Ik ga het proberen, het is nog niet definitief. Maar de voornaamste reden is, denk ik, dat ik de enige ben in mijn band die met reverb speelt. Dat maakt dat, in plaats van dat mijn geluid lekker blendt met de rest, het meer een eigen 'eilandje' wordt, zoals onze producer het zei. En als ik eerlijk ben tegen mezelf, vind ik dat ook. Het is voor mezelf wel heel lekker om geen kurkdroog geluid te hebben.
Andere afweging is dat ik het bij gigs al snel onnatuurlijk vind klinken omdat je vaak al natuurlijk galm hebt (op de hele band). Het besef dat best veel artiesten waar ik tegenop kijk ook geen reverb gebruiken in vergelijkbare genres. Het feit dat mijn favoriete Gretsch-spelers, Neil Finn en John Frusciante, geen reverb gebruiken met die gitaren. De richting die we met de band kiezen (het hoeft niet allemaal bombastisch en groot om impact te hebben).
Voor het opnemen is een reden ook heel simpel dat je makkelijk achteraf galm kunt toevoegen, wat ook vast wel gaat gebeuren. Maar ik denk dat het beter is om dat te doen als je het hele plaatje hebt, en dus om het later in het opnameproces te doen dan bij het opnemen.
Favorieten/bladwijzers