Oorspronkelijk geplaatst door
paulusdeBKB
Ik denk dat het onderwerp vooral wringt bij mensen die het zich financieel (net) niet kunnen veroorloven en toch meer spullen blijven kopen. Komt wellicht doordat zij niet helemaal helder hebben welke rol gitaarspelen nou echt in hun leven speelt. Puur financieel gezien is er veel voor te zeggen om 2000 euro te steken in de aflossing van een hypotheek, een studiepotje voor de kinderen, noodfonds voor vervanging CV-ketel of spouwmuurisolatie; niet in een topklasse elektrische gitaar.
Ik heb een jaar of 5 geleden een Mexicaanse strat gekocht (500 euro?) en daarvoor op mijn kop gekregen van vrienden die wisten dat ik mijn studieschuld nog niet had afbetaald en geen spaargeld heb. Als het nou mijn enige fatsoenlijke gitaar was geweest dan had ik hun opmerkingen eenvoudig naast me neer kunnen leggen...
Muziek maken is een hobby, en een hobby mag wat kosten. Maar als je een verzameling instrumenten aanlegt die niet in verhouding staat tot je inkomenspositie, krijgt het vroeg of laat iets sneus.
Als je nieuwe gear nodig hebt: go for it! Zo lang je voor jezelf maar goed kunt formuleren wat 'nodig hebben' nou echt betekent.
Favorieten/bladwijzers