Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 24 van 30 EersteEerste ... 142223242526 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 231 t/m 240 van 296
    Senior Member

Standaard

Ik heb een beetje twijfels over mijn aarding. Ik blijf dat toch een lastig verhaal vinden. voor mij komt het op hetzelfde punt uit dus knoop je de aardpunten in een logische layout volgorde aan elkaar, maar dat blijkt vaak toch anders beter te zijn

Hieronder ff een schematisch schetsje gemaakt. Ik heb een soort van 'bus wire' op mijn turretboard, deze knoopt de inputs alle kathodes aan elkaar van de preamp. Vervolgens komt deze 'bus' uit op de aarde van de preamp filtercap. Vanuit hier komt hij op de 'bus' van de pots. Hier is de volgorde twee gainpots -> turretboard bus -> middle pot -> presence pot -> bias pot -> bias caps -> aardpunt chassis.

Daarnaast heb de eindbuizen aan elkaar, deze loopt door naar de twee aardpunten van de filtercaps (die kleine zwarte rondjes bovenin de hoek haha) en vervolgens ook naar het centraal aardpunt van het chassis.

De CT komt ook naar dit centrale aardpunt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Graag meningen, opmerkingen, suggesties ter eventuele verbetering, etc.

Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Ik zou zelf de grounds van de potmeters naar de corresponderende grounds van de kathode weerstand leiden per trap. En dan kan je altijd nog kiezen om een extra GND op de achterkant van de potcappen te solderen als een GND bus
    Nico

Senior Member

Standaard

Ok dus de ground van het normal channel gaat naar de ground van normal kathode en ground van bright channel naar bright cathode, etc?

En de middle en presence? die kunnen gewoon aan de aarde van de bias of beter om een losse draad naar het centraal aardpunt te doen hiervoor?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    En dan kan je altijd nog kiezen om een extra GND op de achterkant van de potcappen te solderen als een GND bus
    Op verschillende kurksnuiversfora wordt dat flink afgeraden ivm brom/ruis. Alle pots zijn al via hun behuizing al geaard en als je de achterkanten ook nog eens met elkaar verbind kun je weer loops creëren. Of zoiets

Senior Member

Standaard

Op ander forum kreeg ik dit voorstel. Komt volgens mij een beetje in de richting van wat nico bedoeld ook?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Op verschillende kurksnuiversfora wordt dat flink afgeraden ivm brom/ruis. Alle pots zijn al via hun behuizing al geaard en als je de achterkanten ook nog eens met elkaar verbind kun je weer loops creëren. Of zoiets
    je zegt het goed.... kurk snuivers.....

Je zou eens dit lijstje kunnen bekijken : http://www.engineeringtoolbox.com/re...ity-d_418.html en jezelf dan afvragen waarom Fender achter de potmeters een messing plaat gebruikt en Marshall vertint koperdraad gebruikt om de potmeters te verbinden.

En tenslotte te bedenken hoe stromen zich verdelen over weerstand......
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 7 februari 2014 om 18:32
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    je zegt het goed.... kurk snuivers.....

Je zou eens dit lijstje kunnen bekijken : http://www.engineeringtoolbox.com/re...ity-d_418.html en jezelf dan afvragen waarom Fender achter de potmeters een messing plaat gebruikt en Marshall vertint koperdraad gebruikt om de potmeters te verbinden.
    Ja ... maar ...

De behuizing en de pots zijn geaard, als in "kooi van Faraday". Als je zeggenschap wil hebben over hoe je aarde "loopt" dan kun je volgens mij beter geen pot-bus-aarde gebruiken, maar een board-bus-aarde.

Hoog kurksnuiversgehalte in mijn post.

Senior Member

Standaard

De behuizing en pots zijn geaard. Wat je niet weet is hoe de stromen lopen door het chassis enz. De elektronen zullen overal lopen richting het positieve potentiaal. Echter daar waar de weerstand kleiner is, is de stroom groter (wet van Ohm). M.a.w. je kan dus enigzins de stroom verloop van het circuit beïnvloeden door het bijv. gebruik van de messing plaat waar ook de GND aansluitingen van het turretboard op worden gezet. dus bij de Fender loopt de GND in feite via de messing board en wordt daarmee het "stroompje-rivieren" principe gehandhaafd. De koperdraad achter de pot's (let op we hebben het over koperdraad!! niet die bagger van tegenwoordig waar heel veel ijzer in zit) waar ook vaak de GND van de pot op de pot behuizing (of via een draad) is gesoldeerd zorgt voor een lagere weerstand waardoor wederom de stroom naar GND wordt beïnvloed.
    Een GND bus (zoals nog wel eens wordt toegepast bij bijv. de Marshall 18W) is exact hetzelfde.
    Het KurkSnuif forum heeft het over brom en ruis. Ruis ontstaat in de componenten (of het is hoog frequent oscillatie). Hum is slechte wegfiltering van de 100Hz(en lekkende caps) en Brom (ook wel "ratel", 50Hz) genoemd wordt vaak veroorzaakt door inductie vanuit de AC paden. Vandaar het twisten van de gloedraden, lekstromen uit de kathodes die worden geïnduceerd in het GND circuit, antenna's etc.
    Door het chassis in een geaarde kooi te stoppen zorgt dat voor de afscherming van allerlei bagger in de lucht. M.a.w. stel er zit brom in met een open chassis en als je hem afsluit is het weg, dan kan je aan het circuit sleutelen tot je een ons weegt, maar het komt gewoon van buitenaf.

"mijn kurksnuif gehalte Whatever that is "
    Nico

Senior Member

Standaard

Inmiddels na de nodige tijd verbouwen aan mijn huis, mijn zelfbouw weer eens uit de kast gehaald. Zit nog steeds een behoorlijke brom in. Weet ook niet of het aarding is of iets anders. Mensen die hier iets over kunnen zeggen?
    https://youtu.be/2qz68GJ5tAM

Senior Member

Standaard

Is het 50 of 100Hz? En heb je het ook als je de preampbuisjes trekt? (bij V1 beginnen).

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten