6 tot 8 druppels ethanol en 1 druppeltje olie op mijn vinger die ik op de dot wreef.
    Het liep echter vrij snel vast, traag en stroef, waardoor ik erge strepen kreeg. daarom weer wat meer ethanol en 2 druppels olie.
    Nu zeg je het zelf: teveel schellak.

Het stroef gaan komt omdat heel de laag nog zacht is.
    Een truukje: als je helemaal rond bent geweest, op bvb klankblad of rug, dan zou je niet al te hard je duim in de lak moeten kunnen duwen, zonder dat er een vinger afdruk achter blijft.
    Is dat wel het geval, dan is de laag nog te zacht = te nat gepolitoerd !

Hm, ik ben hier wel al mijn know how aan het etaleren ...

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Ik de hele ochtend met goede moed opnieuw politoeren.
    Achterkant ging redelijk. Tot ik aan de weer maagdelijk opgeschuurde voorkant begon.
    Gelijk weer allemaal kleine haartjes, stofjes en rare krasjes in de lak. Wat een bagger gezicht.
    Ik gebruik nu een scraper en ram de boel schoon. Ik heb er voorlopig even mijn buik van vol.

Misschien dat die haartjes van de doeken afkomen omdat het op sommige plaatsen toch weer te stroef ging, als het wat te droog werd. (verhouding 1 op 10)
    De doeken heb ik echter van die politoer mannen op de beurs. Staat ook op het zakje dat het voor de buitenlaag van de dot is.
    Misschien ga ik te vaak over de zelfde plek. Ik weet het niet.

Maar in ieder geval met ik tot de conclusie komen dat dit iets is wat me niet lukt zonder begeleiding.
    Ik stop ermee.
    4 weken politoeren en schuren en weer helemaal terug bij af is me wat te veel.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 9 augustus 2014 om 15:43

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Dat is ook mijn idee, dat de stofjes etc. van de doeken komen. Ik weet ook niet wat dat voor doeken zijn - katoen waarschijnlijk? Zijn ze voorgewassen? Splinternieuwe doeken laten nogal wat spul los. Zelf gebruik ik oude katoenen luiers die al tig keer zijn gewassen. Daar komt niets meer vanaf.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Inderdaad nagelnieuwe doeken. Ik denk dat dit de meest voor de hand liggende mogelijkheid is.
    Doordat de doeken nieuw zijn hebben ze heel kleine haartjes, die achterblijven als de schellak wat te dik/traag wordt, of als ik er toch nog een keertje overheen ga als het bijna begint te drogen.
    Dan trekken die haartjes eruit of breken af door de kleverigheid van de lak en blijven er vervolgens in zitten.

Ik zie ze op die filmpjes vrij lang op het zelfde plekje ronddraaien, ik Kopieer dat natuurlijk. Mogelijk is dat ook niet juist.
    Misschien overal net 1 x overheen en dan niet nog eens die plek een paar keer passeren.

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

ik hang niet lang op dezelfde plek. ik draai redelijk grote cirkels en geen kleintjes. M'n dot is redelijk droog maar wel een weinig verdunde 'cut'. de eerste tien lagen zonder olie tot het gaat plakken. Bij mij is het instantaan droog. Letterlijk. vind het klote voor je dat het zoveel moeite kost: ik vind het zelf heel ontspannend om te doen namelijk. Even een kwartiertje politoeren voor ik naar werk ga in de ochtend, kwartiertje als ik thuis kom.

Senior Member

Standaard

Mezelf kennende zou dit politoeren ook ideaal voor me zijn.
    Heerlijk om een paar keer per dag in alle rust lekker laagjes opbouwen.
    N.a.v. tips van Stijn ben ik nu ook heel droog aan het opbouwen. Nu een stuk meer verdund.
    Voorlopig laat ik het cirkels draaien even met rust en maak ik lange banen in de lengte richting.

Ik maakte eerst steeds kleine snelle cirkeltjes van 5 cm en schoof dan steeds een beetje op. Net zoals je doet als je aan het nat schuren bent met een schuurblokje.

Kennelijk is de kunst van het politoeren niet alleen in de mengverhouding/snelheid/beweging/kracht etc gelegen
    Er komt echt een vaardigheid bij kijken die een flinke ervaring eist. Momenteel ben ik jaloers op het gezelschap dat deze kunst al in de vingers heeft.

Nu eerst even een dun laagje opbouwen zodat ik de boel weer egaal glad kan schuren.
    Daarna een stuk langzamer dunne laagjes opbouwen en met rustigere bewegingen.

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Vandaag een stukje huisvlijt.
    Malletje gemaakt voor het verlijmen van de brug.
    1 aan de binnenkant onder de brug van hout en kurk, rekening gehouden met de vorm van de bracings.
    En 1 voor bovenop de brug van ALU met wat malletjes van hout/kurk eronder om de boel overal gelijkmatig aan te drukken.
    In het midden duwen de 2 U-klemmen en aan de buitenzijde kan ik de druk verdelen door 4 boutjes.
    Schorefdraad tappen in ALU is lekker eens iets anders dan politoeren. Ik had er lol in om er iets leuks van te maken dat ik altijd voor die klus kan gebruiken..
    Tevens 2 U-klemmen gefabriekt van een stuk ALU.

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten