Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 23 van 30 EersteEerste ... 132122232425 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 221 t/m 230 van 296
    Senior Member

Standaard

Momenteel even op een laag pitje. Het is nog steeds gewoon de standaard superlead met PPIMV. Zit nog steeds ergens oscillatie in, dus ik heb tijdje geleden wat hoogvermogens weerstanden besteld voor een dummyload. Dan kan ik daarna met scope gaan zoeken. Ik ga niet verder met bouwen voordat dit gedeelte helemaal goed is, daarna ga ik pas de 2203 stage er bij inbouwen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Weer eens even een oud topic opgraven. Een tijdje terug heb ik mijn zelfbouw eens vergeleken met een standaard marshall 1987X.
    Eerste constatering was dat mijn zelfbouw VEEL meer gain heeft dan de standaard marshall. Wanneer ik mijn gain op de helft had, gaf hij net zo veel gain als de marshall met gain voluit.

Alles nagelopen maar heb precies de marshall waardes en schema's gebruikt. Dus vind het raar dat ik meer gain krijg. Iemand enig idee waar dit aan te wijden is?

Daarnaast merk ik dat bij het draaien aan de presence ik de potmeter hoor. Je hoort een bepaalde ruis die veranderd met de presenceknop. Ideeen?

En als laatst (maar dit heb ik al een keer eerder aangegeven ook in dit topic volgens mij), wanneer ik de versterker uit zet en standby en power gelijk afzet "knalt" hij. Wanneer ik eerste de standby een tijdje (10 seconden) en daarna de power uit zet "knalt" hij niet.

Hier de voltages (ik heb niet echt het idee dat er iets heel geks aan de hand is?):
    Laatst gewijzigd door Thiez; 26 januari 2014 om 20:14

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Daarnaast merk ik dat bij het draaien aan de presence ik de potmeter hoor. Je hoort een bepaalde ruis die veranderd met de presenceknop. Ideeen?
    Die weet ik! Jij hebt de "ouderwetse" "plexi"-methode gebruikt dus staat er spanning op je pot. Check het JCM 800 schema maar, daar zit een 4k7 naast je pot zodat er geen spanning op je pot staat.

Na je video vroeg ik je ook al hoe je zoveel gain er uit kreeg

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Die weet ik! Jij hebt de "ouderwetse" "plexi"-methode gebruikt dus staat er spanning op je pot. Check het JCM 800 schema maar, daar zit een 4k7 naast je pot zodat er geen spanning op je pot staat.

Na je video vroeg ik je ook al hoe je zoveel gain er uit kreeg
    Danku! ga ik binnenkort even die 4K7 weerstand erin zetten.

Dat van die gain klopt inderdaad. Maar toen zag ik het nog niet direct als raar, aangezien ik zelf nooit een originele marshall superlead had gehoord. :P Maar het scheelt wel degelijk veel.

Standaard

Is het echt meer gain of is het alsof de potmeter gewoon verder openstaat? Potmeters zijn vaak niet met elkaar te vergelijken, standen dus ook niet!! Log tapers heb je ook verschillen tussen..... kan zomaar meewerken
    Tijd zat....... toch??

Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bernardduur Bekijk bericht
    Is het echt meer gain of is het alsof de potmeter gewoon verder openstaat? Potmeters zijn vaak niet met elkaar te vergelijken, standen dus ook niet!! Log tapers heb je ook verschillen tussen..... kan zomaar meewerken
    Het is echt meer gain. De pots zijn hetzelfde als gebruikt in de marshalls. Het verschil in pots is puur even om het verschil in gain aan te geven. Alles wat bij mijn versterker aan gain na de 12 uur stand komt, krijg je never uit een stock marshall superlead.

Dit is het schema wat ik heb aangehouden voor mijn bouw:

Senior Member

Standaard

Hier ook maar even posten ter info:

De reden van de hoeveelheid gain (en zeker in vergelijking met de andere marshall) is de fasendraaier. Mijn info in voorgaande post was niet helemaal compleet. Ik heb een PPIMV en hij heeft een prePIMV. De reden dat ik zoveel gain heb, is dat mijn fasendraaier overstuurd en bij hem uiteraard niet gezien de master voor de PI zit.
    Daarnaast wist ik dat de presence minder gaat werken door het toevoegen van een PPIMV maar ik merkte dat ook mijn EQ weinig toevoegde. Dit heeft ook te maken met de PPIMV aangezien je je fasendraaier overstuurd, en je dus oversturing krijgt na je EQ. Hierdoor wordt de invloed van je EQ minder merkbaar.

Voor mij een hoop verduidelijking (en minder twijfels aan de correctheid van mijn zelfbouw). Nu nog eens rustig op zoek gaan naar oscillatie. Op hoog volume en gain gaat hij iets fluiten.

Edit: Harold, de weerstand werkt overigens goed op de presence. jammer dat hij weer niet netjes op mijn turretboard paste
    Laatst gewijzigd door Thiez; 30 januari 2014 om 07:26

Senior Member

Standaard

Cathode bypass cap op v2 scheelt ook...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Cathode bypass cap op v2 scheelt ook...
    Ja die zorgt inderdaad ook voor meer gain in het hoog. Maar deze bypass zit er ook bij de reissue op, dus dat zorgde niet voor het verschil in gain. Ik zit erover te denken om die bypasscap switchbaar te maken, niks - 0.68uF - 22uF

Senior Member

Standaard

Ik zit momenteel nog een beetje te stoeien om mijn zelfbouw helemaal stil te krijgen. Er zit behoorlijk wat ruis in, zeker op hogere gain- en mv-standen. Nu merk ik dat als ik de gain uit draai mijn ruis ook compleet weg is. Kan ik hieruit concluderen dat alle ruis die ik hoor dus op de eerste gainstage zit? Of is dit te kort door de bocht?

Als ik hem straks ga modden naar JCM800 krijg je natuurlijk nog een extra versterkingtrap, dus zal de eerste trap zo stil mogelijk moeten zijn. Is het een aanrader om dan shielded wire te gebruiken en de weerstanden rechtstreeks op de buisvoet te plaatsen, zoals je vaker ziet bij high gain marshall clones?

Opzich zou het zonder shielded wire toch ook moeten kunnen? aangezien marshall ook geen shielded gebruikt en toch behoorlijk stille amps heeft.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten